• یکشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400062115337
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

/شهادت حضرت رقیه(س)/

یک کارشناس مذهبی: حضرت رقیه(س) مصداق آگاهی از حق و باطل است

یک کارشناس مذهبی: حضرت رقیه(س) مصداق آگاهی از حق و باطل است

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: واقعه کربلا، تجلی‌گاه دو نگرش حق و باطل دین‌داری است و حضرت رقیه(س) یکی از مصادیق تشخیص و آگاهی از حق و باطل است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا ویژه در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص شخصیت حضرت رقیه(س) و تأثیر حضور ایشان در واقعه کربلا، اظهار کرد: کربلا، صحنه تقابل دو نگاه و دو ایده دینی است. تقابل این دو نگاه دین‌داری در کربلا کاملاً مشهود است و با توجه به حوادث واقعه عاشورا می‌توان این دو نگاه را تشخیص داد. به شکلی که مردم عوام در دیدگاه مقابل امام حسین(ع) معتقد بودند که امام حسین(ع) و اهل‌بیت و یاران ایشان بی‌دین هستند، اما خواص این گروه، این‌گونه تصور نمی‌کردند. حضور برخی از شخصیت‌ها در واقعه کربلا جلوه‌گر این تقابل بوده و به تعبیری سبب می‌شود ما درست و غلط میان آن‌ها را تشخیص دهیم. در واقع ما را از عمق فاجعه نگرش دین‌داری در جنبه منفی، آگاه می‌کند.

وی ادامه داد: جزئیات زندگی و تاریخی شخصیت حضرت رقیه(س) خیلی مطرح نشده است و اغلب اتفاقات زندگی ایشان در کربلا، مسیر کوفه و سپس شام بیان شده است، با این وجود به نظر می‌رسد حضرت رقیه(س) یکی از مصادیق این آگاهی است، به شکلی که پتانسیل‌های خطرناک دین‌داری بدون ولایت و آگاهی و همراه با جاهلیت در میان عوام و دین‌داری بر اساس منفعت و جاه‌طلبی میان خواص را به ما نشان می‌دهد که ممکن است منجر به ایجاد شرایطی بسیار آسیب‌زا شود.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: از جمله ملاک‌های دین‌داری می‌توان به همسرداری، همسایه، حقوق اجتماعی، مردم و... اشاره کرد که به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین ارکان آن، موضوع نگاه ما نسبت به کودکان و فرزندان و تربیت صحیح آن‌ها است. به این ترتیب نوع رفتار و برخورد دشمنان با حضرت رقیه(س)، به عنوان یتیمی که در شرایط و مصائب کربلا قرار گرفته است، درست نبوده و ریشه در تقابل دو نگرش متفاوت دین‌داری است.

ویژه عنوان کرد: در آیه «أَرَأَیْتَ الَّذِی یُکَذِّبُ بِالدِّینِ» خداوند خطاب به پیامبر(ص) بیان می‌کند که آیا می‌خواهید بی‌دین را برای شما معرفی کنم و سپس بیان می‌شود «فَذَلِکَ الَّذِی یَدُعُّ الْیَتِیمَ». بر این اساس خداوند توجه به کودکان و به ویژه یتیمان را به عنوان ملاک دین‌داری مطرح می‌کند که در مباحث جامعه‌شناسی نیز جزء قشر آسیب‌پذیر قرار می‌گیرند، لذا توجه به آن‌ها سلامت جامعه را به دنبال خواهد داشت. به‌گونه‌ای که بیان می‌کند اگر برخورد درستی با کودکان صورت نگیرد، مصداق بی‌دینی خواهد بود. در واقع نگرش مقابل امام حسین(ع)، به ایشان برچسب بی‌دینی می‌زدند، در حالی که تمام رفتارهای خودشان منطبق بر بی‌دینی بوده است.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: به نظر من متأسفانه امروزه تربیت فرزند و نگاه نسبت به کودکان مبتنی بر مسائل مادی و سبک زندگی غیر الهی صورت می‌گیرد. من فکر می‌کنم توجه به شخصیت‌های دینی و به ویژه شخصیت‌های واقعه کربلا، سبب تقویت نگاه و تربیت معنوی در وجود انسان‌ها می‌شود و می‌تواند سبک زندگی درست و الهی را پایه‌ریزی کند. 

ویژه خاطرنشان کرد: نگاه اهل‌بیت(ع) نسبت به تربیت فرزندان به شکلی است که در کنار تربیت مادی و رشد جسمانی، مسائل معنوی را مورد تأکید قرار می‌دهد، به عبارتی دیگر به دنبال رشد روحی کودکان هستند. این شاخصه در سبک زندگی اهل بیت(ع) و تربیت فرزندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

وی افزود: امروزه متأسفانه در مباحث اجتماعی، موضوعات تربیتی و رشدی به سمت مادیات و مسائل جسمانی سوق پیدا کرده است. به گونه‌ای که اهمیت تغذیه روحی و معنوی فرزندان در مقایسه با تغذیه جسم کودکان که همواره موضوع مهمی است، بسیار کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد. در حالی که در سبک زندگی الهی، مباحث معنوی به عنوان یک شاخصه اصلی در تربیت فرزندان در کنار رشدهای مادی قرار می‌گیرد و لازم است در مباحث اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: در روایتی از پیامبر اکرم(ص) نیز بیان شده است «وَیْلٌ لِأَوْلَادِ آخِرِ الزَّمَانِ مِنْ آبَائِهِم» به این معنی که «وای بر احوال فرزندان آخرالزمان از دست پدرانشان»، سپس از ایشان در خصوص مشکلات این دوران سوال می‌پرسند و پیامبر (ص) در پاسخ می‌فرمایند آن‌ها در تربیت فرزندان خود، مسائل مادی را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهند.

وی اضافه کرد: از این رو به نظر من این مسئله، به عنوان آسیب و خطری در جامعه امروزی وجود دارد. به نظر می‌رسد با شخصیت‌شناسی حضرت رقیه(س) و پررنگ کردن چنین مباحثی در جامعه، می‌توان سبک زندگی الهی را در جامعه نهادینه، تثبیت و تقویت کرد تا بتوان شرایط ایده‌آل دینی را محقق ساخت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha