• سه‌شنبه / ۹ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400060906560

توسط انتشارت جهاددانشگاهی مشهد انجام شد

انتشار جلد اول «راهنمای کاربردی مدیریت ایمنی، سلامت، و محیط زیست»

انتشار جلد اول «راهنمای کاربردی مدیریت ایمنی، سلامت، و محیط زیست»

ایسنا/خراسان رضوی جلد اول «راهنمای کاربردی مدیریت ایمنی، سلامت، و محیط زیست»، توسط انتشارت جهاددانشگاهی مشهد منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، این کتاب توسط دکتر قاسم ذوالفقاری، عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری در ۶ بخش و ۲۱ فصل و ۴۵۴ صفحه تالیف شده است.

مخاطبان کتاب راهنمای کاربردی مدیریت ایمنی، سلامت و محیط زیست، پیمانکاران، کارفرمایان، مدیران و دانشجویان رشته‌های HSE، علوم و مهندسی محیط زیست، مهندسی بهداشت حرفه‌ای، مهندسی بهداشت محیط، مهندسی صنایع، مهندسی شیمی و مدیریت صنعتی است.

بخش اول کتاب به مفاهیم و کلیات، بخش دوم به ایمنی، سلامت و محیط زیست در محیط کار، بخش سوم به ایمنی کار با مواد شیمیایی، بخش چهارم به مواجهه با عوامل فیزیکی در محیط کار، بخش پنجم به مبانی کاربردی مهندسی فاکتورهای انسانی و بخش ششم به ارزیابی ریسک پرداخته است.

در بخشی از این کتاب آمده است که، توسعه صنعتی به عنوان یک ضرورت، نقش مهمی در اقتصاد و رفاه بشر دارد اما مسائل جدیدی در حوزه ایمنی، سلامت و محیط زیست به‌وجود آورده است. فوت ۸۴۳ نفر در ایران در سال ۱۳۹۶ بر اساس آمار اداره کل بازرسی کار، به دلیل حوادث ناشی از کار (از میان ۱۰۶۹۷ حادثه ناشی از کار) مؤید این نکته است که عدم توجه به الزامات ایمنی، سلامت، و محیط زیست خسارات جبران‌ناپذیری پدید می‌آورد.

هزینه‌های مستقیم حوادث و بیماری‌های شغلی در ایران معادل ۴ درصد تولید ناخالص ملی است. از سوی دیگر، مراکز تجاری، صنایع، و سازمان‌ها اثرات مختلفی بر محیط زیست می‌گذارند. مدیریت HSE  در سازمان می‌تواند با به‌کارگیری روش‌های مختلف مدیریت محیط زیست، کسب‌وکار پایدار را رونق داده و از این طریق سازمان را در مسیر توسعه پایدار قرار دهد چرا که براساس باور متخصصان محیط زیست، راهکار اساسی حل مشکلات کشور توسعه پایدار است.

شناسایی خطرات زیست‌محیطی و شغلی، بخش اساسی ارزیابی ریسک و ارزیابی ریسک قلب تپنده سیستم مدیریت ریسک است. دستیابی به سطح بالای HSE در سازمان، نیازمند انجام اقدامات بنیادی از قبیل افزایش سطح دانش، نگرش و مهارت نیروی انسانی است و در این میان، شاه‌کلید ارتقای ایمنی سازمان، تعهد به HSE و باور آن توسط مدیریت ارشد سازمان است.

علاقمندان می‌توانند جهت خرید این کتاب به فروشگاه‌های معتبر سراسر کشور یا به درگاه اینترنتی www.jdmpress.com مراجعه یا تلفن ۳۸۸۴۲۲۳۰ دفتر پخش انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد تماس حاصل نمایند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha