• جمعه / ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۲:۳۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1400061208459
  • خبرنگار : 71656

گشتی در گالری اعتماد

بازنمایی زندگی روزمره انسان معاصر با «کاربُن»

بازنمایی زندگی روزمره انسان معاصر با «کاربُن»

آنها زندگی مدرن انسان معاصر را با نگاهی انتقادی بازنمایی کرده اند؛ نمایشگاه «کاربن» گالری اعتماد و نقاشی هایش، این روزها خوانشی انتقادی دارند بر دنیای معاصر و وضعیتی که بر انسان امروزی تحمیل کرده است.

نمایشگاه «کاربن» که از تاریخ پانزدهم مرداد تا چهاردهم شهریور ماه به نمایش آثاری از هنرمندان مختلف اختصاص دارد، به کیوریتوری حبیب فرج‌آبادی در گالری اعتماد در حال برگزاری است. خبرنگار ایسنا سری به این نمایشگاه زده است که در ادامه تصاویر و مشاهدات او را ملاحظه می‌کنید.

این نمایشگاه گروهی آثاری از هنرمندان مختلف را به نمایش گذاشته است که مفاهیم آن‌ها در مواردی به یکدیگر نزدیک است. این هنرمندان عبارتند از: بهمن ایروانی، مریم امیر واقفی، بهاره بابائی، آناهیتا باقری، محمد جلیلی، سینا خاتمی، سعید خالقی، کیمیا دهقان، سورنا زمانی، مائده سالار، آناهیتا شهامتی، مجید فعال، نیکی فلاح‌فر، بابک کبود، نگین لون آمیز، مهدی محسنی، پارسا مستقیم، میلاد موسوی، کیمیا میرزایی و عماد نوروزی.

در این گالری آثاری دیده می‌شوند که نسبتا سبکی نو دارند در این میان تابلوهایی که رویکرد طبیعت گرایانه دارند نیز به چشم می‌خورد.

یکی از این تابلوها متعلق به سعید خالقی است. این اثر که تا حدی حال و هوای شلوغی دارد در تلاش است تا نمایی از طبیعت را به نمایش بگذارد.

در طبقه اول گالری آثار ساده‌تری نیز به چشم می‌خورند. این آثار متعلق به مریم امیر واقفی هستند که در سایزهای مختلفی در کنار هم قرار گرفته‌اند. آثار این هنرمند تحت تأثیر اتفاقات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بر روی زندگی هنرمندان و ورزشکاران و مهاجران تمرکز دارد.

آثار مریم امیر واقفی

کمی جلوتر، به تابلویی از محمد جلیلی برخورد می‌کنیم. مجموعه تابلوهای این هنرمند همانطور که در پایین اثر نیز ذکر شده است، متعلق به سال ۲۰۲۱ است و حول محور حیوانات است که با کمی دقت در تابلو قابل فهم است.

نقاشی محمد جلیلی

در بدو ورود به نمایشگاه با آثاری از کیمیا میرزایی مواجه هستیم. این تابلوها که در سایز نسبتا بزرگی کشیده شده‌اند به واسطه ترکیبات رنگی که دارند، نوعی آرامش همراه با درهم آمیختگی را به مخاطب منتقل می‌کنند.

کمی جلوتر با اثر مدرن پارسا مستقیم مواجه می شویم که در بین تابلوهای دیگر به لحاظ سبک و اندازه تفاوت دارد. حال و هوای این نقاشی شلوغ است و ترکیب بندی رنگی و شکلی آن، این تابلو را قابل توجه کرده است.

اثر پارسا مستقیم

سورنا زمانی هنرمندی که تابلوهای او بخشی از فضای گالری را به خود اختصاص داده است. تابلوهای این هنرمند که تقریبا همگی در یک سایز به نمایش گذاشته شده‌اند، به نظر می‌رسد در تلاش است تا بخشی از ویژگی‌های دنیای مدرن را به مخاطب منتقل کند. تجمع خودروها و برخورد دو خودرو به دلیل تصادف، مواردی هستند که در این تابلو قابل مشاهده هستند و به نظر می رسد، معایب زندگی شهرنشینی را به مخاطب یادآور می‌شوند. 

سینا خاتمی، هنرمندی که آثارش در قسمتی از گالری اعتماد به نمایش گذاشته شده است و با بهره گیری از رنگ های خنثی و کدر، نقدی دارد بر جزیره شدن روابط در دنیای مدرن.

دیوار سمت راست آثار خاتمی و دیوار سمت چپ آثار زمانی را به نمایش گذاشته اند

مائده سالار یکی دیگر از هنرمندانی است که تابلوهایش ابعاد نسبتا کوچکی دارند. این نقاش از خطوط و رنگ‌ها به صورت اکسپرسیو استفاده می‌کند و در عین حال از تکنیک و متریال متفاوتی در کارهایش بهره می‌گیرد. 
 


در طبقه دوم نمایشگاه آثاری متعلق به نیکی فلاح‌فر به نمایش گذاشته شده‌اند. این آثار که در ابعاد کوچکی هستند، تنوع رنگی در آن‌ها چندان به چشم نمی‌خورد و در حالی که یک رنگ خنثی غالب شده، از یک یا دو رنگ اصلی در کنار آن بهره گرفته شده است.

اثر نیکی فلاح‌فر

مجید فعال، هنرمندی که با دو تابلو طبیعت گرایانه خود، دو مکان متفاوت را به تصویر کشیده است. تابلویی در سایز بزرگتر کوهی را نشان می‌دهد که بخشی سرسبز نیز در آن به چشم می‌خورد. اما تابلویی دیگر که در ابعاد کوچکتری کشیده شده، به نظر می‌رسد صحرا و یا کویری را نشان می‌دهد که خط‌هایی که در بالای اثر دیده می‌شوند و نشان از ناآرام بودن محیط در این مکان دارد. 

اثر مجید فعال
اثر مجید فعال

  

درست در روبه روی تابلوهای طبیعت‌گرایانه مجید فعال، با آثاری از میلاد موسوی مواجه می‌شویم که تنوع رنگی آنها قطعا شما را جذب خواهد کرد. میلاد موسوی، هنرمند متأثر از جامعه و جهان پیرامون خویش و مدیوم‌هایی چون سینما و انیمینشن و با استفاده از تکنیک‌هایی چون مداد رنگی، اکریلیک، رنگ روغن و خودکار به خلق اثر اقدام کرده است.

در ادامه تابلوهای میلاد موسوی را نظاره خواهید کرد:

کیمیا دهقان، هنرمندی که سایز تابلوهایش نزدیک به هم نیستند و در ابعاد مختلفی به نمایش گذاشته شده‌اند. یکی از تابلوهای این هنرمند که در ابعاد بزرگتری کشیده شده است به نظر می‌رسد که با پس زمینه سیاه و چهره غمگینی که کشیده است، سعی در نشان دادن انسان معاصری دارد که مجبور، منزوی و منفعل است. 
 


مجموعه آثار عماد نوروزی نیز دسته دیگری از آثاری هستند که به دلیل برخورداری از تنوع رنگی مخاطب را جذب تماشا می‌کند. تابلوهای این هنرمند با این اوصاف که در آنها از رنگ‌های شادی استفاده شده اما در عین حال سعی دارد تا مفاهیمی جدی و انتقادی را به مخاطب خود منتقل کند. در یکی از تابلوهای این هنرمند که اتفاقا در ابعاد کوچکی نیز کشیده شده است، مردی را می‌بینیم که در حال نواختن ویولن است. چهره غمگین این مرد نشسته را می توان نشان از وضعیت حاکم بر موسیقی خیابانی و جایگاه آن دانست. 
 

مجموعه آثار عماد نوروزی

و اما مجموعه آثاری در ابعاد کوچک و مینی مال که اکثرا نمایی از طبیعت را به نمایش گذاشته‌اند، متعلق به بابک کبود هستند. کنار هم قرار گرفتن تعداد زیادی از تابلوهای این هنرمند در کنار هم باعث شده فهمی مشترک را به مخاطب القا کنند.
 


مهدی محسنی که تابلوهایش دارای سبکی نو است، با اضافه کردن المان های غیرمعمول به بدیهیات، به نوعی کار خود را متفاوت کرده است. در یکی از تابلوهای این هنرمند فلامینگویی را با پاهایی غیرعادی کشیده مشاهده می کنیم که بال‌هایی سبز ! در پشت خود دارد.
این هنرمند درباره سبک کار خود این چنین اظهار کرده است: «من در مجموعه نقاشی‌هایم در برخوردهای فرمی سعی دارم به سادگی، خلوص، و بیان رادیکال و متفاوت نقاشی کودکان، مجانین و هنرمندان خود آموخته نزدیک شوم.»

اثری از مهدی محسنی

درست در روبروی آثار مهدی محسنی شش تابلونقاشی از آناهیتا باقری به نمایش گذاشته شده است که سادگی بیش از حد و حال و هوای خلوت این تابلوها ممکن است در نگاه اول مخاطب را زیاد به خود جذب نکند اما از طرفی ترکیب رنگی متضاد این تابلوها در کنار یکدیگر باز هم جذابیتی را ایجاد کرده است. 
 


 


بهاره بابایی یکی دیگر از هنرمندانی است که تابلوهایی از او در گالری اعتماد به نمایش گذاشته شده است و دارای ترکیب رنگی صورتی است. در یکی از تابلوهایی که در ابعاد بزرگتری به نمایش گذاشته شده است، به نظر می‌رسد که هنرمند سعی دارد تا با نقدی بر زندگی روزمره، آن را برای مخاطبش بازنمایی کند.
 


نگین لون آمیز، هنرمندی که در آثارش از ترکیب‌های رنگی متفاوت استفاده شده است که خیره شدن برای مدت زمان طولانی به آن ممکن است مخاطب را دچار سردرگمی کند. سردرگمی حاصل از تماشای این آثار، به نوعی تداعی کننده وضعیت انشان معاصر است.
 


آناهیتا شهامتی، هنرمندی که آخرین اثر گالری به او اختصاص دارد و تصویر آن را در پایین‌تر مشاهده می‌کنید. 
 


به گزارش ایسنا نمایشگاه گروهی «کاربن» در گالری اعتماد واقع در میدان هفتم تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی تا چهاردهم شهریور ماه به نمایش آثار گروهی از هنرمندان با سبک‌های متفاوتی اختصاص دارد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha