• چهارشنبه / ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400020805738

رئیس شورای شهر:

شهرداری مشهد به‌دنبال واردات واکسن است/در احراز صلاحیت چهره‌های اصلاح‌طلب تجدیدنظر شود

شهرداری مشهد به‌دنبال واردات واکسن است/در احراز صلاحیت چهره‌های اصلاح‌طلب تجدیدنظر شود

ایسنا/خراسان رضوی رئیس شورای شهر مشهد گفت: با رئیس ستاد کرونای شهرداری صحبت کرده‌ایم که شهرداری مشهد مجوز ورود واکسن را از دولت دریافت کرده و همچون بخش خصوصی با منابع خود واکسن را وارد کند و کارکنان و پرسنل شهرداری که در معرض خطر هستند، واکسینه کند.

محمدرضا حیدری امروز در  نشست خبری که به مناسبت روز شوراها و به صورت ویدیو ‌کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: انتخابات شوراها در سال ۹۶ بسیار باشکوه و بی‌نظیر بود. لیست امید به عنوان جریان اصلاح‌طلبی با ۶ برابر میانگین سایر ادوار رای آورد که سرمایه اجتماعی بسیار خوبی برای شورا بود.

وی افزود: پس از رای‌گیری اعلام کردیم رقابت سیاسی پایان یافته و ما شورای متعلق به همه مردم و سلایق هستیم. در انتصاب مدیران و شهرداران مشخص است که بخش اعظم افراد از درون شهرداری و گاهی با اختلاف نظر جدی انتخاب می‌شوند. کارشناسانی که انتخاب می‌شدند خبره بودند، چراکه ما به کارآمدی اعتقاد داشتیم.

حیدری عنوان کرد: در این دوره به دنبال تعامل و هم‌افزایی با همه جریان‌ها و چهره‌های تاثیر گذار بودیم، عملکرد دوره قبل باعث تشدید واگرایی سیاسی شده بود.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه در سال ۹۶ رویکردهای ارائه شده اجرایی شده است، عنوان کرد: به هویت تاریخی فرهنگی مشهد تاکید و توجه ویژه‌ای شده است. نمونه آن اتفاقاتی است که در این چهار سال در بلوار توس افتاد که بی‌نظیر بوده است.

وی ادامه داد:همچنین احیای بافت‌های تاریخی؛ بازار سرشور، بازار فرش،کوچه شاهین‌فر، حمایت از خانه‌های تاریخی و...، ارتقای حس تعلق به شهر، ط‌رح‌هایی بی‌نظیری همچون محله ما با مشارکت ۲۰۰ هزار نفر، هزینه کرد ۱۵ درصد بودجه با نظر مستقیم مردم، شوراهای محلات، ۱۳۷،‌ چشم شهر ، توسعه متوازن و عدالت محور ارتقای شاخص‌های خدماتی به‌ویژه در مناطق کم برخوردار از جمله اقدامات صورت گرفته است.

حیدری گفت: مشارکت و تقویت بخش خصوصی، شفافیت، انضباط مالی و مبارزه با فساد، سامانه فاش و کمیته شفافیت، لایحه سوت زنی و... نیز از دیگر کارهای شاخص دوره پنجم بوده است.

وی با بیان اینکه «عملکرد اقتصادی این دوره در طی ادوار شورا بی‌نظیر و قابل دفاع است»، تاکید کرد: به بحران کرونا و آسیب‌های اقتصادی ناشی از آن به‌صورت جدی توجه کردیم. پیام این اتفاق آن است که اعتماد به رای مردم و واگذاری حق انتخاب به آنان  سبب اتفاقات بزرگ می‌شود.

حیدری با اشاره به اینکه تا پایان دوره پنجم ۵۰ هزار میلیارد تومان تامین منابع انجام خواهد شد، ادامه داد: در تمام سال‌های دوره پنجم بودجه شهرداری بیش از ۱۰۰ درصد تحقق پیدا کرده که امری بی‌نظیر در دولت و شهرداری‌ها است. همچنین در بخش فرهنگی اجتماعی و در حوزه مشارکت‌های اجتماعی حرف جدی و عملکرد چشمگیری داشتیم. مشهد قطب دوم تئاتر کشور است و پردیس تئاتر نمونه‌ای از آن است.

وی تاکید کرد: توانمندسازی کودکان کار، ساماندهی ۴۱۰۰ شهروند بی‌خانمان در فصل سرما، راه‌اندازی ۸ گرمخانه و... بخشی از عملکرد ما در این دوره بوده است. همچنین کارخانه نوآوری به جای تبدیل آن به برج تجاری، با حفظ هویت تاریخی به کارخانه‌ای بی‌نظیر در کشور تبدیل شده و دغدغه‌های نظام و رهبری در حمایت از نوآوری‌ها و تقویت تولید داخل را پاسخ خواهد گفت. 

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه «تجمیع و ساماندهی دکل‌های مخابراتی در سطح شهر اقدام بسیار جالب توجهی بود»، گفت: رسیدن به درآمدهای پایدار مستلزم تفویض اختیارات دولت به شورا و قانون‌گذاری مجلس است، اما این دو مورد اتفاق نیفتاده و تا زمانی‌که این اتفاق روی ندهد، تغییری ایجاد نخواهد شد. موضوع درآمدهای پایدار چندان به مدیریت شهری ارتباط ندارد. تنها اختیار ما وضع عوارض بوده و ما در این قضیه برای ایجاد درآمد از زائر ورود کردیم، اما این اختیار را از ما سلب کردند.

وی اضافه کرد: کمربندی در شهر است که بین متن و حاشیه فاصله ایجاد کرده بود و ما تلاش کردیم این فاصله ایجاد شده را کم کنیم. این اقدام در قالب پل ابوطالب و تقاطع غیر هم‌سطح مصلی اتفاق خواهد افتاد. این کار بسیار ماندگاری است.

حیدری خاطرنشان کرد: لایحه مشوق‌های نوسازی ارائه شده بسیار اهمیت دارد. ما در مناطق کم برخوردار که مهم‌ترین بخش بافت فرسوده به‌شمار می‌رود، تسهیلات مناسبی ارائه داده‌ایم. همچنین در زمینه موضوع شفافیت و انضباط مالی اقداماتی مانند راه‌اندازی سامانه فاش صورت گرفته است. تقویت امید و اعتماد به مردم از دیگر اولویت‌های شورای پنجم بود و اجرای فعالیت‌هایی از جمله احداث پروژه‌های عمرانی در سطح شهر در همین زمینه بوده است.

وی با اشاره به بهسازی کشف‌رود، گفت: بوم پارکی در آن منطقه در حال شکل‌گیری است هرچند در حوزه مأموریت ما نبوده است. کال چهل بازه ده‌ها سال است که با فضای نامناسبی روبه‌رو بوده که در حال حاضر  احداث رود پارک  با همکاری قوه قضاییه و تلاش‌های شهردار در حال انجام است. همچنین انتهای وکیل‌آباد را از گره‌های ترافیکی نجات دادیم.

 حیدری با بیان اینکه «برای ۱۰ هزار هکتار زمین شناسایی شده ۳۰۰۰ سند تک‌برگ برای املاک شهرداری صادر شده است»، اضافه کرد: این موضوع از جمله اقداماتی بود که توانستیم تا حدودی حق و حقوق مردم را به آن‌ها بازگردانیم. همچنین ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای بازگشایی مسیرها هزینه شده است. ۲۰۰ صلح‌نامه را در این دوره تسویه کرده‌ایم. همچنین ۲۴ هزار کارگر خدمات شهری در این دوره، به اضافه بازنشستگان شهرداری بیمه تکمیل درمان شدند.در حوزه خدمات شهری حدود ۱۵۴۰ هکتار فضای سبز گسترش دادیم. همچنین ۵۸ پارک در حاشیه شهر احداث کردیم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه در این دوره ۹۲۷  مصوبه وجود داشته است، بیان کرد: در دوره چهارم  ۱۰۰۰ جلسه کمیسیون تخصصی برگزار شد و در دوره پنجم ۱۶۰۰ جلسه که نشان از اهمیت کمیسیونها برای این شورا داشت.همچنین در برخی از لایحه‌های شهرداری تغییر ایجاد کردیم که برای آن ساعت‌ها کار کارشناسی انجام شده است.

ابطال ۷۵ لایحه شورا توسط هیئت تطبیق/ ۶ درصد مصوبات شورا اجرا نشده است

وی ادامه داد: نمونه‌ای از فعالیت‌های تخصصی شورا ابطال تنها ۷۵ لایحه‌ توسط هئیت تطبیق فرمانداری بود که نسبت به دوره‌های گذشته کاهش چشم‌گیری داشته است. همچنین از مجموع مصوبات ۶ درصد مصوبات اجرا نشده که در حال بررسی موانع آن هستیم.

حیدری باربیان اینکه «تا پایان دوره شورای پنجم ۵۰ هزار میلیارد تومان منبع تأمین خواهد شد»، گفت: در طول این سه سال بودجه شهرداری بیش از صد در صد تحقق پیدا کرده است. همچنین ۴۸۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های دولت با بدهی‌های خودمان تهاتر شده است. ۲۴ پروژه مشارکتی سطح شهر را تعیین و تکلیف و فعال نمودیم. همچنین ۳۰۰۰ میلیارد تومان پروژه جدید مشارکتی ایجاد کردیم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد درخصوص انتخابات شورای شهر مشهد اظهار کرد: هشت نفر از اعضای کنونی شورای شهر مشهد در انتخابات شورای شهر مشهد ثبت نام نکردند و تنها ۶ عضو شورای شهر مشهد در انتخابات ثبت نام داشته‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین پیگیری‌ها تاکنون نتیجه احراز صلاحیت‌ها به طور رسمی اعلام نشده است و آنچه هم اعلام شده قطعی نیست.

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه کسانی که در انتخابات شورای شهر ثبت نام کردند، فداکاری کردند، چراکه کار شورایی بسیار سخت است، بیان کرد: افرادی که در انتخابات حضور پیدا می‌کنند بر روی مشارکت تأثیر خواهند داشت و حضور اعضای شورای شهر کنونی در افزایش مشارکت تاثیر دارد.

حیدری با تاکید بر اینکه موضوع عدم احراز صلاحیت‌ها هیچ ارتباطی با مسائل مالی و اقتصادی ندارد، گفت: هیأت نظارت همچون شورای نگهبان عمل می‌کند، در حالی که روح شورا اینگونه نبوده است.

رد صلاحیت نامزدها برای ابراز عقیده، جفا به مردم است

وی تصریح کرد: اگر قرار باشد نیروهای موجود -چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا- برای ابراز عقیده،  رد صلاحیت شود به مردم جفا شده است.

رئیس شورای شهر مشهد افزود: هنگامی که احراز صلاحیت‌ها قطعی شد به صورت شفاف با مردم سخن خواهیم گفت.

وی با اشاره مشارکت حداکثری در انتخابات، گفت: طبق جدیدترین نظرسنجی انجام شده ۴۵ درصد مردم مشروط به نام کاندیداها در انتخابات شرکت  خواهند کرد، حضور ۶ عضو فعلی شورای شهر که در انتخابات ثبت نام کردند، در میزان مشارکت تاثیرگذار خواهد بود و باعث افزایش مشارکت خواهد شد. این افراد، اشخاص شناخته شده‌ و اغلب ازخانواده بزرگ ایثارگران هستند.

عدم احراز صلاحیت اعضای فعلی شورا به پاکدستی آنها شبهه‌ای وارد نمی‌کند

حیدری گفت: از نهادهای نظارتی خواسته‌ام که اگر در خصوص هر عضو شورا اطلاعاتی از تخلف داشتند، اعلام کنند و تاکنون هیچ‌گونه تخلفی اعلام نشده است. در این دوره از انتخابات هیات نظارت مانند شورای نگهبان عمل می‌کند که بیش از این چنین روندی وجود نداشته است، لذا نباید به خاطر رویکرد و نگاه سیاسی، عملکرد سیاسی افراد حذف شوند. عدم احراز صلاحیت افراد به موضوع پاکدستی ایشان شبهه‌ای وارد نمی‌کند. همچنین تصمیم جمعی مردم با مصالح جامعه تطبیق بیشتری دارد.

وی ادامه داد: برخی از اعضای شورا در طول هفته تا ۳۰۰ ساعت کار انجام داده‌اند و نباید در مورد آنان بی‌انصافی کرد. چگونه ممکن است افرادی که ۴ سال برای مصالح شهر تلاش کردند و ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی را  تامین کردند، صلاحیت نداشته باشند.

رئیس شورای شهر مشهد در پاسخ به پرسشی در مورد چالش‌های افزایش درآمدهای پایدار شهری، ادامه داد: درآمدهای پایدار یکی از چالش‌های مدیریت شهری بوده است که بعد از شکل‌گیری نظام شورایی تأمین منابع و درآمد بر دوش شورا افتاده است. متاسفانه در مورد درآمدهای پایدار محور و چالش اصلی این است که  نه دولت بخشی از اختیارات را واگذار و نه مجلس اقدامی کرده است؛ بنابراین تامین درآمد پایدار در اختیار مدیریت شهری نیست. برای نمونه طرح دریافت ۱۰۰ دلار عوارض برای ورود به مشهد برای گردشگران خارجی به تصویب رسید، اما با مورد تایید قرار نگرفت.

وی با بیان اینکه «۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی‌ از دولت مانند عوارض سوخت و طرح هدفمندی یارانه‌ها و ... داریم»، ادامه داد: انتظار داریم این مطالبات به ما برگردد. همچنین از دولت خواسته‌ایم تا بدهی‌های که از املاک و مستغلات دارد را به شهرداری واگذار کند.

حیدری در پاسخ به پرسشی درمورد استیضاح شهردار اظهار کرد: تاکنون شورا به فرآیند استیضاح شهردار ورود نکرده است. فرآیند استیضاح اینگونه است که ابتدا اعضا به شهردار تذکر می‌دهند، اگر تذکر وارد شده، تاثیری نداشت، اعضا سوالات را مطرح می‌کنند و اگر همچنان پاسخ شهردار اعضا را قانع نکرد، ۵ نفر از اعضا می‌توانند تقاضای استیضاح بدهند. تاکنون اعضا فقط سوال مطرح کرده‌اند، اما هیچ تقاضایی برای استیضاح مطرح نشده. ضمن اینکه استیضاح نیز باید در صحن علنی مطرح شده و رای دو سوم را کسب کند.

در مورد انتصابات در شهرداری گفت: انتصابات حق شهردار است و همه می‌توانند مدیران فعلی نهادهای زیرمجموعه شهرداری را بررسی کنند. بیشتر مدیران از کارشناسان دوره آقای پژمان هستند. ما خواستار استمزاج شهردار از شورا در مورد انتصابات بودیم، اما اختیار عمل در دست شهردار بوده است.

وی با اشاره به اینکه نیروی انسانی در شهرداری یک چالش است و انواع نیروها به شکل‌های مختلف در شهرداری‌های کشور در حال کار هستند، گفت: در شهرداری مشهد 2000 پست خالی وجود دارد که  ۱۵۰۰ نیروی شرکتی می‌توانند در این پست‌ها حضور داشته باشند، اما هیچ مجوزی در این زمینه در دست نداریم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه توانستیم از سازمان استخدامی کشور اجازه بگیریم که تا ۱۰ درصد تامین نیرو کنیم که بخشی از آن در اختیار خانواده ایثارگران و ۳ درصد آن دراختیار معلولان است. همچنین برای پروژه کوهستان پارک که متعلق به بانک دی است وارد مذاکره شدیم، اما توافقی حاصل نشد، اما این فضا هیچگونه تغییر کاربری نخواهد داشت و به عنوان فضای گردشگری باقی می‌ماند.

حیدری با بیان اینکه «کارگران بیمه تکمیلی شدند و واکسیناسیون پاکبانان انجام شده است»، ادامه داد: این کارگرانی پیمانکار هستند و ما مسئولیتی نسبت به آنها نداریم، اما شهرداری در شرایط اقتصادی کنونی به کمک آنها آمده و بسته‌های غذایی در اختیار آنها قرار داده است. تلاش کرده‌ایم که در حق کارگران در بخش خصوصی اجحاف نشود و حقوق کارگران به موقع در اختیار آنان قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه کرونا همه بخش‌های جامعه از جمله شهرداری را تحت تاثیر قرار داد، عنوان کرد: در موج اول شهرداری نقش تاثیرگذاری داشت و بلافاصله سیستم حمل‌ونقل تعطیل شد و هزینه سنگینی را متحمل شدیم. سپس تصمیم گرفته شد که فعالیت‌های جاری جامعه ادامه داشته باشد و در کنار آن پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود، لذا این اختیار از دست ما خارج شد و اجرای محدودیت‌ها به ستاد کرونا استان و ستاد ملی کرونا واگذار شد و در موج دوم و سوم نقش چندانی نداشتیم.ما در کار اطلاع‌رسانی در فضای اکران شهری بسیار پررنگ عمل کردیم.

حیدری با اشاره به کمک‌ها و تسهیلات مدیریت شهری به دانشگاه علوم پزشکی در راستای مدیریت کرونا در مشهد، اظهار کرد: شیوع کرونا هزار میلیارد تومان به مدیریت شهری خسارت وارد کرده‌، به گونه‌ای که منابعی را از دست داده‌ایم یا به هزینه‌ها اضافه شده است.

وی با بیان اینکه «تاخیر در پروژه‌های عمرانی شهری طبیعی و روند کاری ما قابل دفاع است»، خاطرنشان کرد: همیشه در پروژه‌های دولتی تاخیر وجود داشته، اما در پروژه‌های شهری ما تنها یک تا سه ماه تاخیر دیده شده است و موفقیت‌ها را با نباید با تاخیر قیاس کنید. یکی از موفقیت‌های مدیریت شهری در این دوره کمک به پروژه‌هایی بوده که گیر کرده‌اند و ما بلافاصله با متمم‌های بودجه‌ای به کمک شهرداری آمدیم.

حیدری با اشاره به اینکه تورم اثر خود را در پروژه‌ها گذاشت، گفت: دولت اگر در هر پروژه به مشکل مالی برسد، پروژه تا سال بعد متوقف می‌شود و این تورم‌ها نیز اثر زیادی داشته است؛ به عنوان مثال پارکینگ آزادی با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان آغاز شده، اما ۱۳۰ میلیارد تومان مابه‌التفاوت آن به‌دلیل تعدیل‌های ناشی از تورم پرداخت شد. هزینه برخی پروژه‌ها سنگین بود و گاهی برخی زمان‌بندی‌ها به درستی اعلام نشد، اما این ایرادات نباید اصل کار را تحت تاثیر قرار دهد. در این دوره ۴۰ پروژه سنگین با انبوه مشکلات اجرا شد.

لیست امید را سیاسی نبستیم

وی با تاکید بر اینکه « لیست امید را سیاسی نبستیم»، بیان کرد: یکی از دلایل موفقیت شورای پنجم این بود که در انتخابات لیست کاندیداها را سیاسی نبستیم والبته همه باید بدانند شورا باشگاه سیاسی نیست و این اتفاق که در شورای قبل افتاد یک آسیب بود و در نظام شورایی که افراد هم‌سویی سیاسی دارند ممکن است در مورد موارد شهر اختلاف نظر داشته باشند و نمی‌توان توقع داشت همه یک نظر داشته باشند. در جمع ما نیز اختلاف نظر وجود دارد. اعضا آرا را به شفافیت اعلام می‌کنند این در صورتی است که در مجلس هنوز در خصوص آرای علنی به جمع‌بندی نرسیده است. این از افتخارات شورای پنجم است که آرا به صورت زنده پخش می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: در شورا این فضای آزاد عقیدتی وجود دارد و به مبانی کار شورا خدشه‌ای وارد نشده است. یک عضو کمیسیون فرهنگی به طور طبیعی در برخی موارد نظری خلاف نظر سایر اعضا داشته که دلایلی برای خود داشته است. این موضوع در پارلمان‌های شهری و در شورای تهران یا مجلس نیز اتفاق می‌افتد و ما سعی کردیم، انسجام شورا را حفظ کنیم.

تغییر چهار معاون فرهنگی، نقص است

وی در خصوص بی‌ثباتی در معاونت فرهنگی شهرداری مشهد اظهار کرد: در این مدت چهار معاون فرهنگی تغییر کرده و این به نوعی نقص محسوب می‌شود. نبود ثبات در این حوزه آسیب جدی وارد می‌کند و البته دلایلی برای آن وجود دارد.

حیدری ادامه داد: حوزه فرهنگی در بین حوزه‌های شهری حساس‌ترین حوزه است و دستگاه‌های بیرونی بر روی حوزه‌هایی نظیر عمرانی و خدماتی نظری ندارند، اما در حوزه فرهنگی خود را صاحب نظر می‌دانند، البته مابقی دستگاه‌ها وظایف خود را به درستی انجام نداده‌اند و بار این حوزه بر دوش شهرداری افتاده است. همچنین در ابتدای شورای پنجم ساختار سازمان، همراه با تعویض شهردار تغییر کرد که این امر سبب از دست رفتن زمان در شهرداری شد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: عوامل بیرونی، درونی و فشار روی حوزه فرهنگی و دخالت‌های مختلف کار را سخت کرده است. عملکرد بدنه به‌ویژه حوزه اجتماعی قابل دفاع است و گاهی پروژه‌های بی‌نظیری در کشور اجرا شده است.

وی گفت: بخش‌هایی چون آسیب‌های اجتماعی، کودکان کار، زنان سرپرست خانواده، تربیت بدنی، ورزش قهرمانی، المان‌های شهری، مناسبت‌های فرهنگی، اقدامات عمرانی و... با همه نابسامانی مدیریتی دارای عملکرد ارزنده‌ای بوده است.

حیدری دررابطه با اینکه تعداد کمی از اعضای فعلی شورای شهر برای انتخابات آینده ثبت‌نام کرده‌اند، ادامه داد: فشار کار و تلاش شبانه‌روزی سبب شد برخی اعضا تصمیم بگیرند با این شرایط به کار در شورا ادامه ندهند و ثبت‌نام نکردند. من فرسایش یک دهه کاری را در این چهارسال تجربه کردم. فضای بیرونی، انتظارات، بداخلاقی، ناسزاها، تهمت‌ها و... که ما بنا به پاسخگویی نداشتیم، بسیار اذیت‌کننده بود.

قدرت در مشهد تقسیم شده است

وی گفت: در اوایل این دوره ۳۰۰۰ صفحه برعلیه من مطلب منتشر شده که به مراجع قضایی ارجاع داده‌ایم، اما پس از دوسال هنوز این پرونده تعیین تکلیف نشده است. با ساختار قدرت تقسیم شده در شهر که حرف نهایی آن متولی ندارد، کار در مدیریت شهری بسیار سخت شده است.

حیدری با اشاره به اینکه «همکارانی که ثبت‌نام کرده‌اند سختی‌هایی را تحمل کرده‌اند و می‌توان گفت که آن‌ها فداکاری کردند و باید این ۶ نفر را حفظ کنند»، ادامه داد: مردم با تجربه‌ای که دارند به مجموعه خردمند و رویکرد تخصص‌گرایانه که مصلحت مردم را ترجیح بدهد، رای خواهند داد. اگر به مردم اعتماد کنیم و اجازه بدهیم طبق سلیقه خود انتخاب کنند، اتفاق خوبی خواهد افتاد.

در احراز صلاحیت چهره‌های اصلاح‌طلب تجدید نظر شود

وی ادامه داد: شورای پنجم پشتوانه مردمی دارد. اگر چهره‌هایی که حمایت مردمی دارند را حذف کنید، پشتوانه مردمی حذف شده و امکان تعامل شورا با مردم را سلب خواهد کرد. باید در احراز صلاحیت چهره‌های اصلاح‌طلب تجدید نظر شود تا فضای انتخابات بانشاط شود.

قهر کردن مردم با صندوق رای شهر را در اختیار کسانی می‌گذارد که سخت‌ترین شرایط فرهنگی را حاکم می‌کنند

حیدری با بیان اینکه «مگر شهر با این گروه فعلی ضرر کرده است؟»، ادامه داد: اتفاقات این دوره به نسبت ۱۴ سال اخیر بسیار خوب بوده است. اگر انتخابات به سمت رقابتی در فضای مناسب برود و امکان انتخاب به مردم بدهیم فرآیند خوبی شکل می‌گیرد. قهر کردن مردم باعث می‌شود شهر در اختیار کسانی قرار بگیرد که سخت‌ترین شرایط فرهنگی را در شهر حاکم کرده و مثلا نسبت به زنان مواضع سخت‌گیرانه اعمال کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه «انتظاراتی که نتوانستیم عملی کنیم به‌دلیل موانع بیرونی بوده است»، گفت: حتی برای برگزاری کنسرت موسیقی سنتی عرفانی با موانع جدی مواجه شدیم، اما بالاخره اتفاقات ماندگاری در شهر رقم خورده است. این با خود مردم است که چه روندی را انتخاب کنند که هر صبح که از منزل خارج می‌شوند، تابلوی لبخند ببینند یا تابلوهایی که پیش از این دوره بوده است. مردم باید حساس باشند و به عنصر کارآمدی و رویکرد توجه کنند. قانون اساسی و آموزه‌های دینی حق مردم بر سرنوشت خود را به رسمیت شمرده است.

وی با اشاره به اینکه موضوع سرمایه‌گذاری خارجی را باید نسبت به فضای عمومی، دیپلماسی و تحریم درنظر گرفت، تصریح کرد: وقتی دولت نمی‌تواند سرمایه‌گذار خارجی جذب کند، از شهرداری چه انتظاری دارید. پس از تحریم سرمایه‌گذاران موجود نیز یکی‌یکی رفتند، اما هنوز ما سرمایه‌گذار خارجی داریم که از گذشته در شهر حضور داشتند و در برخی پروژه‌های جدید سرمایه‌گذاری کردند و برخلاف دولت که نتوانسته است سرمایه‌گذاران خود را حفظ کند، ما توانستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: اختیارات دیپلماسی شهرداری بسیار محدود است و باید انتظارات را متناسب با فضای کشور مطرح کنیم. بسیاری از شهرها حتی نتوانستند سرمایه‌گذاران داخلی را حفظ کنند، اما در این مدت شهرداری مشهد توانست ۳۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید جذب کند.

وی با بیان اینکه «در زمانی ‌که ما شعار جذب سرمایه‌گذار خارجی مطرح کردیم هنوز کسی به سفارت عربستان حمله نکرده بود و ما در تعارضات جدی بین‌المللی درگیر نشده بودیم»، گفت: اگر در کلان کشور شرایط ارتباط با سرمایه‌گذار خارجی فراهم شده بود و ما نتوانستیم جذب کنیم، مقصر هستیم. وقتی دولت و مجلس نتوانستند شرایط را فراهم کنند تقصیری متوجه ما نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: ۲۶ پروژه‌ای که سرمایه‌گذاران در دو دوره قبل آغاز کرده و معطل بود را ما تعیین تکلیف کردیم و ۲۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه بلوکه شده را آزاد کردیم. همچنین در حوزه سرمایه‌گذاران داخلی عملکرد قابل دفاعی داریم. مشکل فعلی ما در پیرامون حرم و به‌خاطر طرح تفصیلی است.

وی با اشاره به اقدامات مدیریت شهری مشهد در باب شفافیت، تاکید کرد: در این راستا اقدامات اساسی شامل ایجاد کمیته شفافیت، سامانه فاش، لایحه سوت‌زنی و تشویق گزارشگران فساد ولایحه تعارض منافع داشته‌ایم. این اقدامات بسیار مهم بوده است. با این حال تاکنون از نظر آمار انتظار ما برآورده نشده، اما قاعدتا اجرای این موارد زمانبر است.

حیدری با بیان این‌که «منابعی که شهرداری برای مترو گذاشته است، کمتر از اوراق مشارکت نیست»، تاکید کرد: شهرداری ۱۵۰۰ میلیارد تومان از منابع خود برای مترو را هزینه کرده است. علاوه‌بر آن ۷۵۰ میلیارد تومان تعهد اوراق داشته‌ایم که ۵۰ درصد آن سررسید و پرداخت شده است. در واقع در این مدت ۲۰۰۰ میلیارد تومان از منابع شهرداری به مترو اختصاص یافته است. این در حالی است که در سال ۹۶ هزینه یک کیلومتر مترو ۲۵۰ میلیارد تومان بود، اما امروز به ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است، لذا هرچه منابع به آن تزریق کنید، دیده نمی‌شود.

وی افزود: امروز پروژه مترو در بسیاری از کلان‌شهرهای کشور متوقف شده، چرا که نتوانستند اوراق مشارکت خود را جذب کنند. با این حال جذب این ظرفیت‌ها از افتخارات دوره ما بوده و دلیل دیگر موفقیت ما تزریق از منابع خودمان بوده و منتظر اوراق نماندیم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه «امروز با اتفاقاتی در فضای اجتماعی و مجازی مواجه هستیم که برخی اشخاص موفقیت‌های شورای پنجم را به خودشان منتسب می‌کنند»، ادامه داد: اگر پروژه‌ای در گذشته آغاز شده و چند سال آن پروژه متوقف ماند بی‌انصافی است دوستان دوره چهارم به نام خود بزنند؛ به عنوان مثال پروژه اتصال محمدآباد به طرق که دو سالی معطل مانده بود و در این دوره رفع مشکل و تکمیل شد.

حیدری ادامه داد: آسایشگاه جانبازان که با اعتبار ۱۴ میلیاردتومان در این دوره تکمیل شد یا باغ موزه دفاع مقدس که برای آن ۴۰ میلیاردتومان در مرحله اول و ۳۰ میلیارد تومان در مرحله دوم کمک کردیم را نباید به نیت تبلیغات انتخابی مصادره کنند و باید حقایق را بازگو کنند.

دلیل ایجاد حاشیه شهر،عقب‌ماندگی نظام برنامه‌ریزی شهری است

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص رسیدگی شورای شهر به حاشیه مشهد، گفت: در سال ۴۵ جمعیت حاشیه شهر، ۴۶ هزار نفر بوده، اما در سال ۸۵ این رقم به ۹۳۰ هزار نفر و در سال ۹۵ به یک میلیو ن ۳۰ هزار نفر رسیده است. دلیل ایجاد حاشیه شرایط عمومی شهر و عقب‌ماندگی نظام برنامه‌ریزی شهری است.

حیدری ادامه داد: حاشیه شهر مشهد حدود سال ۱۳۶۰ شکل گرفته است و اصلاح آن کار ساده‌ای نیست. وقتی یک خانه در حاشیه شهر بالا می‌آید، جمع کردن آن با توجه به خطراتش چند سال طول می‌کشد. یکی از ایرادات راه و شهرسازی تاخیر در پهنه‌بندی حریم است. راهبردهای شورای پنجم در این حوزه حفظ کمیسیون مناطق پیرامونی و نگاه کلان برای حل مشکلات زیربنایی حاشیه بود.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه «برقراری ارتباط متن با حاشیه برای ارتقای توان اقتصادی منطقه انجام می‌شود»، خاطرنشان کرد: باید فاصله متن و حاشیه از بین برود.اصلاح کشف رود پس از اثر زیست محیطی دارای آثار اقتصادی و اجتماعی است.اصلاح سرانه‌ها، دیگر راهبرد ما بود. تراکم بالای حاشیه شهر مشهد احداث پروژه‌های عمرانی مشکل می‌کند. با این حال ۵۸ پارک و فضای سبز اجرا شده است و یک پارک ۷۳ هکتاری با همکاری آستان قدس در شهرک شهید رجایی در حال اجراست.

حیدری ادامه داد: هزینه‌های مناطق کم‌برخوردار از سایر مناطق تامین می‌شود و ۵ برابر درآمد آنها از سایر منابع برای آنها بودجه تامین شده است. سازمان بازآفرینی نیز با هدف کمک به این مناطق شکل گرفته است. اگر دولت تعهد ۱۳۰۰ میلیارد تومانی خود را اجرا کند و شهرداری هم به تعهد ۴۰۰ میلیارد تومانی خود اقدام کند اتفاقات خوبی در این مناطق رخ خواهد داد.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص شهر انسان‌محور گفت: اگر بخواهیم به سمت شهر انسان محور حرکت کنیم باید به پروژه پیاده‌روسازی دقت کنیم. بر این اساس در چهارسال گذشته به اندازه ۱۰ سال پیش از آن پیاده‌روسازی با توجه به توانیابان و اقشار واجد شرایط شهر همگان انجام شده است. از مردم که صبوری کردند تا پروژه حق تقدم عابر پیاده اجرا شود تشکر می‌کنیم. آسفالت مناطق کم‌برخوردار و حتی معابر خاکی فاقد طرح که بافت آن‌ها پر شده در اولویت بودجه و اجرا قرار گرفته و دو میلیون مترمربع در سال جاری انجام خواهد شد.

معاونت حقوقی رئیس‌جمهور روند تصویب طرح حریم رضوی را خلاف قانون تشخیص داده است

وی با اشاره به طرح جدید بهسازی و بازسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی اظهار کرد: طرح قدیمی بازسازی بافت پیرامون حرم ۲۰ سال است که در حال اجرا بوده و یکباره شورای عالی معماری و شهرسازی اعلام کرد که این طرح از اهداف خود منحرف شده و باید طرح جدیدی جایگزین اولیه شودکه آن طرح به اجرا نرسید و توسط دیوان عدالت اداری ابطال شد. بار دیگر شورای عالی معماری شهرسازی در حال اجرای طرح جدید است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه «شورای شهر مشهد معتقد است که اقدام شورای عالی معماری و شهرسازی در روند تصویب طرح جدید غیر قانونی بوده است»، تاکید کرد: با این حال شهردار مشهد این موضع شورای شهر را در کمیسیون ماده پنج اعمال نکردند. با این وجود براساس اخرین پیگیری‌های انجام شده معاونت حقوقی ریاست جمهوری اقدام شورای عالی و معماری شهرسازی را خلاف قانون تشخیص داده و نظر شورای شهر را تایید کرده است ما به پیگیری‌های خود ادامه خواهیم داد تا تصویب طرح را به روند قانونی خود بازگردانیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha