اولین جلسه کمیته کارشناسی امکانسنجی تشکیل کنسرسیومهای صادراتی در استان در محل اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.
یونس ژائله، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در ابتدای این جلسه گفت: بحث ایجاد کنسرسیوم و زنجیرههای تولید و صادرات را از سالها قبل از مراجع رسمی پی گیری کرده ایم و در وهله اول برای دو گروه کالایی مجوزهایی اخذ شده است و حالا در مرحله عملیاتی و اجرایی آن با بخش خصوصی استان هستیم.
وی ادامه داد: باید با فراخوان عمومی برای تولیدکنندگان استان در جهت توجیه و فرهنگسازی حرکت جمعی و گروهی ایجاد کنسرسیوم تلاش کرده و سپس با ارائه نمونه محصول تولیدکنندگان استان و تدوین استراتژی، برای ورود به بازارهای جهانی اقدام کنیم.
وی، مهمترین عامل نفوذ در بازارهای جهانی را بحث قیمت و کیفیت عنوان کرد و افزود: در بازارهای جهانی قبل از برندسازی به بحث قیمت توجه میشود اما متأسفانه، مجموعههای تولیدی کوچک و بعضاً متوسط، توان تولید محصولات کیفی در کلاس جهانی و یا توان هماهنگی با محیط رقابتی تجارت جهانی را ندارند و از سوی دیگر نیز بعضی تولیدکنندگان به دلیل برخی انحصارات رانتی، تعرفهای و عدم وجود کالای رقیب در داخل کشور با انحصاری سازی بازار ۸۰ میلیون نفری داخل، انگیزه تولید کیفی و کاهش قیمت تمامشده و حضور در بازار جهانی را ندارند.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز، دستور کار این اتاق را تعیین تیم عملیاتی برای تأمین کیفیت محصول مورد نیاز بازارهای جهانی، تعیین تیم بازاریابی، بازارشناسی و بازارسازی و مشخص کردن بازارهای هدف عنوان و بر ایجاد پلتفرم الکترونیکی تجارت بینالمللی و ایجاد فروشگاههای زنجیرهای در داخل و خارج از کشور تاکید کرد.
لزوم کار کارشناسی برای چرایی و چگونگی تشکیل کنسرسیوم های صادراتی
رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز نیز در مورد جلسه قبلی این کمیسیون در ارتباط با چرایی عدم تشکیل کنسرسیومهای صادراتی در استان و لزوم کار کارشناسی در این زمینه در قالب کمیته کارشناسی توضیحاتی ارائه داده و گفت: با توجه به تجربهی خوشههای صادراتی، شرکتهای مدیریت صادرات و همچنین خود کنسرسیومهای صادراتی و فرهنگ تجاری منطقهی ما باید به درستی بررسی شود که آیا امکان ایجاد کنسرسیومها در استان وجود دارد؟
سید یوسف حسینی ادامه داد: و اگر این امکان وجود ندارد، چه شکل جدیدی از میان این حالتها میتوان برای همکاری بنگاههای کوچک و متوسط با مزیت صادراتی در تعامل با واحدهای بزرگ ایجاد کرد تا آنها را برای حضور در بازارهای جهانی آماده نمود.
تقی قیصری، عضو هیات مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی و کارشناس خوشههای صادراتی نیز در ارتباط ویدیوکنفرانسی با این جلسه با تأکید بر اینکه کنسرسیومهای صادراتی الگوی مشخص جهانی دارند که توسط سازمان جهانی یونیدو تدوین شده اند، گفت: همین الگو در خوشههای صنعتی استفاده و بحث شبکهسازی در کنار آن مطرح شده است.
این فعال اقتصادی در ادامه به ضرورت تدوین برنامه مشخص اجرایی پس از فازهای حساس سازی و اعتمادسازی در میان ذینفعان کنسرسیومها اشاره کرد.
حسن صدیقی، دبیر انجمن کانی غیرفلزی و صادرکننده نیز در ادامه جلسه به ضرورت تشکیل دبیرخانهای در اتاق برای مطالعهی یک الگوی موفق جهانی و تطبیق آن با فرهنگ منطقه و سپس ارائه این طرح برای ذینفعان و اقدام اجرایی در این راستا تاکید کرد.
عبدالاحد فرج زاده، نائب رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق نیز در این جلسه بر توجه به تجربه شرکت های مدیریت صادرات در پیشبرد اهداف صادراتی بنگاههای کوچک و متوسط و کمکهایی که این نوع شرکتها میتوانند در این هدفگذاری اتاق تبریز داشته باشند، اشاره کرد.
به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در پایان این جلسه مقرر شد ادامه بحث با حضور کارشناسان دیگری از این حوزه در جلسه بعدی کمیته صورت گرفته و برای ارائه به کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق آماده شود.
انتهای پیام
نظرات