• دوشنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۲:۲۱
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 92061106605
  • منبع : فضای مجازی

توصیه‌هایی مهم به دولت درباره روابط عمومی‌ها

مدیر کل روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت‌های هفتم و هشتم و رییس هیات مدیره مجمع فعالان، نخبگان و مدیران روابط عمومی از جزییات پیشنهادات مشورتی فعالان روابط عمومی کشور به دولت تدبیر و امید می‌گوید.

مدیر کل روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت‌های هفتم و هشتم و رییس هیات مدیره مجمع فعالان، نخبگان و مدیران روابط عمومی از جزییات پیشنهادات مشورتی فعالان روابط عمومی کشور به دولت تدبیر و امید می‌گوید.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت کاوشگران روابط‌ عمومی، علیرضا تابش اظهار کرد: با توجه به روی کار آمدن دولت جدید و تشکیل کابینه در مردادماه جلسه‌ای با حضور جمعی از استادان، پیشکسوتان و صاحب نظران ارتباطات و روابط عمومی و نمایندگان انجمن‌های روابط عمومی داشتیم که در آن جلسه اهمیت روابط عمومی و کارکرد آن در دولت جدید، بحث و بررسی شد و به این مصوبه رسیدیم که شاخص‌هایی برای انتخاب مدیران روابط عمومی در دولت تدبیر و امید استخراج کنیم و پس از جمع‌بندی این مطالب موارد را صرفا به عنوان یک نظر مشورتی در سه حوزه پیشنهاد دادیم که شامل ارائه شاخص اصلی انتخاب مدیران روابط عمومی، پیشنهاد اقداماتی که دولت می‌تواند در حوزه ارتباطات و روابط عمومی انجام دهد و ارائه لیست پیشنهادی معرفی مدیران روابط عمومی کاردان و متخصص که در نهایت این پیشنهادات به مشاوران آقای رییس‌جمهور تقدیم شد.

وی ادامه داد: در این نظر مشورتی هشت شاخص اصلی به عنوان انتخاب مدیران روابط عمومی معرفی شد که عبارتند از دارا بودن مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و بالاتر در حوزه ارتباطات و روابط عمومی و یا تحصیلات مرتبط، سابقه فعالیت مدیریتی روابط عمومی به مدت چهار الی پنج سال، سابقه عضویت و فعالیت در جامعه علمی، دانشگاهی، انجمن‌ها و تشکل‌های ارتباطات و روابط عمومی، داشتن نگرش عمیق نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی با توجه به جایگاه روابط عمومی در سازمان و داشتن تفکر و اندیشه ارتباطی و همچنین دارا بودن شخصیتی تعاملی و پویا، داشتن انگیزه و علاقه لازم برای فعالیت و قبول مسئولیت در حوزه روابط عمومی، دارا بودن حسن شهرت و اخلاق‌مداری در رفتارهای ارتباطی و همچنین ترجیحا دارای افتخارات علمی و اجرایی در حوزه روابط عمومی و اعتقاد راسخ به شعارها و برنامه‌های رییس جمهور و دولت محترم.

رییس هیات مدیره مجمع فعالان، نخبگان و مدیران روابط عمومی در ادامه بیان کرد: علاوه بر تدوین این شاخص‌های هشت‌گانه معرفی شده برای انتخاب مدیران روابط عمومی در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها، دومین اقدام این بود که در آغاز دولت تدبیر و امید چه اقداماتی دولت می‌تواند در حوزه ارتباطات و روابط عمومی داشته باشد که باز هم پیشنهاداتی توسط همین گروه ارائه شد که مهم‌ترین آنها عبارتند از انتخاب فرد شایسته به عنوان مدیر کل روابط عمومی بر اساس شاخص‌های هشت گانه ارائه شده، انتخاب فرد شایسته در مقام شورای اطلاع‌رسانی دولت با توجه به نقش مهمی که شورا در ساختار دولت دارد، رفع سیاست تحریمی در مورد رسانه‌های منتقد دولت و سازمان‌ها به طوری که آزادی نسبی در حوزه فعالیت‌های رسانه‌ای حاکم شود، اهمیت توجه ریاست محترم جمهوری و مجموعه دولت و شورای اطلاع‌رسانی دولت به نقشی که روابط عمومی در سازمان‌ها می‌تواند داشته باشد، همکاری روابط عمومی‌ها در تدوین گزارش صفر از وزارتخانه‌ها که قرار است رییس جمهور محترم و وزرا پس از 100 روز ارائه دهند، بازگرداندن شان و اقتدار و جایگاه ملی روابط عمومی در بدنه دولت و تعیین مشی دولت تدبیر و امید نسبت به مفاهیم آزادی اطلاعات و رسانه‌ای، نقدپذیری و پاسخگویی.

تابش در این زمینه توضیح داد: در دولت گذشته در بدنه دولت اعتقاد به ارتباط سیستمی با مردم وجود نداشت و خود دولتمردان نقش روابط عمومی‌ها را ایفا می‌کردند ولی دولت یازدهم اعتقاد راسخ به تدبیر و خردورزی دارد و ما امیدواریم که سه اصل اساسی و مهم شفاف‌سازی، تقویت مسئولیت مدعی‌العمومی روابط عمومی‌ها و پاسخگویی سازمان‌ها تقویت شوند.

وی ادامه داد: در دولت گذشته آماری درست توسط سازمان‌ها داده نمی‌شد و اوجی از پنهان‌کاری باب شده بود و هر گونه اطلاعی از هر دستگاهی محرمانه تلقی می‌شد لذا تحلیل‌گران داخلی از ارائه تحلیل‌های کارشناسی بر اساس آمار موجود عاجز بودند.

وی تشکیل شورای مشورتی روابط عمومی و رسانه‌ای در داخل روابط عمومی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها شامل ترکیبی متنوع از متخصصان ارتباطی و رسانه‌ای و همچنین تدوین اصول اساسی اجرای برنامه‌های دولت در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها به‌ویژه در 100 روز نخست با دیدگاه رسانه‌ای و روابط عمومی را از دیگر پیشنهادات ارائه شده برشمرد.

تابش اضافه کرد: ما معتقدیم بدون دید رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی، کار دولت‌ها به نتیجه نمی‌رسد و یا از هدف دور می‌شود و این مشی باید در طول عمر دولت پی گرفته شود و امیدواریم و قطعا هم انجام می‌شود.

وی گفت: وجه به مزیت‌های فرهنگی و اقلیمی نواحی مختلف ایران و استان‌ها در حوزه فرهنگی، ارتباطی و رسانه‌ای

بازگرداندن روزنامه‌های منتقد دولت به چرخه دریافت آگهی‌های دولتی و رفع محرومیت از روزنامه‌های منتقد با هدف عادلانه و همگانی کردن حمایت از مطبوعات، ساماندهی حضور جهانی ایران در رویدادهای بین‌المللی به طوری که آگاهانه باشد و بتواند به عنوان ابزار دیپلماسی رسانه‌ای تبدیل شود، برگزاری جلسه نوبه‌ای مدیران روابط عمومی با مدیران رسانه‌ای و اصحاب رسانه به طوری که سنت شود و در عین حال نشست‌هایی موثر و مفید و پر ثمر باشد که ارتباط بین دولت و رسانه‌ها را نیز تسهیل کند، ساماندهی حضور خبرنگاران داخلی و خارجی با هدف ارائه تصویری واقعی و مناسب از ایران در رسانه‌های جهانی و اصلاح یا لغو آیین‌نامه‌ها و مقررات زاید با تغییر رویکرد دولت از حالت مداخله‌گرا و تصدی‌گر به پشتیبان و همکار از دیگر پیشنهاداتی است که تابش عنوان کرد.

رئیس انجمن فعالان، نخبگان و مدیران روابط عمومی افزود: ما معتقدیم دولت آقای روحانی باید پشتیبان و همکار باشد و در راستای تکریم ارباب رجوع و تسریع در پاسخگویی آیین‌نامه‌ها، مقررات و رویه‌های اجرایی لغو یا اصلاح شوند تا روند مردم‌داری و مردم‌مداری در سازمان‌ها تسریع شوند.

وی ارتقا و تقویت مبادی ارتباطی سازمان‌ها در بعد درون و برون‌سازمانی مثل پرتال‌ها و نشریه‌های داخلی و استفاده از تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در تعامل با مخاطبان وزارتخانه‌ها و دولت را از دیگر پیشنهادات ارائه شده عنوان و خاطرنشان کرد: از مجموعه افرادی که در ایران سابقه کار ارتباطی و روابط عمومی داشتند یک فهرست تهیه شد و انگیزه اصلی از ارائه این فهرست نیز معرفی افراد و نیروهای متخصص و کاردان بود و صرفا یک حرکت مشورتی و پیشنهادی بوده و الزامی هم برای پذیرفتن این لیست وجود ندارد.

تابش گفت: خوشبختانه در انتصاب های اخیر مدیران کل روابط عمومی شاهد بودیم که از این لیست نیز انتخاب شده‌اند.

وی در پایان به انتخاب و نقش کلیدی مهم رییس مرکز اطلاع‌رسانی دولت اشاره کرد و گفت: انتخاب فرد مورد نظر برای تصدی این پست بسیار مهم است زیرا طبق ماده 4 قانون هیات وزیران درباره آیین‌نامه نحوه فعالیت، وظایف و اختیارات روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی مدیر روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی در سطح ستادی از سوی عالی‌ترین مقام دستگاه و از میان افراد دارای خلاقیت، تحرک و آگاهی سیاسی اجتماعی و رسانه‌ای و تا حد امکان مرتبط با رشته روابط عمومی با هماهنگی سخنگو و در سازمان‌ها و ادارات زیرمجموعه هر دستگاه با هماهنگی مدیر روابط عمومی دستگاه مربوط انتخاب خواهد شد و به صورت مستقیم زیر نظر مقام منصوب‌کننده فعالیت خواهد کرد؛ لذا تعامل و ارتباط بین سخنگو و روابط عمومی‌ها و ارائه گزارش عملکرد وزارتخانه‌ها و نهادها از جایگاه بسیار مهمی برخوردار خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha