• جمعه / ۲۵ تیر ۱۴۰۰ / ۰۳:۱۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1400042517816
  • خبرنگار : 71012

جدال بر سر «زخم کاری» به بهانه «مخاطب»

جدال بر سر «زخم کاری» به بهانه «مخاطب»

پخش نشدن قسمت جدید سریال «زخم کاری» در روز جمعه ـ ۲۵ تیر ماه ـ با حاشیه و مناقشه هایی در فضای مجازی همراه بوده است. سازندگان سریال و پلتفرم پخش کننده از سانسورهایی که بر جریان تولید آسیب می زند خبر می دهند و «احترام به مخاطب» را دلیل این تصمیم اعلام می کنند. سازمان زیرمجموعه صداوسیما هم با نسبت دادن این «جنجال ها» به «تکنیکی برای بازاریابی»، از پیگیری حقوق مخاطبی سخن می گوید که حالا سرنوشت سریالی که شش قسمت از آن را خریداری کرده و وقت گذاشته تا تماشا کند، در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، شامگاه پنجشنبه ـ ۲۴ تیر ماه ـ و در آستانه پخش سریال «زخم کاری»، محمد حسین مهدویان، کارگردان سریال با انتشار یادداشتی جدید اعلام کرد که قسمت هفتم این مجموعه شبکه نمایش خانگی پخش نمی شود. او در روزهای گذشته هم با انتشار مطلبی در فضای مجازی به انتقاد صریح از رویه سازمان زیرمجموعه صداوسیما ـ ساترا ـ درخصوص سانسورهای اعمال شده بر این مجموعه پرداخته و تاکید کرده بود که در صورت ادامه این روند، از انتشار این سریال معذور است.

حالا مهدویان پس از اینکه نتوانسته در مورد نحوه پخش قسمت جدید سریالش با سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) به توافق برسد، مطلب جدیدی منتشر و عنوان کرده است، «از ۱۲ مورد سانسور قسمت هفتم سریال زخم کاری که قسمت مهم و جذابی هم هست، ۱۰ موردش را انجام دادیم و در دو مورد دیگر به‌خاطر جلوگیری از آسیب جدی به داستان، تصمیم به تعدیل صحنه‌ها گرفتیم. با این حال ساز و کار سانسور ساترا دو موردی که تعدیل شد را نپذیرفت و بدون دلیلی قانع کننده اصرار به حذف کاملشان دارد. به این ترتیب مجوز نمایش قسمت هفتم سریال زخم کاری را صادر نکردند و این قسمت به‌خاطر نداشتن پروانه نمایش فردا پخش نخواهد شد. هر چند حالا بیش از هر زمان دیگری خستگی روزهای دشوار این پروژه را بر تن‌مان حس می‌کنیم، اما در این میان من فقط به تماشاگرانی فکر می‌کنم که یک هفته است منتظر تماشای قسمت جدید هستند و به همین سادگی از حقشان محروم می‌شوند.»

در پی انتشار این مطلب از سوی کارگردان «زخم کاری»، پلتفرم پخش کننده این سریال هم در مطلبی جداگانه با تایید تصمیم مهدویان اعلام کرد، «به دلیل عدم تفاهم و توافق تیم تولید با تیم نظارت ساترا و نقطه نظرات متفاوت طرفین درخصوص برخی موارد اصلاحی، به دلیل احترام به مخاطبان، متاسفانه قسمت هفتم پخش نمی‌شود.»

اما اظهارات کارگردان «زخم کاری» و تصمیم بر پخش نشدن قسمت جدید از سوی پلتفرم پخش کننده، از سوی علی سعد، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا به عنوان «جنجالی پیاپی» و «تکنیک بازاریابی» توصیف شده و آن را «برای زیست بوم رسانه های صوت و تصویر فراگیر مضر» دانسته است.

سعد که همواره توییتر را رسانه ای مناسب برای اظهاراتش درباره سیاست های ساترا در قبال پروژه های شبکه نمایش خانگی تشخیص می دهد،  اعلام کرده است: «موارد اصلاحی از اواسط هفته به پلتفرم اعلام شده که زمان کافی برای آنها در اختیار عوامل بوده است.» 

معاون سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) با تاکید بر اصالت دادن به فرآیندها و عبور از رفتار و ملاک های سلیقه ای به عنوان محور حرکت ساترا، تاکید کرده است که «حقوق تضییع شده کاربران اگر ناشی از اهمال پلتفرم در اعمال اصلاحات در زمان مقرر باشد را در این مورد پیگیری و در طول هفته درباره آن تصمیم گیری می کنیم.»

در پی این اظهارات، پلتفرم پخش کننده سریال «زخم کاری» هم در واکنشی آورده است:

«گفته‌اید ساترا فرایند محور است در صورتی که فرایندهای ساترا یک طرفه طراحی شده اند و باید در طراحی آنها از بازیگران بخش خصوصی نظر مشورتی، تجربی و حرفه‌ای گرفته شود.
بیان کرده‌اید که پلتفرم حقوق کاربران را تضییع کرده! در حالی‌که به‌جای جبران خسارت مالی وارد شده بر پلتفرم و مخاطبان، دست پیش گرفته‌اید که قطعا منصفانه و اخلاقی نیست.
نوشته‌اید که عدم پخش یک تکنیک بازاریابی است؛ اما نمی‌دانید سریال «زخم کاری» به اندازه کافی محبوب و پرمخاطب است و نیت خوانی و فرافکنی و انگ بازاریابی پس از اطلاع از همه تلاش های پلتفرم و تیم تولید تا عصر روز پنجشنبه برای پخش، نادیده گرفتن حقیقت و بدور از انصاف است.

فیلیمو با خویشتن‌داری اطلاعیه کلی و به‌دور از بیان جزییات منتشر کرد. به همین منظور بابت این اقدام مستقیم، تهمت صریح بازاریابی و تضعیف اعتبار برند، به‌جهت تنویر افکار عمومی سکانس‌های مورد سانسور و دلیل هر کدام را، در کنار اصلاحیه اعمال شده تیم تولید که مجدد رد فرمودید، منتشر نمایید تا همه قضاوت کنند.»

به گزارش ایسنا، «زخم کاری» نخستین تجربه سریال سازی محمدحسین مهدویان برای شبکه نمایش خانگی است؛ کارگردانی که ساخت فیلم هایی چون ایستاده در غبار، ماجرای نیمروز و لاتاری را در کارنامه دارد. زخم کاری از جمله مجموعه هایی است که برای نمایش در شبکه نمایش خانگی از سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) مجوز پخش گرفته است.

پیش از این سریال های دیگری از شبکه نمایش خانگی، همچون «می خواهم زنده بمانم»، «قورباغه»، «آقازاده» و «هم گناه» هم مشمول ممیزی های ساترا شده بودند که در پی انتقاد سازنده ها و طرح آن در فضای مجازی، از سوی برخی به عنوان تبلیغات برای بیشتر دیده شدن و از سوی عده ای دیگر به عنوان نظارت غیرحرفه ای سازمان زیرمجموعه صداوسیما و تلاش برای همسازان سازی با ضوابط رسانه ملی تعبیر شده است.

با این همه آنچه مسلم است، در کشاکش این مناقشه ها و با هر حاشیه جدید، بیش از همه اعتماد مخاطب است که آسیب می بیند؛ بیننده ای که این روزها با ماندن اجباری در خانه برای فرار از ویروس مرگبار کرونا، به پروژه های شبکه نمایش خانگی با ممیزی هایی کمتر از تلویزیون پناه برده تا شاید برای لحظاتی، از دنیای اطرافش و مشکلات آن فاصله بگیرد و ساعاتی مفرح را به دور از دغدغه تجربه کند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۱۰:۴۵

«ممیزی هایی کمتر» يعني چه؟ مثلا در همين زخم كاري صحنه اي است كه جواد عزتي در اتاق خواب عمو (رييس شركت) در حالي كه در وان است آمده مشروبات الكلي بر روي ميز است زن او (سميرا) در اتاق است القائات اين صحنه چيست؟ چه كسي در اتاق عمو را باز كرده كه جواد عزتي وارد شود (ارتباط زن شوهردار با فرد ديگر با اطلاع شوهر)؟ مسلما نخواهيد گفت كه از ابتدا جواد عزتي با عمو در اتاق خواب بوده اند و سميرا وارد اتاق شده كه عمو را بكشد كه اگر هم بگوييد (همجنسگرايي) است. فرق اين صحنه با فيلمهاي غربي كه رابطه و عمل را نشان ميدهند چيست؟ در اينجا تخيل مخاطب را به كار ميگيرد و اثرات سوء آن بيشتر است. اما از بحث علمي بگذريم شما به عنوان يك مخاطب حاضر هستيد دختر 15 ساله ات اين صحنه را در كنارت تماش كند؟ داكوتا جانسون كه پدر بازيگر است در فيلمي بازي كرده بود و در مصاحبه گفته بود كه دوست ندارد والدينش اين فيلم را ببينند.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۱۳:۱۹

بخاطر همینه ابتدای سریال گفته شد بالای ۱۵ سال نبینند!! و به همین دلیله که میشه حدس زد شما هم این سریال رو ندیدید!! و فقط تک صحنه ها رو دیدید!!

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۱۳:۲۰

چی میگی تو حداقل بهتر از فیلم های خارجیه ببین چه قسمتایی از فیلم های خارجی رو سانسور میکنن از اونور چه قسمتایی رو از فیلم های ایرانی سانسور میکنن تفاوت از زمین تا آسمونه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۱۳:۳۲

خیلی‌ ممنون که انقدر به فکر آخرت مردم هستی‌!!! البته با این ذهن خلاقی که شما داری بهتره به کارهای مهمتر برسی‌ دوست عزیز تا تماشای یه سریال که تنها برای سرگرم کردن مردم برای لحظاتی و دور کردن ملت گیر افتاده در این وضعیت اسفناک که همفکران شما براشون درست کردن ساخت شده.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۱۴:۱۱

چرا من چنین برداشتی ندارم ؟؟؟ چون مثل شما خودم درگیر این مسائل نیستم که همه چیز را به آن ربط بدهم . به نظرم شما باید به روان پزشک مراجعه کرده و ذهن کثیفتان را آب بکشید . واقعا از این نگاه متاسفم یک مشت سایکو مثل شما خون مردم را در شیشه کرده اند و میخواهند در فضای مجازی هم تعیین تکلیف کنند . وی او دی ها یک فضای آزاد هستند و هیچکس اجباری برای دیدن فیلمها ندارد و همه قرار نیست همه فیلمها را خانوادگی یا در کنار هم ببینند .

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۱۴:۵۲

جناب مردم عزیز، این فیلم از صدا و سیما پخش نمیشه و از طریق شبکه های اجتماعی پخش میشه ، جایی که اگر دختر 15 ساله ی شما بخواهد، با استفاده از گوشی و اینترنت و تمام امکاناتی که در اختیار دارد خیلی راحت می تونه صحنه هایی فراتر از صحنه های سریال زخم کاری را تماشا کند. به دخترت بیاموز که با مسائل چگونه روبرو شود، حذف کردن راهکار خوبی نیست.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۱۵:۴۶

میدونی شما خودتونو مردم میدونید اما نیستید، میدونی دلیلش چیه؛ دلیلش اینه که مردم این فکر هایی که تو میکنی رو نمیکنن، مردم به دنبال شفافیت و آزادی بیان هستن، مثلا همین بحث مشروبات الکلی همین کشتن توی وان سئوالم از تو اینه که آیا این چیزا در واقعیت انجام نمیشن؟ زخم کاری داره حقیقت رو به رخ میکشه ... یه حقیقت تلخ و در عین حال جنجالی که شما با سانسور کردن اون و محدود کردن اون از جذابیت های اون کم میکنین نقش همسر مالک توی این سریال خیلی اساسیه و مثل این میمونه که مالک سرباز یه فرمانده یا زن اون هست به نظرم هم ما و هم فرزندانمون باید با این واقعیت رو به رو بشیم و حقیقت امر رو بدونیم و به دنبال حاشیه و جنجال نباشیم ...

