شکست "سیل"به معجزت سرانگشت "بند"ها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از ایجاد بندها به عنوان یکی از کارآمدترین راه‌ها برای مواجهه با سیل در مناطق گوناگون نام برد و گفت: هیچکدام از مناطقی که منابع طبیعی استان در آن اقدام به ایجاد بندهای مختلف کرده، با سیل روبرو نشدند و این درحالی است که این مناطق در گذشته همواره تحت‌تاثیر سیلاب‌های مختلف بودند.

علی‌نقی حیدریان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هیچکدام از مناطق همجوار بندهای منابع طبیعی دچار خسارت ناشی از سیل نشدند. در طول دوران خدمت 30 ساله خود در منابع طبیعی به یاد ندارم که در منطقه‌ای که اداره کل منابع طبیعی ورود کرده و سازه‌ای ساخته، با خطر سیل روبرو شده باشد.
وی با بیان اینکه منابع طبیعی و آبخیزداری استان تاکنون 106 بندخاکی در مناطق مختلف این استان احداث کرده افزود: فولادمحله یکی از مناطقی است که منابع طبیعی چندین بند در دورتادور آن ایجاد کرده و از همین رو سال‌ها است که دچار سیل نشده و این در حالی است که در گذشته این منطقه همیشه در خطر سیلاب بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از بهره‌مندی از منابع‌آبی پشت بندها به عنوان یک مزیت مهم بندهای منابع طبیعی نام برد و گفت: برخی از این بندها در طول سال چندبار سریز می‌کنند و بسیاری از روستاییان از آب‌های پشت بندها در کشاورزی استفاده می‌کنند. ضمن اینکه تجمع آب در پشت بندها و نفوذ آن در سفره‌ها به تغذیه منابع زیرزمینی و بهبود پوشش گیاهی در منطقه نیز کمک می‌کند.

حیدریان با اذعان به اینکه منابع طبیعی هیچ مسئولیتی در حوزه تخصیص آب ندارد افزود: با این وجود به صورت عرفی این منابع آبی از سوی مردم محلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته منابع طبیعی معمولا بند را تحویل دهیاری‌ها و شوراها می‌دهد و مردم منطقه نیز زیرنظر آنها از این منابع استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه 106 بندخاکی در مناطق مختلف استان از سوی منابع طبیعی ایجاد شده اظهار کرد: براساس برآوردی که در این اداره کل صورت گرفته بیش از 130 میلیون مترمکعب آب در پشت این بندها ذخیره و مورد استفاده مردم و طبیعت قرار می‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه برخی از این بندها چند بار در طول سال سرریز می‌کنند اضافه کرد: بندخاکی دهنمک امسال حدود 20 فروردین سرریز کرد و آب آن مورد استفاده کشاورزان قرار گرفت. برخی از کشاورزان این منطقه امسال کمتر از آب چاه های کشاورزی خود استفاده کردند و بیشتر از همین آب پشت بندها استفاده کردند.

وی با اذعان به اینکه ذخیره آب در پشت بندها کمک شایانی به سفره‌های زیرزمینی می‌کند ادامه داد: ایجاد بندهای مختلف می‌تواند علاوه بر کاهش شدید خطر سیل، به بهبود سفره‌ها و منابع زیرزمینی نیز کمک کند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۸:۵۲
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 98111510469
  • خبرنگار : 50233