علیرضا قهاری:

میراث فرهنگی بدون نهادهای مردمی عملکرد خوبی نخواهد داشت

عضو هیأت مدیره‌ی انجمن مفاخر معماری ایران گفت:‌ مدیران سازمان میراث فرهنگی باید به باور بهره‌برداری از خردجمعی برسند، تا این حوزه تقویت شود، وگرنه این سازمان همچنان مکانی برای نمایش‌های تبلیغاتی سال‌های گذشته خواهد بود.

عضو هیأت مدیره‌ی انجمن مفاخر معماری ایران گفت:‌ مدیران سازمان میراث فرهنگی باید به باور بهره‌برداری از خردجمعی برسند، تا این حوزه تقویت شود، وگرنه این سازمان همچنان مکانی برای نمایش‌های تبلیغاتی سال‌های گذشته خواهد بود.

علیرضا قهاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ادامه داد: بدون خردجمعی نه‌تنها سازمان میراث فرهنگی، بلکه هیچ‌کدام از نهادهای عمومی و دولتی نمی‌توانند در کارها موفق باشند، چون هر تصمیم‌گیری‌ای که می‌شود، معمولا براساس تفکر مدیریت است، در حالی که مدیریت در هر حوزه بی‌نیاز از کمک فکری سایر افراد نیست.

وی اظهار کرد: اگر مدیران سازمان میراث فرهنگی به بهره‌برداری از خردجمعی معتقد باشند و حتی در انتخاب مدیران بخش‌های مختلف، از این نوع خرد بهره‌ ببرند، این سازمان مانند گذشته به مکانی فقط برای برگزاری همایش، تشکیل اتاق‌های فکر و برپایی نشست‌های هم‌اندیشی بدون عمل و ابزاری برای آرشیو کاری، تبدیل نمی‌شود.

او با تأکید بر این‌که همه‌ی نهادهای عمومی به استفاده ازخردجمعی برای خوب عمل کردن نیاز دارند، بیان کرد:‌ میراث فرهنگی بدون بهره‌برداری از خردجمعی در قالب تشکل‌ها و نهادهای مردمی، عملکرد خوبی نخواهد داشت.

قهاری تشکیل انجمن‌های دوست‌دار میراث فرهنگی در سال‌های اخیر را برخاسته از نیاز جامعه برای حفظ میراث فرهنگی دانست و گفت: حفاظت از میراث فرهنگی به‌تنهایی از عهده‌ی یک سازمان برنمی‌آید، چون با وجود قوانینی که وجود دارد و این سازمان از آن نظر می‌تواند دست پر عمل کند، ولی از نظر نیروی انسانی، این اتفاق رخ نمی‌دهد. به همین دلیل، نهادهای مردمی که خردجمعی را شامل می‌شوند، می‌توانند این سازمان را در حفاظت از میراث فرهنگی کمک کنند.

وی با بیان این‌که سازمان میراث فرهنگی نتوانسته است به خود برای حفاظت از میراث فرهنگی کمک کند، ادامه داد: این سازمان به یک پشتوانه‌ی مردمی نیاز دارد، چون سازمان‌هایی که در این زمینه فعال‌اند، شامل جوانانی هستند که می‌توانند کمک‌های خوبی در این زمینه کنند، ولی این‌که چقدر به حرف آن‌ها گوش داده می‌شود، اهمیت دارد، البته مسوولان جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در تغییرات جدید جای امیدواری زیادی در این زمینه گذاشته‌اند.

او یک‌سو شدن عقاید برخی نهادهای مردمی با نهادهای دولتی را آفت این حوزه دانست و گفت:‌ این اتفاق در کشورهای دیگر نیز رخ می‌دهد، در حالی که باید به این نکته توجه داشت که مقصود از نهادهای مردمی میراث فرهنگی، تبدیل شدن آن‌ها به اداره‌های میراث فرهنگی نیست، چون این نهادها باید به‌عنوان چشم و گوش سازمان میراث فرهنگی فعالیت کنند.

عضو هیأت مدیره‌ی انجمن مفاخر معماری ایران به رسمیت شناختن این‌گونه نهادها توسط سازمان میراث فرهنگی را از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در فعالیت بهتر نهادهای مردمی در این حوزه دانست و بیان کرد: کسانی که طرفدار سازمان میراث فرهنگی هستند، الزاما نباید در قالب این‌گونه نهادها فعالیت کنند، افراد صاحب فکر و نظر در این زمینه نیز می‌توانند وارد این حوزه شوند.

وی ایران را کشوری دانست که متر به متر آن، ارزش‌ فرهنگی و تاریخی دارد و افزود: بعید به نظر می‌رسد یک سازمان به‌تنهایی بتواند از این همه ارزش‌های‌ فرهنگی حفاظت و حراست کند. باید این نکته را مد نظر قرار داد که کشورهایی که میراث فرهنگی را جعل می‌کنند، نیروهای حفاظتی نیز برای حفظ جعل تاریخ دارند، ولی جایی مانند ایران به‌دلیل داشتن یک گنجینه‌ی پربار، به کمک‌های مردمی نیاز دارد. بنابراین باید از حضور علاقه‌مندان و دلسوزان به این حوزه استقبال کنیم.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱۵ شهریور ۱۳۹۲ / ۰۸:۰۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92061508746
  • خبرنگار : 71191