• جمعه / ۸ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1400050805039
  • خبرنگار : 71021

واکنش سریع خارجی‌ها به ثبت جهانی راه‌آهن ایران

واکنش سریع خارجی‌ها به ثبت جهانی راه‌آهن ایران
تصویر تزئینی است

یکی از مجریان گردشگری راه‌آهن گفت: ثبت راه‌آهن سراسری ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با واکنش سریع برخی گردشگران و آژانس‌های خارجی مواجه شد؛ پیام‌هایی فرستاده شده که برای سفر در مسیر جهانی‌شده ابراز علاقه کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، راه‌آهن شمال ـ جنوب ایران که بندر ترکمن را در شمال به بندر امام خمینی در جنوب متصل می‌کند، در چهل و چهارمین کمیته میراث جهانی یونسکو ثبت شد. طول مسیر ثبت‌شده حدود ۱۴۰۰ کیلومتر است که همزمان با آن ۸۹ ایستگاه منتخب به دلیل ارزش‌های تاریخی و کارکردی، مستندنگاری و همراه با پل‌های شاخص، تاسیسات و لوکوموتیوهای تاریخی ثبت شده است.

محمد محسنیان ـ پژوهشگر راه ‌آهن، مبتکر و مجری گردشگری راه‌آهن ـ درباره اثر این ثبت در گردشگری، اظهار کرد: معمولا یکی از انگیزه‌ها و عوامل کنجکاوی برای انتخاب مقصدِ سفر، فهرست میراثی است که در یونسکو ثبت شده، وقتی راه‌آهنِ یک کشور آن هم با این گستردگی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده باشد، حتما علاقه و کنجکاوی ایجاد می‌کند.

اما او به مشکلی در سفرهای ریلی اشاره کرد و افزود: حالا که راه‌آهن ایران مقصد عمومی‌تری شده است، اگر گردشگران خارجی و حتی داخلی بخواهند در این مسیر سفر کنند، وضعیت و زیرساختِ نامناسب مسیر و امکانات راه‌آهن را که ببینند، ضدتبلیغ می‌شود.

وی افزود: به نظرم راه‌آهن سراسری، در همین محدوده‌ای که ثبت جهانی شده است، دو مسیر بسیار جذب برای سفر دارد؛ گرمسار تا شیرگاه و درود تا اندیمشک، درحالی‌که همین مسیرها ضعیف‌ترین زیرساخت را دارند که خیلی حیف است. در مسیر ریلی شمال، دست‌کم یک جاده در نزدیکی راه‌آهن وجود دارد و می‌توان از طریق آن زیبایی مسیر ریلی را هم مشاهده کرد، اما در مسیر جنوب همین مقدار امکانات را هم نداریم و این خیلی حیف است که چنین فرصتی را در گردشگری از دست بدهیم.

سال ۹۶ وقتی اولین قطار گردشگری را راه‌اندازی کردیم، هر رام (واحد شمارش) قطار را ۹۰۰ هزار تومان کرایه می‌کردیم، اما راه‌آهن یک‌باره به این نتیجه رسید که چرا به این سفرها یارانه بدهد و قیمت را تا ۱۶ میلیون تومان برای کرایه هر رام افزایش داداو که در یک گفت‌وگوی مجازی حاضر شده بود، درباره مشکل شاخص گردشگری ریلی، اظهار کرد: حدود مسؤولیت‌ها در این حوزه تعریف نشده است. قطار گردشگری یعنی قطاری اختصاصی با امکانات متناسب که با هدف خاصی در مسیر ریلی حرکت می‌کند و در برخی نقاط از راه‌آهن توقف دارد، اما آیا شما چنین امکاناتی را می‌بینید؟

محسنیان درباره صرفه اقتصادی گردشگری ریلی نیز گفت: مصداقی در این‌باره صحبت کنم، سال ۹۶ وقتی اولین قطار گردشگری را راه‌اندازی کردیم هر رام (واحد شمارش) قطار را ۹۰۰ هزار تومان کرایه می‌کردیم، اما راه‌آهن یک‌باره به این نتیجه رسید که چرا به این سفرها یارانه بدهد و قیمت را تا ۱۶ میلیون تومان برای کرایه هر رام افزایش داد تا حالا که به قیمت آن اشاره نمی‌کنم چقدر زیادتر شده است. از طرفی، محدودیت‌های کرونا مزید بر علت شده و نمی‌توان قیمت را سر به سر تعیین کرد. فکر نمی‌کنم دیگر با ۳۵۰ هزار تومان هم بتوان سفر ریلی یک‌روزه برگزار کرد.

او در ادامه بیان کرد: البته که این گرانی در سفرهای زمینی هم اتفاق افتاده است، اما آن سفر با قطار قابل قیاس نیست، چون شما تجربه توقف در نقاطی از راه‌آهن را دارید که با هیچ وسیله و در هیچ شرایط دیگری چنین امکان و فرصتی را پیدا نمی‌کنید. به هر حال هزینه‌های سفر به قدری گران شده که سفر از سبد قشر متوسط جامعه خارج شده است.

محسنیان درباره اولویت راه‌آهن با توجه به ثبت جهانی نیز گفت: اولویت راه‌آهن سفرهای برنامه‌ای است. در ابتدا هم خیلی سخت بود مسؤولان آن را توجیه کنیم که برای قطار گردشگری مقصد هدف نیست، بلکه مسیر اهمیت دارد. از طرفی، بار برای مجموعه راه‌آهن صرفه اقتصادی بیشتری دارد. درست است که اولویت یک را به قطار مسافری می‌دهد، اما در واقع این یک لطف به شمار می‌آید. راه‌آهن ریالی از قطار گردشگری سودی نمی‌برد، ولی به لحاظ ارتقاء برند و وجهه برایش صرفه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۱:۳۶

مسیر راه آهن ثبت شده نه که واگن های پر از شپش !!

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۲:۳۳

اول زیرساخت‌های راه آهن را درست می کردید بعد ادعای ثبت در یونسکو وقتی راه آهن ما اینقدر ضعیف است گردشگران خسته و نگران و ... می‌شوند و تبلیغ سوء میشود

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۳:۵۱

نظر من در ایران این چیزا برای پول کشوروخوردن است

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۴:۵۹

لطفا زیاد از لحاظ پوشش ظاهری سر بسر توریستها نزارید ،کسی رو بجاکسی به جهنم نمی برند ،

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۳ ۱۴:۵۸

خودت برو از توریست ها نظر سنجی کن ببین چن درصد مشکل دارن خیلی هوشو برای اینکه میدونن قانونه انجام میدن مثل بعضیا یاغی نیستن

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۳ ۱۶:۲۳

الان چه ربطی داشت؟؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۶:۰۲

قدیمی تری خط آهن بین راه مسجدسلیمان به مکانی بنام درب خزینه احداث شد که نفت را برای صادرات به محلی بنام درخزینه میبرده که از آنجا بوسیله کشتی به خلیج فارس جهت صادرات میبرده.این خط آهن در صورت بازسازی میتواند گردشگران زیادی را جلب کند و به قدیمی ترین موزه صنعتی خاورمیانه تبدیل شود درضمن هنوز آثار پلها خط آهن موجود میباشد

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۷:۳۶

عال

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۷:۳۷

آخه دوست عزیز، تو این اوضاعی که کرونا برای ایران درست کرده و شهره عالم شدیم کدوم خارجی دیوونه ای هوس میکنه بیاد ایران.یه کم عقلم خوبه.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۸:۵۱

راه آهن تهران خوی را که از شهرهای توریستی و زیبای آذربایجان غربی است و نزدیکترین مرز را با ترکیه دارد راه اندازی کنید.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۹:۳۱

واکنش ملت خودتو ثبت کردی که افتادی دنبال واکنش خارجی ها؟!

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۲۱:۰۶

واکنش خارجیها به قطع اینترنت ایران چطوره به نظرتون؟

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۳ ۱۵:۲۰

هنگ می‌کنند.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۲۱:۴۹

ما از نظر راه آهن یکی از عقب افتاده ترین کشورهای جهان هستیم . چهل سال پس از انقلاب هنوز مراکز استانی به راه آهن متصل نیستند و یا اگر باشند به هرجایی نمی توان رفت .‌ اینقدر بلوف نزنید .

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۲۲:۰۶

تو کشور ما چی درسته که راه آهن درست باشه.اون یونیسکو از دستش در رفته ریلی ایران رو به ثبت رسونده ..حیف این کشور که دسوز نداره

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۹ ۰۱:۴۲

دولت هر جور شده می خواد پوست ما ملت رو بکنه و جیب ما رو خالی کنه!

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۳ ۱۵:۴۱

طبیعت لرستان بخصوص از دورود تا اندیمشک بی نظیره

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۵ ۲۱:۵۲

طبیعت خوبه اون قطار هم باید فکری به حالش بشه یا نه

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۳ ۲۰:۳۵

مشگل بعضی ها هست که فقط میگن خارج مگه تو رفتی خارج که داری میگی قدر ایران و بدونید پاتو بزار خارج بعد بگو

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۳ ۲۱:۲۰

سودی که صنعت توریسم داره واقعا کمتر تجارتی داره، انشاالله شرایط مملکت متعادل بشه تا بتونیم مانور بدیم روی این چیزها

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۳ ۲۱:۵۴

روحت شاد ر.......

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۵ ۱۶:۰۷

از نمادهای ماندگار مدرنیزاسیون ایرانی .چندی پیش،یک مهندس جوان که در یک شرکت گاز رسانی در شمال کشور کار می کرد می گفت این طراحی راه آهن به قدری دقیق و کارشناسانه بود که آسیبی به اکوسیستم و محیط زیست نزد.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۵ ۱۶:۱۰

هر اتفاق خوب شایسته تقدیر است

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۵ ۱۷:۰۳

کو واکنش دوست عزیز اگر واکنش هست باید فیلم بگذاری.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۵ ۱۸:۰۷

یادش بخیر، دلیل ساخت راهن رو برای جابجایی نیروی خارجی تو مدرسه به خورد ما میدادن الان بعد چهل سال بدون هیچ گونه نو سازی در سیستم ریلی ، دارن به نام خودشون بهش میبالن

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۱۵ ۱۸:۵۹

من نمی‌دونم چقدر دلتون میخواد آنقدر ضعیف نفس باشید این خارجی ها وقتی میان کشور ما واسه ارزونی میان میان که بخورن وچپاول کنن آیا اونا شما رو به کشور شون راه میدن آیا این اروپایی ها وقتی برید کشورشان غذا و دیدنی ارزون بهتون میدن اصلا هر جا که خارج از این کشور برید هیچ جا با ارزونی از شما پذیرایی نمیکنن که شما مسئولین احمق از این خارجی های پذیرایی میکنید