استقبال از انتقادات و تشویق منتقدان و کمک به جلوگیری از بروز و وقوع فسادهای اداری از وظایفی است که برای این جایگاه تعریف شده اما کمتر و یا شاید اصلاً اجرا نشده و در واقعیت میبینیم که این واحد دچار آسیبهایی چون فقدان جایگاه مشخص کمبود نیروهای متخصص، توجیهگری و روزمرگی شده و هنوز نتوانسته ساختار واقعی خود را پیدا کند.
روابط عمومی کمک میکند تا سازمان به یک رابطه سازنده و مثبت با جامعه دست پیدا کند که برای دستیابی به این هدف لازم است بار دیگر کارکردهای روابط عمومی برای مدیران و جامعه بازتعریف شود. اطلاعرسانی، برنامهریزی، مشاوره، کنترل شرایط بحرانی، از وظایف و اهداف مهم یک مسئول روابط عمومی است.
هنر روابط عمومی ایجاد تعادل است
«سید طالب لواسانیفرد»، مدیر روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان بوشهر به ایسنا گفت: متاسفانه در سطح کشور خیلی تناسبی بین شرح وظایف روابط عمومیها و اهمیتی که سازمانها برای این جایگاه قائل هستند وجود ندارد امّا خوشبختانه در مجموعه راهداری تلاش شده موازنهای بین وظایف و مسئولیتها و جایگاه روابط عمومی ایجاد کنیم و به نظر من هنر روابط عمومی نیز باید همین باشد که بتواند بین وظایف تعریف شده و جایگاه خود توازن و تعادل ایجاد کند.
وی ادامه داد: بنابراین مسئله بسیار مهم شخصی است که به عنوان روابط عمومی به کار گمارده میشود، اگر این شخص دارای توانمندی، تدبیر، درایت و بینش لازم باشد می تواند به جایگاه خود وزن دهد تا توسط افراد و یا سازمان در انجام مسئولیتها و وظایفش خللی ایجاد نشود.
این کارشناس با اشاره به تشکیل شورای هماهنگی روابط عمومی های استان بوشهر عنوان کرد: به عقیده من در مقطع فعلی مهمترین راهبرد و کارکرد شورای هماهنگی روابط عمومی یا شورای اطلاعرسانی باید تدوین و تبیین استراتژی آینده روابط عمومیها باشد، به این معنی که با تشکیل جلسات هم اندیشی بررسی کنند که گره کار و ایرادها کجاست و یک نقشه راه برای این عرصه ترسیم کنند که در این نقشه جایگاه شورا و روابط عمومیها توامان تبیین شده باشد.
لواسانیفرد بیان کرد: اگر یک تعامل موثر و مثبت بین مجموعه شورا با روابط عمومیها ایجاد شود میتواند راهگشا باشد، و آنچه که الان بیش از هر زمان دیگری در عرصه روابط عمومیهای استان و خصوصاً در این شورا به آن نیازمندیم این است که اعضا خیلی جدی به مسائل و چالشهای این حوزه بپردازند.
شاهد عقبگرد در مجموعه روابط عمومی بودیم
وی خاطرنشان کرد: موفقیت در هر امری نسبی است و قیاس میزان موفقیت یا عدم موفقیت روابط عمومیها بستگی به زاویه دید ما دارد. هنگامی از دید شخصی روابط عمومی در یک عرصه توانمندتر عمل کرده اما شاید در عرصه دیگر و از دید کارشناس دیگر اینطور نباشد اما در مجموع به نظر میرسد این روزها خیلی شاهد حال و روز خوبی برای روابط عمومی های استان بوشهر نیستیم.
این مسئول درباره کیفیت روابط عمومیهای استان بوشهر اظهار کرد: قطعا این امر متاثر از روابط عمومیهای کل کشور خصوصا در دولت فعلی است که فکر میکنم به ویژه در مجموعه دولت خیلی به روابط عمومیها توجهی نشده، و همانطور که گفتم به نظر میآید خیلی حال و روز خوبی ندارند. اینکه روابط عمومیها هم به لحاظ جایگاه اداری و هم در بستر اجتماعی انگیزه و توانمندی لازم را ندارند و در این دوره شاهد عقبگردی در مجموعه روابط عمومی بودیم ناشی از نگاه دولت به این مقوله بوده است.
