• دوشنبه / ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۶:۲۲
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1400012312783
  • خبرنگار : 50256

توصیه‌های هواشناسی کشاورزی آذربایجان شرقی برای روزهای بارشی پیش رو

توصیه‌های هواشناسی کشاورزی آذربایجان شرقی برای روزهای بارشی پیش رو

ایسنا/آذربایجان شرقی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با صدور اطلاعیه‌ای توصیه‌های هواشناسی کشاورزی استان را برای روزهای بارشی پیش رو صادر کرد.

بر اساس این اطلاعیه، آمادگی دستگاه‌های ضدتگرگ در روزهای آتی امری ضروری است. هم‌چنین کشاورزان فرصت دارند که تا اواخر هفته جاری نهال‌های مورد نیاز برای واکاوی و کاشت در باغات جدید از نهالستان‌های تایید شده و نهال‌های لیبل دار (شناسنامه دار) را با لحاظ شرایط فنی و اصولی تهیه کنند.

در این اطلاعیه به غرس نهال و جایگزینی درختان مثمره در مناطق مستعد با هماهنگی کارشناسان باغبانی با لحاظ شرایط جوی تاکید شده است و در کنار آن، هرس درختان میوه دار و دانه دار با لحاظ شرایط آب و هوایی نیز بایستی در هفته جاری انجام بگیرد.

با توجه به تغییر دمای هوا در روزهای بهاری، بهره برداران باید نسبت به کنترل دمای گلخانه‌ها و انبارهای محصولات کشاورزی و سالن پرورش قارچ اقدام کنند و با بازدید از گلخانه‌ها از سفت شدن پوشش این واحدها و جلوگیری از پرت انرژی در اثر باز بودن دریچه‌های تهویه گلخانه اطمینان حاصل کنند.

در ادامه، بازدید از بادشکن‌های مصنوعی گلخانه‌ها در این روزها تاکید شده است و با توجه به شرایط جوی و رگبار باران بایستی عملیات مبارزه با علف‌های هرز مزارع کلزا، گندم و جو با در نظر گرفتن این شرایط انجام بگیرد.

سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم‌چنین با تاکید بر ادامه عملیات پایش، تراکم گیری و مبارزه با موش در مزارع کشت پاییزه و یونجه زارها با طعمه گذاری زراعت، به انجام تمهیدات لازم جهت آمادگی برای کشت بهاره (غلات، سبزیجات و صیفی جات) نیز اشاره کرده است.

بهره برداران بایستی توجه کنند که در این روزها احتمال خسارت به گلخانه‌ها و مراکز تولید و پرورش قارچ خوراکی و تاسیسات در اثر وزش باد شدید وجود دارد.

تنظیم ورودی و خروجی آب استخرهای پرورش ماهی‌های سرد آبی و آبیاری مزارع و استفاده از کود سرک در صورت نیاز جزو اقداماتی است که بهره برداران می‌توانند در این روزها انجام بدهند.

با توجه به وزش باد در روزهای آتی، کشاورزان سمپاشی مزارع و باغات خود را جهت کنترل علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها با کامل احتیاط انجام بدهند و در جمع آوری و از بین بردن شاخه‌های آلوده به قارچ، کنه و سایر بیماری‌ها و بقایای گیاهی از سطح باغات اقدام کنند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha