پاسخ‌ آيت‌الله مكارم‌شيرازي به پرسش‌هاي ايسنا درباره مساجد

مسجد مكاني الهي است كه بسياري از انسان‌هاي برگزيده و والا در تاريخ حيات بشريت توفيق و وظيفه نگهداري و خدمت به آن را داشته‌اند تا آن‌را از هرگونه ناپاكي ظاهري و باطني بدور دارند.

مسجد مكاني الهي است كه بسياري از انسان‌هاي برگزيده و والا در تاريخ حيات بشريت توفيق و وظيفه نگهداري و خدمت به آن را داشته‌اند تا آن‌را از هرگونه ناپاكي ظاهري و باطني بدور دارند.

آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي در گفت‌وگويي مكتوب به پرسش‌هاي خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پيرامون مسجد پاسخ گفته است كه در ادامه سوالات و پاسخ‌هاي مربوط به آن‌ها به صورت جداگانه مي‌آيند:

1ـ آيا جايگاه مسجد در دين اسلام همانند جايگاه ديگر مراكز ديني در اديان ديگر مانند كليسا در دين مسيحيت است؟

مسجد مهمترين كانون ديني در اسلام است و اگر به صدر اسلام بازگرديم مي‌بينيم مسجد مركز تمام فعاليت‌هاي اسلامي بلكه مركز تمام فعاليت‌هاي حكومت پيامبر اكرم (ص) بوده است و علاوه بر اقامه نماز به صورت مرتب در آن براي همه نيازهاي جامعه اسلامي برنامه‌ريزي مي‌شد هر چند بعدا متاسفانه كاربري مسجد منحصر به نماز آن هم گاهي به صورت ضعيف تبديل گرديد، ولي بحمدالله بعد از پيروزي انقلاب و حكومت اسلامي و حتي در آستانه انقلاب مسجد تدريجا موقعيت خود را پيدا كرده هر چند تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله زيادي داريم.

2ـ كاركردهاي مساجد در اسلام چيست؟

همانگونه كه در پاسخ سوال بالا گفته شد مسجد نقش مهمي در تعليم و تربيت مسلمانان و پيشرفت جامعه اسلامي و همچنين اتحاد و همبستگي مسلمين با يكديگر دارد كه اگر به طور فعال عمل كند همه اين آثار بر آن مترتب مي‌شود.

3ـ نظرتان راجع به ساخت مساجد و هزينه‌هاي مربوط به اين موضوع چيست؟ آيا ساخت مساجد متعدد با هزينه كم از منظر اسلام پسنديده‌تر است يا ساخت مساجد با تجملات و هزينه بسيار؟

موارد مختلف است در مناطق محروم مخصوصا روستاها كه مسجد ندارند لازم است مساجد متعدد با هزينه كم ساخته شود، ولي در مواردي كه شكوه و عظمت اسلام مطرح است بايد مساجد آبرومند (بدون اسراف) ساخته شود.

4ـ برخي معتقدند ساخت مناره‌ها در مساجد جزو معماري اسلامي نبوده و بعدا به آن اضافه شده است و زماني كه امام زمان (عج) تشريف بياورند، مناره‌هاي مساجد پرهزينه را ويران مي‌كنند. ارزيابي شما در اين باره چيست؟

اين مطلب در يك روايت مرسله‌اي وارد شده است.(توضيح ايسنا«"مسند": حدیثی است که واسطه‌های متعدد بین راوی و معصوم(ع) به نام و نشان معین و مشخص باشد. پس اگر کسی که یکی از معصومین(ع) را ندیده و بدون واسطه از آن معصوم(ع) نقل کند یا این که بگوید از مردی (به صورت مجهول) و او از فلان معصوم(ع) روایت کند، حدیث مرسل خواهد بود؛ یعنی بعضی از واسطه‌های نقل حدیث، حذف شده‌اند. پس "مُرسل" حدیثی است که واسطه‌های آن به معصوم(ع) متصل نباشد.» منبع:hadisy.parsiblog.com)

5ـ برخي از مساجد در شهرستان‌ها فقط در طول ايام ماه رمضان، ماه محرم يا شب‌هاي جمعه باز هستند نظرتان در اين باره چيست؟

لازم است تا مساجد كه نمازخوان بالفعل يا بالقوه دارد در تمام ايام سال در مواقع نماز درهاي آن به روي همگان باز باشد.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۲ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۸:۰۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91061206280
  • خبرنگار :