سید طالب لواسانیفرد تاکید کرد: با این حال از حق نگذریم مجموعه روابط عمومیهای استان بوشهر افراد فرهیخته و توانمندی هستند که اگر فرصت بروز و ظهور اندیشههای خود را داشته باشند میتوانند بسیار قوی و موفق ظاهر شده و روابط عمومی را به سرمنزل مقصود برسانند.
مدیران باهوش باید بیشترین بهره را از روابط عمومی ببرند
«سید مجید حسینی»، مدیر روابط عمومی و امور بینالملل دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفتوگو با ایسنا درباره اهمیت و جایگاه روابط عمومی عنوان کرد: قطعاً اگر روابط عمومی به عنوان یک مشاور رسانهای خوب، بتواند نقشه راه سازمان را به مردم و مشورتهای مفیدی به مسئولان خود ارائه دهد و ارتباطی بین مسئول و مردم و کارکنان سازمان برقرار کند اهمیتش بیش از پیش مشخص خواهد شد، به ویژه اینکه در بعضی از سازمانها روابط عمومی را فقط به عنوان یک شخص یا تیمی که وظیفه دارند بنر تهیه کنند و کارهای تبلیغاتی انجام دهند میشناسند، در صورتی که روابط عمومی خیلی فراتر از این موارد است. روابط عمومی با تولید محتوا، افکارسنجی، مشاوره دادن و یافتن نقاط قوت و ضعف سازمان و انتقال آن به مدیران و مسئولان و رئیس سازمان میتواند نقش خود را بیش از آنچه هست با اهمیت جلوه بدهد.
وی در پاسخ به اینکه در حال حاضر چقدر به نقش روابط عمومی در سازمان ها اهمیت داده می شود، توضیح داد: این بستگی به هوشمندی مدیر سازمان دارد، هر قدر که مدیر یک سازمان به نقش روابط عمومی در سازمان اهمیت بیشتری بدهد، آن مجموعه موفقتر است. مدیران باهوش باید بیشترین بهره را از روابط عمومی ببرند، به عنوان مشاور از آن استفاده کرده و نقاط ضعف و قوت خود را از طریق روابط عمومی شناسایی کنند چرا که نقش روابط عمومی به عنوان هماهنگکننده بین مردم و مسئولان و کارکنان سازمان بسیار حیاتی است.
در فضای مجازی هر نفر یک خبرنگار است
این کارشناس روانشناسی در مورد سختیهای کار روابط عمومی گفت: باید بگویم این شغل نه زمان می شناسد و نه مکان، در هر شرایطی باید پاسخگوی مسئول و سازمان خودت و مهمتر از همه مردم باشید، سختی کار روابط عمومی این است که در طول شبانه روز باید پاسخگوی افکار عمومی و در زمان حاضر فضای مجازی باشید، امروزه فضای مجازی به عنوان یک وسیله بسیار خوب برای رفع نواقص و نقاط ضعف و مشکلات سازمان در دسترس است، قبلا رسانهها فقط به صورت مکتوب بودند، اما الان در فضای مجازی هر نفر یک خبرنگار است و این خبرنگاران مجازی می توانند نقاط ضعف و قوت شما را در فضای مجازی منتشر کنند و آن روابط عمومی موفق است که بتواند از این موضوع بهترین استفاده را ببرد، به رفع و پیگیری مشکلات و ضعفها بپردازد و سازمان خودش را بین مردم و سازمانهای دیگر پاسخگو و موفق نشان بدهد.
حسینی تصریح کرد: سختی های دیگر روابط عمومی این هست که شما در تعطیلات و زمانهای غیراداری بعد از ظهر و شب، حتی نیمه شب همیشه باید گوش به زنگ باشید، همیشه تلفنت را پاسخ بدهی و در دسترس باشید و وسیلهای در دسترس داشته باشید که اقدامات سازمان و اخبار مهم را به صورت یک پوستر، بنر یا یک اطلاعیه، کلیپ و یا موشنگرافی در بیاورید و همه اینها سختیهای کار روابط عمومی را میرساند. یک روابط عمومی باید همه فن حریف باشد، یعنی هم باید در زمینه فناوری اطلاعات آگاهی داشته باشد و هم در زمینه تولید محتوا و هم اینکه اطلاعات خوب و کاملی از سازمانش داشته باشد و بتواند به درستی اینها را به مردم و منتقدان و رسانههایی که می خواهند اطلاعاتی از سازمانش کسب کنند ارائه دهد.
وی در خصوص تشکیل شورای هماهنگی روابط عمومی در استان بوشهر بیان کرد: من نظرم نسبت به این شورا خیلی مثبت است، متأسفانه تشکیل این شورا با شیوع ویروس کرونا مصادف شد و این باعث شد نتوانیم برنامههایی که در ذهن داشتیم را پیاده کنیم، به عنوان مثال برنامههای آموزشی، تشکیل کمیتهها و کارگروههای ویژه این شورا، همچنین میزگرد و نشستهای تخصصی با محور رفع نواقص، تشکیل جلسه با استاندار و معاونان و مدیران دستگاهها که بتوانیم شرایطی ایجاد کنیم تا همه مدیران روابط عمومی دستگاهها مشاور رسانهای سازمان خود هم باشند. اینها مسائلی است که از ابتدا در ذهن من بود اما متأسفانه شرایط به خوبی پیش نرفت، امیدوارم بتوانیم در انجام این مهم موفق باشیم. این چنین برنامههایی موجب ارتقاء جایگاه روابط عمومی در سازمانها و همچنین ارتقاء سطح سواد کارکنان روابط عمومی شده و میتواند موجب افتخار روابط عمومی در سازمان خود و همچنین در جامعه بشود.
روابط عمومی ها باید از حالت انفعالی خارج شوند
این کارشناس ارشد مدیریت در پاسخ به اینکه روابط عمومیها با کارکرد فعلی چقدر توانستهاند موفق باشند، توضیح داد: سطح سواد رسانهای جامعه ما خیلی افزایش یافته و مردم به شرح وظایف هر سازمانی آشنا هستند؛ این یعنی روابط عمومی دستگاهها توانستهاند عملکرد خودشان را به جامعه نشان دهند. مردم الان میتوانند تشخیص دهند که هر سازمانی به صورت عمومی چه وظایفی دارد، چه کارهایی میتوانند بکنند و اینکه چرا یک خدمت خاص را به مردم نداده و اگر خدمتی داده آیا آن خدمت مفید بوده است یا نه؟ فعالین اجتماعی کسانی هستند که با جایگاه سازمانها آشنا هستند و روابط عمومیها هستند که میتوانند در جامعه و در میان فعالین اجتماعی و همچنین در رسانه این اقناع را به وجود بیاورند لذا باید از حالت انفعالی خارج شوند و عملکرد خود و سازمانشان را به هر طریقی که میتوانند به مردم ارائه بدهند، در حقیقت روابط عمومی میتواند موجب پرواز یک سازمان و یا سقوط آن شود؛ اگر یک روابط عمومی خوب باشد میتواند اقدامات سازمان را برجسته کند تا مردم از خدماتش بیشتر استفاده کنند اما اگر ضعیف باشد حتی میتواند خدمات پررنگ آن سازمان را کمرنگ جلوه دهد و منجر به سقوط آن سازمان شود. روابط عمومی یک سازمان میتواند مدیر یک سازمان را ارتقا دهد و یا اینکه بالعکس، یک مدیر فعال را به مدیری منفعل که موجب سرافکندگی مجموعه است تبدیل کند.
حلقه گمشده نقش کمرنگ روابط عمومیها بوده است
سید مجید حسینی خاطرنشان کرد: روابط عمومیها میتوانند کارهای زیادی انجام دهند. من فکر میکنم حلقه گمشدهای که در کشور ایران وجود داشته همین نقش کمرنگ روابط عمومیها بوده است که خوشبختانه الان کم کم دارد به جایگاه واقعی خودش میرسد، روابط عمومی سخنگوی یک سازمان است و میتواند تمام عملکرد سازمان را به سادهترین شکل به مردم ارائه دهد.
وی تصریح کرد: فکر میکنم یکی از جاهایی که روابط عمومی خیلی میتواند کمک کند در بین کارکنان سازمان است، نشان دادن اقدامات پرسنل به جامعه و رئیس سازمان موجب تقویت روحیه و افزایش انگیزه در بین آنان و این افزایش انگیزه منجر به تلاش بیشتر و تلاش بیشتر منجر به افزایش رضایتمندی مردم و جامعه میشود؛ پس روابط عمومی علاوه بر اینکه پلی بین مردم و سازمان است، میتواند ارتباط خیلی خوبی بین کارکنان آن سازمان و مدیر ایجاد کند و در نهایت باعث افزایش انگیزه و بهرهوری شود که ثمره این امر در نهایت به مردم میرسد.
بسیاری فکر میکنند وظیفه روابط عمومیها تنها گزارش اقدامات است
«فاطمه محسنیزاده»، مسئول روابط عمومی پژوهشکده میگوی کشور به ایسنا گفت: روابط عمومی انعکاسدهنده اقدامات، سیاستها و برنامهها در هر سازمانی است و نحوه و کیفیت این ارائه در سرنوشت آن سازمان تاثیر مستقیم دارد. بدیهی است صحت، دقت، سرعت مناسب، کمیت و کیفیت انعکاس اقدامات هر سازمانی را باید در طی روزها، ماه ها و سالها تصور کنیم. در نگاه اول بسیاری فکر میکنند که وظیفه روابط عمومیها تنها نمایش و گزارش اقدامات است در حالی که اقدام به موقع در تثبیت جایگاه آن سازمان در بین دستگاههای مشابه و یا رقیب نقش عمدهتری دارد. گزارشات به موقع و کافی، شاید بسیاری از پیگیریهای آتی را حذف کند و یا زمینهساز مناسب برای بسیاری از برنامههای آینده سازمان باشد.
وی اضافه کرد: با وجود نقشی که روابط عمومیها ایفا میکنند اما هنوز این جایگاه در سازمانها به خوبی شناخته و اهمیت داده نشده که این عدم شناخت روابط عمومی در سطوح مختلف پرسنلی و مدیریتی است. چه بسا حتی برخی کارکنان در این حوزه نیز به اهمیت موقعیت و وظایف خود آگاه نباشند. یک مدیر روابط عمومی حرفهای در یک رابطه همراهی قوی با مجموعه مدیریت، میتواند علاوه بر اطلاع رسانیهای معمول در مواردی چون اثرسنجی اقدامات، ارائه گزارشات تحلیلی، برنامهریزی، نیازسنجی و ایدهپردازی، مدیریت سازمان را همراهی کند.
کارشناس محقق علوم شیلاتی شاغل در پژوهشکده میگو اظهار کرد: در بسیاری از سازمان ها کمبود تجهیزات و پرسنل برای این حوزه و عدم شناخت این جایگاه از سوی مدیران و سایر همکاران کار روابط عمومی را سخت میکند.
شورای هماهنگی میتواند مسائل حوزه روابط عمومی را سر و سامان بدهد
محسنیزاده با اشاره به مزایای تشکیل شورای هماهنگی روابط عمومیها تاکید کرد: به نظرم تشکیل شورای هماهنگی روابط عمومیها همانگونه که از نام آن پیداست میتواند مسائل این حوزه را سر و سامان بدهد و تشکیل شورا اقدام مناسبی برای شناخت وضعیت موجود در جهت برنامهریزی یکپارچه و مناسب با نیاز و اهداف است. به عقیده من اولین اقدام در حوزه روابط عمومی میبایست معطوف به شناخت داشتهها (اعم از نیروها، امکانات، نیازها و توانمندیها) باشد که این امر با تشکیل شورای هماهنگی، هدفگذاری، آموزش و پیگیری برای حرفهای شدن تحقق پیدا میکند.
این کارشناس ضمن تبریک هفته ارتباطات و روابط عمومی به همه فعالان عرصه روابط عمومی، عنوان کرد: من واقعا نمیتوانم نظر مشخصی در این زمینه بدهم. من کار روابط عمومی را علاوه بر وظایف پژوهشی در سازمان خود بر عهده دارم. ارزیابی اقدامات و عملکرد فعالان این عرصه در استان، میتواند از طریق شاخصهای دیگری در سطح ملی و توسط متخصصان مربوطه انجام شود. این ارزیابی در بین شهرستانها و ادارات هم با توجه به اهداف و جایگاه هر سازمان متفاوت است. در اقدام اول این ارزیابی عملکرد باید با توجه به رسالت هر مجموعه و نسبت به سنوات قبل در همان سازمان و ادارات مرتبط با آن بررسی شود.
وی که دانشجوی دکتری آلودگی محیط زیست است، می گوید: ارتقاء کیفیت نیاز جامعه ما در همه عرصه ها است که باید همه آن را قدم به قدم تمرین کنیم. در سالهای اخیر دیدگاههای خوب و موثری برای حرفهای شدن در حوزه روابط عمومی دیده میشود که به طور مشخص میتوان به تشکیل شورای هماهنگی روابط عمومیها اشاره کرد. هر چند با توجه به تنوع فعالان در حوزه روابط عمومی، و از طرفی جدی نبودن پست روابط عمومی در بسیاری از ادارات، ضعف ساختار اداری و کمبود امکانات، هنوز تا جایگاه واقعی و مورد نیاز فاصله داریم، با این حال امیدوارم شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان بوشهر نیز عملا در جهت بهبود و ارتقا کیفیت نقش واقعی و موثر خود را ایفا کند.
روابط عمومی یک شغل نیست
«رضا معمار»، مدیر روابط عمومی و مسئول امور اداری فرودگاههای استان بوشهر درباره اهمیت و جایگاه روابط عمومی به ایسنا گفت: به نظر من روابط عمومی یک شغل نیست بلکه یک عشق است. با توجه به سختیها و استرسهای کار روابط عمومی اگر واقعا عاشق این کار نباشید نمیتوانید موفق شوید. در عصر حاضر که از آن به عنوان عصر ارتباطات یاد میشود روابط عمومی میتواند نقش دو بال را برای مجموعه داشته باشد، اگر این بالها قوی باشند باعث اوج گرفتن سازمان میشوند و اگر ضعیف عمل کنند میتواند مجموعه و مدیریت را از اوج به زیر بکشاند.
وی تاکید کرد: به طور کلی روابط عمومی به دلیل اینکه گاهی اوقات مورد قبول دستگاهها نیست و دچار نبود و یا کمبود تخصیص اعتبارات برای اجرای برنامهها و انجام فعالیتهای خود است، مشکلات فراوانی را به دوش میکشد. یکی از مشکلات اساسی روابط عمومی روزمرگی و درگیری با کارهای عادی و جاری است که این امر باعث میشود از برنامهریزیهای کلان و استراتژیک غافل شده و مهمتر از آن اینکه متاسفانه اکثر روابط عمومیها با کمبود کارشناس و متخصص در علوم ارتباطات روبرو هستند.
نگرش مثبتی به نقش مدیریتی روابط عمومی وجود ندارد
این کارشناس روابط عمومی و کارشناس ارشد مدیریت دولتی گفت: مشکل دیگر روابط عمومیها ناآگاهی مدیران ارشد سازمانها از نقش موثر روابط عمومی در اقناع و جلب مشارکت مردم است که بهبود این شرایط مستلزم ارائه آموزشهای لازم جهت تغییر نگرش مدیران ارشد است. دلیل اینکه روابط عمومی در کشور ما به جایگاه واقعی خود نرسیده آن است که مدیران نگرش مثبتی به نقش مدیریتی روابط عمومی ندارند و آن را یک واحد زائد و مزاحم تلقی میکنند. در جامعه ایران نگرش به روابط عمومی صرفا تبلیغاتی است که این امر موجب تحریف افکار و دور شدن روابط عمومی از رسالت اصلی خود شده است.
