• سه‌شنبه / ۱۱ تیر ۱۳۹۲ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92041106773
  • خبرنگار : 71191

«مهدی حجت رییس سازمان میراث فرهنگی شود»

خواسته‌های سازمان‌های مردم‌نهاد از حسن روحانی

خواسته‌های سازمان‌های مردم‌نهاد از حسن روحانی

بازنگری در کتاب‌های درسی حوزه‌ی تاریخ، بازگرداندن کارشناسان خارج‌شده به سازمان میراث فرهنگی، ارتقای این سازمان در حد وزارتخانه، برگرداندن میراث ایرانی‌ها از خارج مرزها، گماشتن کارشناسان آگاه در سازمان میراث فرهنگی، نجات جنگل‌های «هیرکانی» و برگرداندن زندگی به سد «سیوند» و دریاچه‌ی «ارومیه» از جمله خواسته‌های سمن‌های فعال میراث فرهنگی و محیط زیست از رییس‌جمهور منتخب است.

بازنگری در کتاب‌های درسی حوزه‌ی تاریخ، بازگرداندن کارشناسان خارج‌شده به سازمان میراث فرهنگی، ارتقای این سازمان در حد وزارتخانه، برگرداندن میراث ایرانی‌ها از خارج مرزها، گماشتن کارشناسان آگاه در سازمان میراث فرهنگی، نجات جنگل‌های «هیرکانی» و برگرداندن زندگی به سد «سیوند» و دریاچه‌ی «ارومیه» از جمله خواسته‌های سمن‌های فعال میراث فرهنگی و محیط زیست از رییس‌جمهور منتخب است.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در نامه‌ای که اعلام شده ازسوی حدود 60 سازمان مردم‌نهاد فرهنگی به رییس جمهور منتخب نوشته شده، مهم‌ترین درخواست‌های این سازمان از رییس جمهور جدید اعلام شده است. در این نامه خطاب به حسن روحانی آمده است: تاریخ و فرهنگ مشترک ملت ایران، که دربرگیرنده‌ی همه‌ی تیره‌ها و اقوام ایرانی است، یکی از مهم‌ترین عوامل همبستگی و هویت ملی ایرانیان است. امری که اهمیتش در این سال‌ها نادیده گرفته شده، که شوربختانه پیامدهای شوم آن (درپی تحریک‌ها و بدخواهی‌های دشمنان ایران) در تلاش‌هایی که برای جدا نشان‌ دادن قوم‌های ایرانی انجام می‌شود، قابل مشاهده است.

هرچند از رسانه‌ی ملی ایران، توقع توجه به این موضوع حیاتی می‌رود که هم‌چنان نادیده گرفته شده است، از دولت ملی شما نیز انتظار می‌رود با بازنگری در کتاب‌های درسی در وزارتخانه‌ی متبوع در راستای توجه به کلیت تاریخ ایران و شخصیت‌های سازنده‌ی آن و توجه به شناخت اقوام ایرانی و یادمان‌های فرهنگی و طبیعی در راه ترمیم این شکاف‌های شناختی گام بردارد. فراموش نشود که کتاب‌های درسی تاریخ در همه‌ی جای جهان، مهم‌ترین نقش را در شکل‌گیری و تقویت حس میهن‌دوستی باشندگانِ یک سرزمین دارند؛ موضوعی که در ایران امروز چشم‌انداز شایسته‌ای را نشان نمی‌دهد.

سازمان میراث فرهنگی به مدیران کارشناس و آگاه نیاز دارد

در ادامه‌ی این نامه آمده است: امیدواریم مدیریت کارشناس و آگاهی را بر دستگاه میراث فرهنگی کشور بگمارید.... چراکه به‌دنبال بی‌توجهی به بافت‌های تاریخی شهرهای کهنی مانند یزد، اهواز و کاشان بسیاری از تپه‌های تاریخی کاوش‌نشده وجود دارند، بویژه در خوزستان که با این بی‌توجهی در حال نابودی هستند.

بناهای جهانی پاسارگاد، نقش جهان تا بناهای مذهبی مانند امامزاده‌ها که با گسترش‌های غیراصولی با نیت درآمدزایی بیشتر از فضای معنوی و تاریخی خود دور می‌افتند و همچنین ساختمان‌های مهم تاریخ معاصر در کلان‌شهرهایی مانند تهران و تبریز که ثبت‌شده یا ثبت‌نشده راه نابود کردن آن‌ها هموار می‌شود.

میراث باقی‌مانده‌ی ایرانی‌ها در خارج از کشور را برگردانید

در این نامه اظهار شده است: ما ضمن صحه گذاشتن بر ارتقای سازمان میراث فرهنگی با توجه به غنی و گسترده بودن تمدن ایرانی به جایگاه یک وزارتخانه، که از مطالبات بحق کارشناسان و همه‌ی کنش‌گران این حوزه در این سال‌ها بوده و طبعا چگونگی و کم‌وکیف تشکیل آن در فرصت مقتضی مورد بحث‌های کارشناسانه‌ی لازم قرار خواهد گرفت، معتقدیم بخشی از میراث گرانقدر فرهنگی و معنوی ما در خارج از مرزهای سیاسی ایران کنونی و در حوزه‌ی ایران بزرگ فرهنگی قرار دارد که شایسته است مدیران توانمند این حوزه، با پشتیبانی شما پی‌گیر حفظ این میراث نیز باشند.

