رییس اتحادیه پوشاک گفت: اگر صدا و سیما بتواند از هر طریقی حتی با قرعه کشی محصولات ایرانی را معرفی کند هیچ ایرادی ندارد اما به گونهای باشد که تمام شرکتها و برندهای داخلی قابلیت رقابت و جایگاه تبلیغ داشته باشند.
حسن ابوالقاسم شیرازی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) افزود: صدا و سیما باید از اتحادیههای مرتبط در رابطه با کیفیت، قیمت و محل تولید کالا استعلام کند. البته بهتر است برندهای داخلی با کیفیت که توان تبلیغات ندارند در رسانه ملی معرفی شوند.
وی با بیان اینکه با رعایت استانداردهای تبلیغات، رسانه ملی میتواند کار مفید و تاثیرگذاری در عرضه معرفی و تبلیغات انجام دهد گفت: تبلیغات در رسانه ملی باید به گونهای باشد که برندهای داخلی با کیفیت که امکان هزینه کردن تبلیغات را ندارند از امکانات آن رسانه استفاده بهینه کنند.
شیرازی همچنین با اشاره به رونق بازار پوشاک داخلی افزود: علیرغم این شرایط تولیدکنندگان به هیچ عنوان با تمام ظرفیت تولید نمیکنند.
وی با بیان اینکه رشد تولید داخلی نیاز به حمایت دارد افزود: در سال گذشته 60 تا 70 درصد نیاز داخلی از طریق واردات و مابقی از طریق تولید داخلی تامین میشد.
رییس اتحادیه پوشاک تصریح کرد: برای حمایت از تولید داخلی باید مالیات، بیمه و قیمت حاملهای انرژی برای تولیدکنندگان منطقی شود تا میزان بهره وری افزایش و قیمت تمام شده کالا کاهش یابد.
وی با اشاره به این که 50 تا 60 درصد پارچه و مواد اولیه وارداتی است بیان کرد: بخش عمده مواد اولیه پوشاک کودکان، بانوان، دکمه و زیپ وارداتی است و نبود کارگر ماهر به عنوان یک معضل بزرگ شناخته میشود.
رییس اتحادیه پوشاک با بیان اینکه با حمایت از تولید از قاچاق جلوگیری خواهد شد افزود: ورود کالا از مبادی غیر رسمی دو برابر مبادی رسمی است و این میزان نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش داشته است.
شیرازی در پاسخ به این سوال که آیا توجه مردم به کالای وارداتی به میزان واردات و تولید تاثیرگذار است گفت: از گذشته مصرف کننده به دنبال خرید کالاهای خارجی بوده و این بینش وجود داشته که کیفیت کالاهای وارداتی بهتر است اما نباید از این نکته به سادگی گذشت که تنوع کالاهای وارداتی به روز به مراتب بیشتر از کالاهای داخلی است.