معمار که سابقاً مدیر روابط عمومی اداره کل فرودگاههای استان اصفهان بوده است، اظهار کرد: مهمترین آسیبهای حوزه روابط عمومی جابهجا شدن، گسترش یافتن و ناهمگونی و موازی بودن وظایف است، به همین دلیل پیشنهاد میشود برای رفع این آسیبها و کاستیها، ساختار سازمانی مناسب برای روابط عمومی طرحریزی شود. به این معنا که وظایف هم سنخ با یکدیگر ترکیب شود، وظایف جابجا شده به مسئولان مربوطه سپرده شود، وظایف گسترش یافته غیر ضروری با ارکان مربوطه تعویض شود و وظایف گسترش یافته ضروری در قالب شرح وظایف جدید قرار گیرد و وظایف پیشبینی نشده در قالب ساختار جدید رسمیت یافته و وظایف موازی در هم ادغام شود؛ بدین ترتیب روابط عمومی میتواند به نقش و جایگاه واقعی خود دست یافته و به عنوان بازویی نیرومند در جهت ارتقاء و رشد سازمان گامهای اساسی بردارد.
در سازمانهای حرفهای، جایگاه روابط عمومیها به خوبی دیده میشود
«سعید رضایی»، پژوهشگر حوزه رسانه و روابط عمومی در گفتوگو با ایسنا درباره اهمیت، جایگاه و وظایف روابط عمومی میگوید: نوع نگاه به روابط عمومیها در سازمانهای مختلف متفاوت است ولی در کشور ما و خصوصاً در استان بوشهر روابط عمومیها تا رسیدن به جایگاه واقعی فاصله بسیار زیادی دارند.
وی عنوان کرد: اگر بخواهیم تعریفی کلی از روابط عمومی ارائه کنیم، روابط عمومی هنر و علم اداره ارتباط دو سویه میان سازمان و جامعه است که به منظور ایجاد تصویری مثبت از سازمان و حفظ آن انجام میشود. در تعریفی که انجمن جهانی روابط عمومی ارائه کرده، روابط عمومی بخشی از وظایف مدیریتی سازمان و عملی ممتد، مداوم و طرحریزی شده است که از طریق آن افراد و سازمان ها میکوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی را که با آن سر و کار دارند را به دست آورند. این تعاریف به خوبی اهمیت و جایگاه روابط عمومیها را نشان میدهد که تقریبا بخش قابل توجهی از وظیفه و رسالت ارتباط سازمان و جامعه را بر عهده دارند و به عنوان پل ارتباطی سازمان و کل جامعه محسوب میشود.
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات در پاسخ به اینکه چقدر به نقش روابط عمومی در سازمان ها اهمیت داده می شود، تاکید کرد: قطعا در سازمانهای حرفهای، جایگاه روابط عمومیها هم به خوبی دیده میشود و فعالیت این بخش در توسعه کل سازمان و دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده نقش مهمی دارد و شاهد هستیم که در سازمانهای سودآور و توانمند و چابک، روابط عمومی از بخشهای اصلی سازمان بوده و عملکرد آن بر جامعه و خود سازمان تاثیر بهسزایی دارد ولی اگر در کشور خودمان بخواهیم به جایگاه روابط عمومی نگاه کنیم، قطعا آن جایگاه واقعی را به صورت کلی شاهد نیستیم و گاها در برخی سازمانها، روابط عمومیها جز چاپ چند بنر و گاها انتشار چند خبر ناقص و کماهمیت کار دیگری ندارند.
روابط عمومیها تا رسیدن به جایگاه واقعی فاصله بسیار زیادی دارند
رضایی اظهار کرد: نوع نگاه به روابط عمومیها در سازمانهای مختلف متفاوت است ولی در مجموع در کشور ما و خصوصاً در استان بوشهر تا رسیدن به جایگاه واقعی روابط عمومیها فاصله بسیار زیادی را میبینیم. بر اساس تعاریف جدیدی که از فعالیت روابط عمومیها ارائه میشود، روابط عمومی از مدیریت اجرایی خارج شده و جایگاه مدیریت استراتژیک را دارد. روابط عمومیهای تغییر یافته حتی میتوانند مدیریت ریسک را هم انجام دهند و این جایگاه از حالت ایستا به پویا تبدیل شده است.
این پژوهشگر حوزه رسانه و روابط عمومی تصریح کرد: در حالی که روابط عمومیها برای انجام وظایف خود به شکل سنتی هم مانده بودند و گاها اسیر کوچکترین کارها همچون اطلاعرسانی و کار فرهنگی خود بودند، امروزه در مقابل انتظاراتی که از مدیریت روابط عمومی پویا همچون آیندهنگری و یشبینی رفتار مردم و ذینفعان میرود، راه دشواری را بر عهده دارند و رسیدن به اهداف مد نظر در این حوزه مستلزم تغییر و تحول کلی از نگاه به این بخش تا تقویت و توانمندسازی نیروی انسانی و تجهیزات است.
وی بیان کرد: روابط عمومیها باید از حضور در یک اتاق و چاپ یک بنر و تولید یک خبر آماری از عملکرد خارج شده و به دنبال آیندهپژوهی در مورد فعالیتها سازمان و پیشبینی نیازهای آینده، چالشها و برنامههای پیش روی سازمان باشند. توقف در گذشته کمکی به پیشبرد اهداف سازمانی نمیکند و روابط عمومی نیز در این نقطه متوقف شود. روابط عمومی باید در همه لایههای سازمان نفوذ کرده، انتظارات ذینفعان از هر یک از بخشها را استحصال کرده و به آن بخشها ارائه کند، با ارزیابی مستمر از عملکرد بخشهای مختلف سازمان و تهیه گزارشهای کاربردی زمینه را برای ارتقای سطح خدمات سازمان، افزایش رضایتمندی جامعه هدف و کسب رضایت مشتریان و جذب مشتریان جدید و در مجموع ارزش افزوده سازمان کمک کند.
اغلب روابط عمومیها در انعکاس یک سویه عملکرد سازمان خود متوقف شدهاند
این پژوهشگر و روزنامه نگار در پاسخ به اینکه به نظر شما روابط عمومیها با کارکرد فعلی چقدر توانسته اند موفق باشند، گفت: چیزی که روشن است در زمینه کیفیت فعالیت نمیتوان اظهار نظر کاملی در مورد همه روابط عمومیها داشت چرا که عملکردهای متفاوتی از روابط عمومیها را شاهد هستیم، از روابط عمومیهایی که هیچ یک از رسالتهای روابط عمومی را نمیدانند و قطعا به آن عمل نمیکنند تا روابط عمومیهایی که به نسبتا موفقتر بوده و بخشهایی از انتظارات را برآورده میکنند. در مجموع اغلب روابط عمومیهای استان بوشهر در انتشار و انعکاس یک سویه عملکرد سازمان خود متوقف شدهاند، کاری که تنها یکی از دهها وظیفه روابط عمومیها است. البته انتظار از روابط عمومیها در شرایطی که مدیران به این بخش از سازمان توجهی ندارند، نمیتواند بیش از اینها باشد.
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات درباره تشکیل شورای هماهنگی روابط عمومیها در استان بوشهر و هدف آن عنوان کرد: تشکیل شورای روابط عمومیها از اقدامات خوبی است که به هم اندیشی و تبادل افکار برای بهبود عملکرد روابط عمومیها کمک میکند ولی اگر این شورا توان تصمیمگیری در مورد روابط عمومیها را داشته و به ابزاری برای تقویت روابط عمومی در سازمانها تبدیل شود میتواند اثرات بسیار زیادی در بهبود عملکرد مجموعه ادارات و سازمانها داشته باشد ولی اگر در لحظه نشستها متوقف شود و تصمیمگیریهای آن ضمانت اجرایی نداشته باشد، نمیتوان انتظار تحول از آن داشت، تحولی که هر روز بیشتر نیاز آن احساس میشود.
سعید رضایی تصریح کرد: انتظار میرود که مدیران استان بوشهر با شناخت دقیقتر نسبت به اهمیت و وظایف روابط عمومیها کمک کنند تا این بخش از سازمانها به جایگاه واقعی خود برسند. هزینه برای تقویت روابطعمومیها نوعی سرمایهگذاری در سازمان است که قطعا سود آن به همان سازمان میرسد؛ البته در صورتی که این هزینهها هدفمند، کارشناسی و در جای درست خودش باشد. با افزایش فضای فیزیکی و تعداد نیروها این مهم محقق نمیشود بلکه گاهاً با اضافه شدن یک نیروی متخصص و توانمند شاهد ارتقای چشمگیر عملکرد روابط عمومی در یک سازمان خواهیم بود.
انتهای پیام