• چهارشنبه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1400061712627
  • خبرنگار : 71451

انتخاب بهترین کتاب مدافعان حرم از نگاه مردم اقدامی خلاقانه در حوزه ادبیات است

انتخاب بهترین کتاب مدافعان حرم از نگاه مردم اقدامی خلاقانه در حوزه ادبیات است

یک نویسنده فعال در حوزه مقاومت و شهدای مدافع حرم گفت:وقتی‌ یک جشنواره می‌آید و به علاقه مخاطب توجه می‌کند، این اقدام خودش یک نوع کارشناسی است از حیث اینکه ببینند مخاطبان ما چه نوع کتابی را دوست دارند و از طرفی ناخودآگاه یک بررسی اتفاق می‌افتد.

به گزارش ایسنا، محمدعلی جعفری نویسنده فعال در حوزه مقاومت و شهدای مدافع حرم با بررسی و ارزیابی کتاب‌هایی که در حوزه مدافعان حرم و شهدای مقاومت نگاشته شده است،  توضیح داد: متأسفانه ‌بخشی از کتاب‌ها جنبه بازاری دارد و کارها باکیفیت مطلوب و حرفه‌ای نیست. به‌طور مثال در یک بازه زمانی بحث مدافعان حرم داغ بود و مخاطب هم این کتاب‌ها را خیلی دوست داشت، بعضی از نویسندگان یا بعضی از ناشران به دلیل اینکه این کتاب‌ها سریع به بازار بیاید؛ چون مشتری دست‌به‌نقد داشت، خیلی عجله‌ای کتاب‌هایی را تولید کردند و این امر متأسفانه موجب شد تا محتوای خوبی به مخاطب ارائه نشود.

نویسنده آثاری همچون «شغل شریف»، «خانه مغایرت»، «عمار حلب» افزود: بنده برای کتاب «سربلند» حدود یک سال وقت گذاشتم، کلی سفر رفتم، از هفتاد، هشتاد نفر مصاحبه گرفتم تا از خروجی مصاحبه‌ها تعداد نفرات کتاب «سربلند» را نوشتم. درحالی‌که بعضی از کتاب‌ها را نویسنده از خانه خودش با پنج نفر مصاحبه تلفنی می‌گیرد، مثلاً سه ساعت مصاحبه می‌گیرد یک کتاب می‌نویسد! واقعاً از این کتاب شخصیت آن شهید درنمی‌آید. این کارهای عجله‌ای ضربه سنگینی به ادبیات پایداری و بحث شهدای مدافع حرم زده است و به نظر من این اتفاق خوبی نبود.

وی به ابتکار عمل دست‌اندرکاران برگزاری دومین دوسالانه انتخاب آثار برتر مدافعان حرم یعنی «انتخاب بهترین کتاب مدافعان حرم از نگاه مردم» اشاره کرد و گفت: اینکه خود مخاطب هم در این کار جدی دیده می‌شود برای مخاطب حس خوبی دارد؛ یعنی در همه جشنواره‌ها محور داور جشنواره و آن اثر است و درنهایت بخش سلیقه‌ای است و صددرصد کارشناسی نیست و خیلی وقت‌ها دیده می‌شود کتابی که مخاطب دوست داشته داور نپسندیده و برعکس.

جعفری گفت: وقتی‌ یک جشنواره می‌آید و به علاقه مخاطب توجه می‌کند، این اقدام خودش یک نوع کارشناسی است از حیث اینکه ببینند مخاطبان ما چه نوع کتابی را دوست دارند و از طرفی ناخودآگاه یک بررسی اتفاق می‌افتد.

این نویسنده به دیگر مزایای این اقدام پرداخت و یادآور شد: در اینجا چون یک وزنه‌ای برای مخاطب قائل می‌شوند و مخاطب می‌بیند که او هم می‌تواند حضور مؤثری در این انتخاب‌ها داشته باشد حس خیلی خوبی دارد به اینکه در این حوزه دارد کتاب می‌خواند، در این حوزه دارد نظر می‌دهد. این اقدام بسیار خوبی است و ان‌شاءالله که بازهم ادامه داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha