دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در گفت و گو با ایسنا با اعلام این مطلب اظهار کرد: واقعه ناراحت کننده پلاسکو که اخیرا در تهران اتفاق افتاد زنگ خطری برای همه مدیران و مسئولان جامعه است که به نوعی با این موضوع مرتبط هستند. نظام آموزش عالی کشور یکی از بخش های غیر مستقیم جامعه به شمار میرود که میتواند در این زمینه مرتبط و تاثیرگذار باشد.
وی در ادامه تصریح کرد: بعد از وقوع حادثه پلاسکو معاونت آموزشی وزارت علوم واحدهای آموزشی خود را مرور کرد و مشخص شد که در حال حاضر تعداد قابل توجهی از رشتههای مرتبط با مدیریت سوانح، مدیریت بحران یا آموزش رفتارهای پسا بحران و برخی مسایل از این قبیل در دانشگاهها وجود دارد یعنی در این زمینه رشته دایر شده است.
معاون آموزشی وزیر علوم یادآور شد: خوشبختانه در حال حاضر رشتههای مرتبط با مدیریت بحران در دانشگاههای وزات علوم اجباری است و دانشگاهها در این رشته دانشجو جذب میکنند.
وی در خصوص علت اجباری نشدن درس آموزش رفتارهای مدیریت پسا بحران در دانشگاهها نیز خاطر نشان کرد: دروس مختلفی نظیر آموزش مهارتهای زندگی، کارآفرینی، استاندارد سازی، مدیریت بحران و غیره در جامعه وجود دارد که تداعی کننده اجبار است و همه این دروس در نوع خود مهم هستند و تفکیک این موضوعات به منظور اولویت قرار دادن یکی بر دیگر امر راحتی نیست.
دکتر شریعتی افزود: اجبار کردن آموزش رفتارهای مدیریت پسابحران در دانشگاهها موجب میشود سقف سنوات دانشجویان فراتر شود و این امر طبعا خارج از استاندارد، نُرم ملی و بینالمللی خواهد شد چرا که دانشجویان باید بتوانند در یک بازه زمانی مشخص فارغ التحصیل شوند.
معاون آموزشی وزیر علوم در پایان خاطر نشان کرد: همه نظامهای آموزشی یک سری دروس اختیاری دارند که دانشجویان بتوانند به اختیار خود این دروس را بگذرانند و اجباری در این زمینه ندارند اما شاخصهای تشویقی در وزارت علوم وجود دارد که دانشجو برای گذراندن این واحد ترغیب میشود.
انتهای پیام