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۱۶:۲۴

مردم جدیدا مشکل شنوایی و دیداری دارن ولی قوء تخیلشون زده بالا آدم حسابی صد جا زده +18 باز میگی بچه 15 ساله

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۱۹:۱۶

با این دقت نظری که شما دارید به خوبی مشخصه که ذهنتان اصولا درگیر چه مسائلی است. آدم هایی مثل شما برای جامعه به مراتب از اون سریال خظرناک تر هستند.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۶ ۰۳:۰۶

واییی به چه چیزهایی فکر کردی🤯

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۶ ۱۳:۲۸

دوست عزیز شما و دختر خانم و خانوادت نگاه نکنم.فیلم ناجور زیاده و با یه فیلتر شکن میشه دسترسی پیدا کرد.اگر دختر شما بخواد ببینه به هر نحوی شده میبینه. ،چه این فیلم چه هر فیلمی.ما نمیتونیم بخاطر شما فیلم نگاه نکنیم و مهمونی مریم و مهمونی نگیریم.برادرمن خواهر من ناراحتی نگاه نکن

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۱۲:۲۶

صدا و سیما که دیگه باید درشو تخته کنه با این سریالهاشو و هنر پیشه های بی هنر ! حالا داره با نمایش خانگی که همه ی بازیکران و کارگردانهای خوب را در خود جای داده لجبازی میکنه دیگه اینو همه میدونن همه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۶ ۱۳:۳۱

والا اصلا خوششون میاد اعصاب مردمو داغون کنن دل ملت به ۴ تا سریال های نمایش خانگی خوش بود ک با اونا هم اینکارو کردن

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۱۵:۲۲

اووووخ گل گفتی بیچاره ما مجبوریم اینا رو تحمل کنیم اینام گربه برقصونن

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۱۶:۲۰

از «قسمتهاي مهم و جذاب» سريال نشان دادن منقل و بافور و مصرف مواد مخدر، خفه كردن و ... است. كدام سازمان سينمايي وارگان دولتي اجزاي پخش اينچنين صحنه هايي خشنونت و مصرف مواد مخدر آشكار را ميدهد؟

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۱۶:۴۵

نکنید این کار رو با این سریال جذاب و دیدنی.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۶ ۱۳:۱۶

یکی نیس بهشون بگه اگه میخواین به مردم احترام بذارین گوش کنین ببینین اونا چی میخوان یعنی چی اصلا معنی نمیده بخاطر احترام به مخاطب فیلمو پخش نکنن هرکی ناراضیه میتونه فیلمو نگاه نکنه هیچ اجباری نیست اینکارشون بدترین بی احترامی به همممه ی جمعیتی که میخوان فیلمو ببینن و تیم کارگردانی و بازیگرانه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۱۸:۳۹

خيلي ممنون از دوستاني كه به كامنت مردم پاسخ داديد. اما عزيزان اينرا بدانيد كه احساسي نظر داده ايد و اطلاعي از مقررات سينمايي در دنيا نداريد. هر كشوري متناسب با فرهنگ خودش مميزي دارد. اگر به ابتداي برخي از فيلمهاي آمريكايي نگاه كنيد متني را مي بينيد كه نوشته شده اين فيلم اصلاح شده است. مي توانيد واژه Re-edited film را جستجو كنيد. اما از اين مقررات گذشته، برخي از صحنه ها در سينما نبايد نشان داده شوند مانند مصرف مواد مخدر يا درگيري خشنونت آميز و قتل، كه در اين سريال داشتيم نشان دادن منقل و بافور و مصرف مواد مخدر، خفه كردن. اگر به صحنه هاي فيلمها خارجي دقت كنيد اين مطالب را متوجه خواهيد شد. يا اينرا جستجو كنيد: WHEN IT COMES TO DRUGS, BEWARE THE CENSOR'S FIX اما نكته ديگر بحث روانشناسي است كه در هنر و به كار گيري تخيل مخاطب است كه من به توضيح آن در اينجا نمي پردازم و اينكه به ديگران برچسب زده شود اين بحث علمي را نمي تواند تحت الشعاع قرار دهد. در اين زمينه مي توانيد psychology of film يا Brain imaging monitors effect of movie magic را جستجو كنيد

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۶ ۰۳:۲۱

ماله لازم نیست بکشی. روتون کم نمیشه که. همه چیو باید سانسور کنن، نمیتونیم ذره ای چیزی که یه کم از حالت معمول دور باشه رو ببینیم

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۲۰:۰۰

ساترا اگه نگران مخاطبه باید بدونه که مخاطب سالهاست که از تلوزیون همچین فیلم هایی با داستان قوی میخواست و میخواهد. انها قصد دارند با این اعتراضات کار های بی پایه و اساس تلوزیون را توجیه کند. یک سری صحنه شاید واقعا برای سن های پایین مناسب نباشد ولی دوستانی که دارید در مورد سن پایین ها صحبت می کنید، بدونید که هم اول سریال و هم در تمام سایت ها اشاره شده و تاکید شده برای سن بالای 15 یا 17، پس این اعتراضات هیچ دلیلی به جز خراب کردن شبکه نمایش خانگی در چشم مردم ندارد. و من حق را به مهدویان و تیم زخم کاری می دهم.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۲۳:۵۷

دقیقا چون داره واقعیتهای پشت پرده از نوع کاری،زندگی،روابط پیچیده خانوادگی،.... میگه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۶ ۰۱:۳۴

اکثر فیلم های هالیوودی را دیده ام. شهادت می دهم صحنه های خشونت این فیلم عریان تر بود. Inglourious Basterdsتارانتینو هم خشونت داشت ولی دقیقا به لحظات خشونت که می رسید، رومو برمی گردوندم اونطرف که نبینم صحنه بریده شدن گلوی فلان هنرپیشه فیلم رو. این سریال هم دقیقا همین طور. 45 سال دارم. با اینحال خودم برای خودم سانسور می کنم. چه زمانی قرار هست این عادت قبیح آقا بالاسر و قیم همه مردم بودن را ترک کنید ؟

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۶ ۰۲:۱۵

چققد امروز منتظر دیدنش بودم😒

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۶ ۱۳:۴۲

چرا سانسور ، چرا حذف ، چرا به شعور مخاطب توهین میکنید ، اینهمه سال ها سانسور انجام دادید نتیجه اش شد چی ، گرایش تمامی سنین به فیلم های ماهواره و هالیوودی ، حالا که چند کارگردان پیدا شده که فیلم های جذاب ایرانی بسازنند و مخاطب ایرانی را درگیر پیگری انان کنند باز هم سانسور و توهین به شعور بیننده را ادامه میدهید ایا دیگر زمان ان نرسیده که دست از این قبیل کارها بردارید تا مخاطبان به جای تماشای هالیود برنامه های وطنی تماشا کنند .

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۶ ۱۳:۴۸

فساد انواع مختلفی دارد یکی همین سانسورها اجتماع خواب زده

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۷ ۱۲:۳۲

سلام فیلم خوش ساختیه. بازی ها خیلی قوی وداستان مهیج. اما سیگار کشیدن های افراطی یا نمایش روابط آزد دختر و پسر و خیانت زن و مرد با این وضوح جالب نیست. معمولا بیشتر باعث میشه قبحش بریزه تا مثلا باعث اصلاح واقعیت های موجود بشه. که خوب این هم واسه جامعه ضرر داره. ضمنا این سبک فیلم ها رو کشورهای دیگه میسازند. خیلی بازتر و عریان تر. ما خلاقیتمون تو داستان و محتوا چیه؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۷ ۱۵:۱۵

واقعا متأسفم برای آقای مهدویان، نه از ماجرای نیمروز و رد خون نه از این فیلم کاش یه ذره فکر میکردند که چه فرهنگ سازی داره میشه برا بچه هامون با این فیلم شبه مستهجن

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۳۰ ۲۳:۱۴

متاسفانه سینمای ما بیش از حد در/یر این حواشی شده)))):

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۲ ۰۱:۵۲

من به هیچی کار ندارم اما صحنه ی جواد هاشمی رو چرا کشش میدن چرا بهش توهین کردند مگر در مختار نامه عمر و شمر هر دو لخت نبودند با یه لنگ قرمز دورشون واقعا خجالت نمی کشن تخریب می کنن تا این حد لخت شدن برای مردان مشکلی نداره همیشه هم تو فیلم ها بوده