به گزارش ایسنا، این کتاب که نحوه تسخیر جهان توسط اخبار جعلی و مبتذل را با مطالعه چند مورد عینی در اروپا و آمریکا بررسی کرده، در چهار فصل و ۱۱ گفتار، در ۴۱۲ صفحه و با قیمت ۸۵ هزار تومان توسط انتشارات روزنامه ایران منتشر شده است.
در معرفی کتاب «پساحقیقت» عنوان شده است: «قدرت ابتذال و دروغ»، «چه کسانی دروغ و ابتذال را اشاعه میدهند؟»، «چرا مطالب دروغ و مزخرف تاثیرگذارند؟» و «چگونه جلوی مطالب دروغ و مزخرف را بگیریم؟» عناوین اصلی فصلهای چهارگانه کتاب پساحقیقت (جهان در تسخیر اخبار جعلی و مبتذل) هستند.
جیمز بال در پیشگفتار کتاب با اشاره به اینکه دیگر اصطلاح اخبار جعلی به تنهایی برای توصیف حجم عظیم مطالب مبتذل و مزخرف کفایت نمیکند، مینویسد: عواقب تولید و انتشار انبوه مطالب جعلی، مبتذل و مزخرف حتی برای رسانههای صادق و متعهدی که تلاششان گزارش منصفانه و دقیق مسائل است نیز بسیار سنگین است، به گونهای که ممکن است تلاششان ناکام بماند. دلیل آن هم روشن است؛ فرهنگ و هنجارهای حاکم بر چنین رسانههایی که عمیقا عادت کردهاند استدلالهای مخالفت و موافق را به طور متوازن در مورد یک موضوع پوشش دهند، نمیتواند از پس تهاجم همهجانبه مطالب مزخرف برآید. در واقع کار جریان اصلی رسانهای برای مقابله با اشاعهدهندگان مطالب جعلی و مزخرف، مثل وارد شدنِ با چاقو به یک جنگ مسلحانه تمامعیار است (ص ۲۷).
مهدی شفیعی، مدیرمسئول روزنامه ایران نیز در مقدمهای که برای ترجمه فارسی این کتاب نوشته، مقابله با اخبار جعلی را یک ضرورت فوری خوانده و تاکید کرده است: برای مقابله با پدیده اخبار جعلی که با ظاهری موجه و حتی فریبنده، کل نظامهای دموکراتیک و جریان اصلی رسانهای را در جهان در معرض تهدید قرار داده، اقدام فوری و عاجل ضروری است ولی بدون تردید نحوه تنظیم و اعمال مقررات در این حوزه، عاری از جنجال و سروصدا نخواهد بود، چرا که سانسور برخط اخبار جعلی که خود را به عنوان اخبار واقعی و اصیل جا زدهاند، احتمالا در ابتدا عواقب و بازتابهای منفی زیادی به دنبال خواهد داشت.
او افزوده است: برقراری تعادل و توازن حرفهای، فنی و حقوقی در این زمینه – مقابله با اخبار جعلی و فریبکارانه بدون لطمه زدن به اخبار واقعی ولی ناخوشایند – مهمترین چالش سالهای آینده خواهد بود که برای گذار موفقیتآمیز از آن همکاری رسانههای اصیل، کارشناسان و متخصصان عرصه ارتباطات، دولتها، سازمانهای بینالمللی و نهادهای غیردولتی و به ویژه مراکز آموزشی و آکادمیک ضرورتی اجتنابناپذیر است.
آلکس گیبنی، مستندساز برنده جایزه اسکار درباره کتاب پساحقیقت گفته است: در عصر ترامپ اخبار جعلی و مبتذل مثل یک ویروس همهجا پخش میشد. جیمز بال در ایـن کتـاب تلاش کرده اسـت بـا حضـور در آلودهترین مناطق، راهی برای متوقف کردن اشاعه اخبار جعلی و مبتذل در جهان پیدا کند.
آلن رُسبریجر، سردبیر سابق روزنامه گاردین نیز در اظهارنظری «پسـاحقیقت» را یـک کتـاب مهم خوانده که در بهتریـن زمـان ممکن و توسـط یکی از تیزهوشترین و خـوشفکرترین روزنامهنـگاران عصـر جدید به رشـته تحریر درآمده اسـت.
انتهای پیام
نظرات