همچنین برخلاف برخی سخنان، گردشگری را جدا از میراث فرهنگی و موجب آسیب زدنِ آن نمی‌دانیم، بلکه بر این باوریم که تابعیت برنامه‌های حوزه‌ی میراث از راهبردهای حوزه‌ی گردشگری است که باعث آسیب تدریجی به یادمان‌های فرهنگی می‌شود. این روند باید معکوس شود، چراکه توجه ما به میراث گرانقدرمان است که گردشگر جذب می‌کند.

صنایع دستی نیز علاوه بر برخورداری از بودجه‌ای مناسب برای احیا کردن بسیاری از صنایع دستی و هنرهای سنتی در خطر، که جدا از ایجاد اشتغال‌زایی، نماد کشور ما هستند، باید در همین سازمان بماند.»

مهدی حجت رییس سازمان میراث فرهنگی شود

جنگل‌های «هیرکانی» را نجات دهید

سازمان‌های مردم‌نهاد در ادامه‌ی این مطلب افزوده‌اند: با این تفاسیر و با عنایت به آن‌که سازمان میراث فرهنگی در این سال‌ها به از دست رفتنِ بسیاری از تلاش‌های قبلی و نیز از دست دادنِ شماری از کارمندان دوره‌دیده‌اش مبتلا شده، نیازمند تجدید بنایی دوباره و فراخوانی کارشناسان خبره‌ی خانه‌نشین‌شده‌اش است.

پیشنهاد ما برای سامان بخشیدن به این نهاد مهم، گماردن «دکتر مهدی حجت» به ریاست «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» است تا مانند سال‌های نخست انقلاب ساختار آن را از پایه بچینند.

همچنین محیط زیست ایران را دریابید که سخت در خطر است؛ از تخریب جنگل‌های بی‌نظیر «هیرکانی» در شمال تا جنگل‌های «بلوط» زاگرس، و از بی‌توجهی به اهمیت رودها و دریاچه‌ها تا رسیدگی نکردن به مناطق حفاظت‌شده. تغییر این وضعیت و همچنین رسیدگی به موضوع مهم خشک شدن تالاب «هورالعظیم» که با پراکندن گرد و خاک، نفس زندگی را در مناطق غرب و جنوب غربی ایران قطع کرده، نیازمند مدیرانی جسور و آگاه و پشتیبانی دولتیِ دلسوز و بهره‌گیری از نیروهای توانمند سمن‌ها برای میراث‌بانی است.

ما همچنین منتظر صدور دستورهای خردمندانه‌ی شما برای بازگشت زندگی به دریاچه‌ی «ارومیه» به‌عنوان نماد محیط زیست ایران هستیم تا مبادا به سرنوشت تلخِ دیگر دریاچه‌ی تاریخی ایران‌زمین، دریاچه‌ی «خوارزم»، دچار شود که با سیاست‌های نادرست عمرانی شوروی و شاید هم تعمدا خشک شد.

اصولا سیاست‌هایی عمرانی مانند سدسازی که برای سرزمین گرم و خشک ایران ناسودمند و نابودکننده‌ی منابع آب هستند و به نظر می‌رسد در اکثر مواقع تنها به‌خاطر اعمال قدرت پاره‌ای پیمانکاران قدرتمند به انجام می‌رسند، نیاز به بازنگری فوری دارند. سد پرهزینه‌ی سیوند که مورد اعتراض جدی دوست‌داران تاریخ و فرهنگ ایران قرار گرفت، ولی با این‌ حال، دستور به ادامه‌ی ساخت و آبگیری آن داده شد، امروزه بدون کوچک‌ترین بازدهی رها شده و شماری از زیست‌بوم بسیار ارزشمند و میراث فرهنگیِ گرانقدر این مرز و بوم را نابود کرده است.

پیشنهاد ما برای بازگرداندنِ تخصص و اعتدال به این نهاد حیاتی، گماردن «دکتر معصومه ابتکار» به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست است.»

به وضعیت سازمان‌های مردم‌نهاد توجه شود

در پایان این مطلب افزوده شده است: «لزوم توجه به وضعیت سازمان‌های مردم‌نهاد، ساده و کوتاه شدن مراحل ثبت، کاسته شدن از شرایط و تشریفات آن، همراهی نهادهای مجوزدهنده در اعطای اعتبارنامه‌های دائمی، حمایت‌های سخت‌افزاری و نه الزاما مالی پروژه‌ای و در صورت امکان واگذاری مکان‌هایی به انجمن‌ها، ملزم کردن سازمان‌ها و نهادهای دولتی به همکاری با سمن‌ها و فراهم کردنِ زمینه برای راه‌اندازی شبکه‌های استانی و ملی انجمن‌ها در حوزه‌های مختلف، را خواستاریم تا در نهایت بتوان با برپایی نشست‌هایی‌ همکاری میان نمایندگانِ انجمن‌ها و نهادهای مسوول در قوای سه‌گانه را نهادینه کرد و از توان مشورتی و اجرایی سازمان‌های مردم‌نهاد در زمینه‌های تخصصی بهره گرفت.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha