مدیر مدرسه علمیه امام حسن عسکری (ع):

اسلام، خروج از اعتدال را در برابر دشمنان نیز مجاز نمی‌داند

مدیر مدرسه علمیه امام حسن عسکری(ع) با بیان این‌که «اسلام، خروج از اعتدال را در برابر دشمنان نیز مجاز نمی‌داند» گفت: رفتار بدور از اعتدال و میانه‌روی، افق بدی را پیش‌ روی جامعه و مردم قرار داده و آسایش را از آنان می‌گیرد.

مدیر مدرسه علمیه امام حسن عسکری(ع) با بیان این‌که «اسلام، خروج از اعتدال را در برابر دشمنان نیز مجاز نمی‌داند» گفت: رفتار بدور از اعتدال و میانه‌روی، افق بدی را پیش‌ روی جامعه و مردم قرار داده و آسایش را از آنان می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضوانی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با جایگاه اعتدال و میانه‌روی در اسلام با بیان این‌که «اسلام در امور بسیاری نسبت به رعایت اعتدال و میانه‌روی سفارش کرده است» اظهار کرد: در منابع دینی منظور از اقتصاد «میانه‌روی» است و حضرت امیرالمومنین(ع) در خطبه متقین نهج‌البلاغه به این مهم تاکید می‌کنند.

وی گفت: اسلام بر انجام زیاد امور عبادی نیز آنچنان تأکید نمی‌کند بلکه بیشتر سفارش این دین بر خوب و به موقع انجام دادن امور و میانه‌روی در آنها است.

مدیر مدرسه علمیه امام حسن عسکری(ع) افزود: به طور مثال پرداختن به امور عبادی نباید مانع از توجه به دیگر امور مورد نیاز در زندگی افراد شود و در هیچ مورد و بعدی از زندگی نباید افراط و تفریط کرد.

وی ادامه داد: در عرصه مباحث عبادی، اجتماعی، سیاسی و دینی نیز اسلام به رعایت اعتدال و میانه‌روی سفارش بسیاری کرده است.

وی با بیان این‌که «افراط و تفریط در عرصه جبهه‌گیری‌ها و ورود در مسایل اجتماعی نیز بسیار مورد تاکید اسلام است» ‌ادامه داد: اصولا تندروی و کندروی برای جامعه بسیار مضر بوده و آرامش جامعه و آسایش مردم در آن را به هم می‌زند و در محیط زندگی باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی می‌شود.

مدیر مدرسه علمیه امام حسن عسکری(ع) گفت: در سوره «حجرات» به مومنان گفته شده است که "جلوتر از خدا و رسول نباید حرکت کرده و موضع‌گیری داشته باشید" همانطور که در جای خود نیز می‌گوید که نباید از آنها عقب بیفتید.

رضوانی‌پور در مورد تاثیرات رعایت اعتدال در زندگی گفت: با رعایت این امر جامعه، آرامش خود را حفظ کرده و مردم می‌توانند با بهره‌گیری از این اخلاق، بهتر تصمیم‌گیری کنند و با تصمیم‌گیری‌های بروز و به موقع برای خود و جامعه مفید باشند.

وی افزود: اگر انسان دچار تندروی در اعمال خود باشد خارج از اعتدال، عجولانه و ناپخته عمل کرده و تصمیماتی بی‌ دقت خواهد گرفت که اینها عواقب وخیمی برای وی در پی خواهد داشت.

مدیر مدرسه علمیه امام حسن عسکری(عج) اظهار کرد: در بعد اجتماعی و کلان نیز نبود اعتدال افق بدی را پیش روی جامعه و زندگی مردم قرار می‌دهد.

رضوانی‌پور در زمینه ارائه راهکار برای ترویج اعتدال در جامعه و چگونه معتدل شدن افراد، اظهار کرد: زندگی بزرگان دینی ما مملو از اعتدال است و می‌توان به این بزرگواران در چگونه رفتار کردن تاسی کرد.

وی ادامه داد: پیامبر مکرم اسلام(ص) حتی در جنگ‌ها نیز حد اعتدال را رعایت می‌کردند که از موارد آن می‌توان به زمان فتح مکه اشاره کرد که وقتی یکی از یاران ایشان بدلیل وجود دشمنان آن حضرت در مکه، آن روز را روز انتقام دانست، آن حضرت مانع از اعلام این موضوع و رفتاری آنگونه شد.

مدیر مدرسه علمیه امام حسن عسکری(ع) با بیان این‌که «قرآن نیز به مسلمانان می‌گوید که وقتی دشمنان شما از حد اعتدال خارج شدند، اینگونه نباشد که شما نیز همان‌گونه رفتار کنید» افزود: این آیه می‌افزاید که "نباید در برابر دشمنان به بهانه دشمن بودن، گام‌هایی فراتر از آنچه که دین می‌خواهد بردارید و به آ‌نان صدمه‌ای بزنید."

انتهای پیام

  • جمعه/ ۶ بهمن ۱۳۹۱ / ۰۸:۱۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91110603297
  • خبرنگار :