• جمعه / ۴ آبان ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403080402552
  • منبع : نمایندگی گیلان

یک متخصص زنان و زایمان:

مادران باردار ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزادشان را جدی بگیرند

مادران باردار ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزادشان را جدی بگیرند

ایسنا/گیلان یک متخصص زنان و زایمان، به مادران باردار توصیه کرد که ذخیره‌سازی خون بند ناف فرزندشان را به عنوان یک گزینه جدی در نظر بگیرند و تاکید کرد: سلول‌های بنیادی موجود در خون بند ناف می‌توانند در درمان بیماری‌های خونی و برخی بیماری‌های نقص ایمنی مفید باشند.

دکتر معصومه اخوان آذری در گفت وگو با ایسنا با اشاره به مراحل ذخیره سازی خون بند ناف در زمان تولد نوزاد، اظهار کرد:  والدین باید قبل از تولد نوزاد، به بانک خون بند ناف مراجعه کنند و مراحل ثبت‌نام را انجام دهند که معمولا از ۳۴ هفتگی مادر به بعد انجام می‌شود و شامل پر کردن فرم‌ها و مشاوره با متخصصان است.

وی با بیان اینکه بعد از تولد نوزاد، خون بند ناف از جفت و از بند نافی که قرار است به عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته شود، جمع‌آوری  می‌شود، گفت: این فرآیند برای مادر و نوزاد بدون درد و بی‌خطر بوده و معمولا چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد.

این جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی ادامه داد: بعد از جمع‌آوری، خون بند ناف برای آزمایشات به آزمایشگاه فرستاده می‌شود که این آزمایشات شامل بررسی سلامت و کیفیت خون بند ناف است؛ پس از تایید سلامت خون بند ناف، سلول‌های بنیادی آن استخراج شده و در دمای پایین(فریزر نیتروژن مایع) ذخیره می‌شود.

اخوان آذری با بیان اینکه روش فریز کردن باعث می‌شود سلول‌های بنیادی به مدت طولانی قابل استفاده باشند، عنوان کرد: بانک خون بند ناف اطلاعات مربوط به ذخیره‌سازی را به والدین اطلاع می‌دهد و سلول‌ها را برای استفاده‌های آینده در شرایط بهینه نگه می‌دارد.

وی اضافه کرد: این مراحل تضمین می‌کند که خون بندناف با کیفیت بالا و به صورت ایمن جمع‌آوری و نگهداری شده تا در صورت نیاز، در آینده قابل استفاده باشد.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به فواید ذخیره سازی خون بند ناف، خاطرنشان کرد: خون بند ناف حاوی سلول‌های بنیادی بوده که می‌توانند در درمان بیماری‌های خونی مانند لوسمی و کم‌خونی‌های مختلف موثر باشند؛ این سلول‌ها همچنین می‌توانند در درمان نقص‌های ایمنی و بازسازی سیستم ایمنی بدن کمک کنند.

وی با بیان اینکه سلول‌های خون بند ناف نسبت به سلول‌های دیگر بهتر تطبیق پیدا می‌کنند و احتمال رد شدن توسط بدن بیمار کمتر است، گفت: جمع‌آوری خون بند ناف هیچ خطری برای مادر و نوزاد ندارد و بدون درد و سریع انجام می‌شود.

اخوان آذری تصریح کرد: سلول‌های ذخیره شده می‌توانند برای مدت‌های طولانی حفظ شوند و در صورت نیاز برای درمان مورد استفاده قرار بگیرند لذا این فواید نشان می‌دهد که ذخیره‌سازی خون بند ناف می‌تواند یک سرمایه‌گذاری مهم برای آینده سلامت نوزادان در بدو تولد باشد.

این متخصص زنان و زایمان به مادران باردار توصیه کرد که ذخیره‌سازی خون بند ناف فرزندشان را به عنوان یک گزینه جدی در نظر بگیرند و تاکید کرد: سلول‌های بنیادی موجود در خون بند ناف می‌توانند در درمان بیماری‌های خونی و برخی بیماری‌های نقص ایمنی مفید باشند.

وی فرآیند جمع‌آوری خون بند ناف را کاملا بی‌خطر و بدون درد هم برای مادر و هم برای نوزاد دانست و عنوان کرد: این کار می‌تواند به عنوان یک سرمایه‌گذاری برای سلامت آینده فرزند شما باشد، اما والدین همیشه قبل از تصمیم‌گیری باید با متخصصیا مربوطه مشورت کنند تا اطلاعات دقیق و کامل‌تری دریافت شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha