• شنبه / ۱۹ تیر ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1400041913174
  • خبرنگار : 71584

چند پیشنهاد به دولت سیزدهم برای سیاستگذاری در حوزه درمان اعتیاد

چند پیشنهاد به دولت سیزدهم برای سیاستگذاری در حوزه درمان اعتیاد

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور با بیان اینکه ریشه درمان اعتیاد، ریشه روانشناختی دارد، در این راستا از دولت سیزدهم خواست تمهیداتی در نظر گیرد که درمانهای روانشناختی شکل بهتری به خود بگیرند.

علی غلامی در گفت‌وگو با ایسنا، به ارائه پیشنهاداتی در راستای سیاستگذاری در حوزه درمان اعتیاد می‌پردازد و می‌گوید: انتظار ما از دولت سیزدهم این است که مسئولینی که در حوزه درمان اعتیاد انتخاب می‌شوند، متخصص اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی باشند؛ اینگونه علاوه بر اشراف به موضوع، دیگر زمان مدیر جدید به جای رفع مشکلات و پرداختن به وظایف، صرف آشنا شدن با مباحث کاهش آسیب نمی‌شود. 

وی ادامه داد: در دوسال گذشته شاهد بودیم تصمیمات غیرکارشناسی از جمله تصویب بند ۸ مصوبه 136 ستاد مبارزه با مواد مخدر  هزینه بسیار زیادی به مدیریت درمان اعتیار در جامعه وارد کرد. باتوجه به حساسیت موضوع اعتیاد در جامعه، گاها مشاهده می‌شود مشکلاتی که به خاطر ورود افراد غیرمتخصص به حوزه وجود داشته، هزینه‌های بسیار جبران ناپذیری به جامعه وارد می‌کند و گاها چانه‌زنی‌هایی زمان‌بر و بی‌فایده در خصوص مصوبات غیرکارشناسانه باعث ترک فعل در انجام وظایف اساسی مدیران می‌شود.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه انتظار می‌رود تغییرات اساسی در زمینه درمان، آموزش و تامین نیروی انسانی در این حوزه صورت گیرد، می‌افزاید: ریشه درمان اعتیاد ریشه‌ای روانشناختی دارد، اما در جامعه ما افراد ورزیده‌ای که بتوانند به حوزه درمان روانشناختی ورود کنند، کم هستند. از طرفی دیگر افراد ورزیده نیز به دلیل درآمد پایین رغبتی برای ورود به درمان اعتیاد ندارند، زیرا این کار بسیار سنگین، وقت‌گیر و طاقت‌فرسا است. 

غلامی در این راستا از دولت سیزدهم خواست تمهیداتی در نظر گیرد که درمان‌های روانشناختی شکل بهتری به خود بگیرند.

وی همچنین خواستار راه‌اندازی رشته تخصصی اعتیاد و آسیبهای اجتماعی برای تربیت پزشکان حاذق در این زمینه شد، زیرا به گفته وی، جای خالی این افراد در حوزه درمان اعتیاد بسیار احساس می‌شود.

وی در ادامه نیز بر لزوم گسترش تحقیقات در حوزه درمان اعتیاد تاکید کرد و یادآور می‌شود: همچنین لازم است حوزه تحقیقات در حوزه درمان اعتیاد گسترش یابد تا بتوانیم به روش‌های درمانی جدید و روش‌های بومی دسترسی پیدا کنیم. 

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور خاطرنشان می‌کند: باتوجه به میزان شیوع و بروز اعتیاد در کشور و میزان آسیبهای اجتماعی و روانی در جامعه، روز به روز می‌بینیم که افراد بیشتری وارد چرخه اعتیاد می‌شوند و درمانهای سنتی پاسخگوی این معضلات نیستند و احساس می‌شود که در حوزه درمان اعتیاد به روز نیستیم.   

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha