• یکشنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400030906772
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی:

تیراژ کتاب‌ها به ۱۵ نسخه رسیده/ چاپخانه‌ها نیمه فعالند

تیراژ کتاب‌ها به ۱۵ نسخه رسیده/ چاپخانه‌ها نیمه فعالند

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی گفت: در حال حاضر چاپخانه‌ها به سختی به اندازه‌ یک شیفت در حال کار و فعالیت هستند.

علی مغانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تأثیر شیوع ویروس کرونا و افزایش قیمت کاغذ بر حوزه‌ چاپ و نشر، اظهار کرد: امروزه وضعیت به‌گونه‌ای شده که چاپ با تیراژ بیش از ۱۰۰۰ عدد عملاً در چاپخانه‌ها وجود ندارد و انتشارات بسیار ضعیف شده‌اند. در حال حاضر چاپ کتاب معمولاً با تیراژ ۱۰ تا ۱۵ عدد صورت می‌پذیرد. عملکرد نشر بسیار ضعیف شده و در این مقطع، عملاً ایجاد اشتغال در نشر از بین رفته است.

وی ادامه داد: واردات کاغذ، از ابتدا به وسیله‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌گرفت که کاری بسیار اشتباه بود. این موضوع خود مشکل‌ ایجاد می‌کرد و موجب می‌شد کاغذ به دست مشتری واقعی نرسد. چه بسا که در این چند ساله هم همین موضوعات پیش روی چاپخانه‌داران استان قرار داشت. با این وجود با افزایش بسیار زیاد نرخ ارز و به تبع آن گرانی کاغذ، مشکلات عدیده‌ای بر سر راه ما قرار گرفت. چند سال قبل قیمت هر تن کاغذ ۱۲۰۰ دلار تا ۱۵۰۰ دلار با دلار ۴۵۰۰ تومان محاسبه می‌شد که در حال حاضر با قیمت ۲۱۰۰۰ تومان باید خریداری شود که عددی سرسام آور تلقی شده و برای کار ما یک فاجعه قلمداد می‌شود.

مغانی تصریح کرد: در دو تا سه سال گذشته نیز کار بر روی کتاب و فروش آن هم تاثیر بسزایی در حوزه‌ کاری چاپخانه‌ها نداشت، چراکه در آن سال‌ها هم کاغذ گران بود و چاپخانه‌داران به‌ جای‌ آن‌که کاغذ را به کتاب تبدیل کنند، آن را در بازار آزاد به فروش می‌رساندند.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی با بیان این‌که «شیوع ویروس کرونا و گرانی مقوا تأثیر بیش‌تری نسبت به ضعف انتشارات بر روی چاپخانه‌ها داشت»، خاطرنشان کرد: در حوزه‌ چاپ و نشر، کاغذ بین ۱۰ تا ۱۵ درصد ظرفیت کاری چاپخانه‌ها را تشکیل می‌دهد و مابقی یعنی حدود ۹۰ درصد مربوط به مقوا، کاغذ گلاسه و همچنین مقواهای دارویی است که با مشکلاتی در گرانی و واردات این اقلام مواجه هستیم. از آن‌جا که بسته‌بندی‌ها و لیبل‌ها در چاپخانه‌ها صورت می‌گیرد این موضوع تأثیر خود را دوچندان نمایان می‌کند.

وی بیان کرد: تاثیر کرونای به وجود آمده هم خالی از مشکل نبوده و موجب‌ شده چاپخانه‌ها که تا قبل از این دو شیفت کار می‌کردند در حال حاضر فقط با یک شیفت کاری مشغول به فعالیت باشند.

مغانی با تأکید بر این‌که «وزارت صنعت، معدن و تجارت باید وارد عمل شده و برای حل مشکلات زیاد به‌ وجود آمده در این صنعت چاره‌جویی‌هایی کند»، عنوان کرد: سه سال قبل از طریق اتحادیه صنعت چاپ برای واردات پی‌ در پی کاغذ اقدامی کردیم که ماه‌ها برای گرفتن مجوز زمان سپری شد و در نهایت توانستیم ۶۰ تن برای کل چاپخانه‌ها کاغذ وارد کنیم.

وی گفت: در این مسیر با مشکلاتی همچون نحوه‌ حواله‌ ارز نیمایی روبه‌رو بودیم و بعد از یک سال که این پول پرداخت شد نوبت به مشکلات مرتبط با تحریم رسید. با توجه به تحریم‌ها مجبور شدیم برای دور زدن آن‌ها از طریق واسطه نسبت به حل این موضوع اقدام کنیم و تا الان حدود ۴۰ تن از این محموله وارد شده و روند ۲۰ تن باقی‌مانده با توجه به اعمال جریمه تعزیرات و از این قبیل مشکلات به کندی پیش می‌رود.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی با بیان اینکه «دست‌اندرکاران این صنعت به گفته مقام معظم رهبری که باید گرفتاری‌های تولید را برطرف کنیم توجهی ندارند»، بیان کرد: اگر می‌توانستیم ارز بخریم و جنس را خودمان وارد کنیم و شروع به کار کنیم به مراتب برای ما بسیار راحت‌تر بود، اما توصیه‌ مدیران مربوطه مبنی بر سیستمی جلو رفتن روند کار، مشکلاتی را برای ما به‌ وجود می‌آورد.

وی در خصوص تعداد چاپخانه‌هایی که با توجه به وضعیت فعلی تعطیل شده‌اند، اضافه کرد: آمار دقیقی نمی‌توان اعلام کرد، اما بنا به ظرفیتی کاری چاپخانه‌ها که باید دو شیفت کار کنند، در حال حاضر به‌سختی به صورت یک شیفت هم دوام می‌آورند و همگی به صورت نیمه فعال مشغول به فعالیت هستند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha