• شنبه / ۸ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1400030805598
  • منبع : روابط عمومی برنامه

نخستین سمپوزیوم وبیناری «دیپلماسی ایثار» برگزار شد

نخستین سمپوزیوم وبیناری «دیپلماسی ایثار» برگزار شد

به‌مناسبت فرارسیدن سالروز آزادی خرمشهر و روز ملی مقاومت، ایثار و پیروزی، نخستین سمپوزیوم وبیناری با حضور رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با عنوان «دیپلماسی ایثار» به صورت حضوری و مجازی با محوریت تحقق تمدن نوین اسلامی با هدف هم اندیشی و تجلیل از خانواده های معظم شهدا و ایثارگران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رونمایی از ۱۵ عنوان کتاب ترجمه شده نشر شاهد در حوزه ایثار و شهادت و با حضور آقایان: مهندس اوحدی معاون رئیس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، دکتر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سردار سلیمانی معاون فرهنگی و دکتر ثقفی رئیس دانشگاه شاهد برگزار شد.

به گزارش ایسنا،در این نشست، دکتر عباس خامه یار، دکتر حسین دیوسالار،دکتر محمد علی ربانی، ، دکتر احمد علی محسن زاده، و دکتر محمد مهدی احمدی، به ترتیب رایزنان فرهنگی کشورمان در کشورهای، لبنان، ژاپن، هند ، آفریقای جنوبی و اسپانیا به ایراد سخن پرداختند.

دکتر خامه‌یار در این نشست ضمن ارائه تعریفی از مفاهیم، ایثار، دیپلماسی و تمدن و فرهنگ والای انسانی، به ارائه نمونه هایی از هریک از این مفاهیم، پرداخت و گفت: جلوه‌های زیبای ایثارگری را در تاریخ اسلام برای تبلیغ دین و ایجاد جامعه‌ای متمدن و متفاوت و گسترش ارزش‌های انسانی و اشاعه فرهنگ انسانی شاهد بودیم. از تاریخ صدر اسلام گرفته تاکنون و در قرن حاضر نمونه های بسیاری از ایثار و فداکاری را می توان نام برد که‌ آخرین آنها جنگ تحمیلی هشت ساله رژیم استبدادی صدام حسین و پس از آن، مبارزه ملت فلسطین در مقابله با صهیونیست‌هاست.

وی سپس به مسئله دیپلماسی و سوء استفاده برخی کشورها از این امر در جهت رسیدن به اهدافشان پرداخت و گفت: ایثار، به‌ معنای دیپلماسی قدرت نرم، امروزه در عرصه روابط بین‌الملی، نقش بزرگی ایفا می‌کند؛ امروزه دیگر قدرتمندان سنتی نمی‌توانند همچون گذشته حرف اول را بزنند، جهان امروز، جهان پسا غربی است، و کشورها، برای نیل به مقاصدشان دیپلماسی مبتنی بر رویکردها و ابزارهای سیاسی، نظامی و اقتصادی را در پیش می‌گیرند و دیپلماسی گاهی در قدرت سخت و نظامی، گاهی در قدرت سیاسی و سلطه و هژمونی نمایان می‌شود. و امروزه نیز بیشتر در حوزه قدرت نرم (فرهنگی، علمی، تکنولوژی، و ایثارگری) تجلی می‌یابد. با توجه به تحولات اخیر در جهان باید گفت که غرب دیگر مرکز تحولات و تصمیم گیری جهان نبوده و هیچ قدرتی به تنهایی چنین موقعیت و جایگاهی را ندارد.

 خامه‌یار افزود: اراده قدرت مندان و زورگویان جهان بر تجزیه و تسلیم ساختن ملت‌های ما در سوریه، و یمن و لبنان و عراق بود و تحقق پیدا نکرد. قدرت ایثار، قدرت فرهنگی و قدرت معنایی، از مؤلفه‌های قدرت امروز است . قدرت ایثارگری و دیپلماسی ایثارگری جبهه مقاومت و تأثیرگذاری ایثار سردار دل‌ها را ما امروزه در میدان می‌بینیم. قدرت معنایی و دیپلماسی ایثارگری جمهوری اسلامی ایران را در خنثی ساختن جنگ‌ها و فتنه‌های طایفه‌گری و قومیتی را در میدان و روابط چندجانبه بین کشورها را می‌بینیم. اقتدار ناشی از ایثار، پشتوانه دیپلماسی ما در مذاکرات همه جانبه ما است. ما از این ظرفیت در دیپلماسی ایثار بهره‌بردیم و دیپلماسی ایثار در مراحل مختلف جنگ نقش‌آفرینی کرد. با بهره‌ گیری از این ظرفیت والا در تعامل با دیگران (اعم از بازیگران بین‌المللی یا جریان‌های فکری و اجتماعی) در بنیان گزاری تمدن نوین اسلامی می توان گام برداشت. جلوه‌های زیبای ایثار را به فاخرترین شکل آن در این جنگ نا برابر اخیر و حمله صهیونیست‌ها به قدس شریف و به غزه و سرزمین‌های اشغالی 1948 دیده‌ایم و شاهدش بوده‌ایم. این ایثار باعث شد که همه ملتها در تمام نقاط مختلف جهان به این امت مسلمان کرنش کنند وآنان را وادار به احترام به ملت فلسطین کند. ملت فلسطین پس از خسارت‌های فراوانی که به آنها در جنگ اخیر وارد آمد و بسیاری از واحدهای مسکونی، مراکز دولتی و خدمات اداری، آموزشی و مدارس، مراکز صنعتی و کشاورزی، شبکه برق رسانی و مخابرات، آسیب‌های کلی و جزئی دیدند، بلا فاصله جشن پیروزی را بر روی آوارهای شهرشان می‌گیرند، و با خرسندی به پایکوبی می پردازند.

خامه‌یار در پایان گفت: هم اکنون شاهد تغییر مواضع آمریکا و هم پیمانان اروپایی اش نسبت به گذشته، هستیم. و تفاوت مواضع آنها نسبت به گذشته مشهود و نمایان است. لذا می توان گفت که ایثار در این حد که اوج قدرت نرم در حوادث اخیر به‌شمار می‌رود دیپلماسی‌اش را بر قدرت سخت جهان تحمیل کرد و چه تحمیلی! حماس که در لیست سیاه تحریم‌ها و تروریست قرار داشت امروزه از سوی یکایک کشورهای اروپایی به عنوان طرف گفتگوی اجتناب ناپذیر مورد توجه قرار گرفته و برای خود محوری است که همه مستقیم و یا غیرمستقیم به آن توجه دارند. این ایثار و دیپلماسی آن، رژیم تمدن و فرهنگ ستیز را در جای خود زمین‌گیر کرد. و پروژه شهرک‌نشینی غاصبانه، یهودی و صهیونیستی سازی اماکن مقدس و مهاجرت منفعت‌طلبانه را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده است، و «قدس» پایتخت سنتی و معنوی جهان اسلام که قرار بود پایتخت استعمارگان و اشغالگران شود را به کانون استعمار ستیز و اشغالگر ستیز در آورد.

درود بی‌پایان به ارواح پاک و مطهر ایثارگران تاریخ؛ درود به همه ایثارگران سازنده تاریخ پر افتخار کشورمان؛ایثارگران جنگ تحمیلی، مدافعان همة حرم‌ها و حریم‌های فرهنگ و تمدن اسلامی ما در جغرافیای پهناور اسلام؛ و درود بی‌پایان به ایثاگران فلسطینی، حیهم ومیتهم، شاهدهم و شهیدهم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha