يك كارشناس مسائل خاورميانه: قطعنامه‌هاي غيرمتعهد‌ها بزرگترين ضمانت اجرايي را در خود دارد

يك كارشناس مسائل خاورميانه گفت: قطعنامه‌هايي كه در جنبش غيرمتعهد‌ها تصويب مي‌شود بزرگترين ضمانت اجرايي را در خود دارد؛ چرا كه اعضا به پيروي از قطعنامه‌ها يا تصميمياتي كه در اجلاس غير متعهدها تصويب مي‌شود تمايل دارند؛ كه اين امر بزرگترين ضمانت اجرايي براي اين اجلاس محسوب مي‌شود.

يك كارشناس مسائل خاورميانه گفت: قطعنامه‌هايي كه در جنبش غيرمتعهد‌ها تصويب مي‌شود بزرگترين ضمانت اجرايي را در خود دارد؛ چرا كه اعضا به پيروي از قطعنامه‌ها يا تصميمياتي كه در اجلاس غير متعهدها تصويب مي‌شود تمايل دارند؛ كه اين امر بزرگترين ضمانت اجرايي براي اين اجلاس محسوب مي‌شود.

عبد‌العظيم قبيشي، كارشناس مسائل خاورميانه در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اينكه برگزاري اجلاس غير متعهد‌ها در تهران يك اقدام ديپلماتيك و گسترده است عنوان كرد: اعضا اين جنبش مي‌توانند سياستي را كه شرق و غرب در خصوص استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي ايران را اتخاذ كرده‌اند خنثي كنند.

وي افزود: بررسي پرونده هسته‌يي ايران هم مي‌تواند در اين اجلاس روند مطلوبي داشته باشد؛ از سوي ديگر صرف حضور اعضاي جنبش غيرمتعهد‌ها در تهران مي‌تواند تاثير زيادي در سياست‌هاي اتخاذ شده از سوي غرب داشته باشد كه به منظور منزوي كردن ايران اتخاذ شده است.

قبيشي با اشاره به اينكه اخيرا نخست وزير اسراييل از بان كي‌ مون خواسته بود در اجلاس غير متعهد‌ها شركت نكند، گفت:‌ اين امر اهميت برگزاري اين اجلاس در تهران را مي‌رساند؛ هرچند برخي از كشورها در زير لواي جنجال‌هاي تبليغاتي در سطح هيات بلند پايه در اين اجلاس شركت نكنند؛ ولي اين موضوع همان جنجال و تبليغات را داشته و طبق شواهد بيشتر از 50 كشور در سطح هيات بلند پايه، رييس جمهور و نخست وزير در اين اجلاس شركت مي‌كنند.

اين كارشناس مسائل خاورميانه با بيان اين كه مهمترين نكته براي ضمانت اجرايي داشتن يك طرح اين است كه يك كشور بتواند با ميل خود به مصوبه يا قطعنامه‌اي عمل كند گفت: در مورد جنبش غيرمتعهد‌ها هم مي توان گفت همزمان بزرگترين ضمانت اجرايي را در خود دارد كه همان ميل اعضا براي پايبندي به مصوبه يا قطعنامه و تصميمي كه گرفته مي‌شود در اين اجلاس است.

وي ادامه داد: ضمانت اجرايي درمورد سازمان ملل و يا شوراي امنيت هم شامل مباحث حقوق بين‌الملل شده و در بسياري از مواقع مصوبه‌ يا قطعنامه‌اي كه سازمان‌ها و نهاد‌هاي بين‌المللي تصويب كرده‌اند؛ چه ضمانت اجرايي داشته باشد يا نداشته باشد در هر صورت، كشورهاي عضو نسبت به اجراي آن تعهد دارند؛ مثلا سازمان ملل كه شامل شوراي امنيت و مجمع عمومي اين سازمان مي‌شود، كشورهاي عضو را ملزم به پايبندي به مصوبات كرده و در واقع اين دستگاه سياست داخلي و خارجي كشورها هستند كه تشخيص مي‌دهند مصوبه يا قطعنامه اي با وضعيت حاكميت داخلي اين كشورها تناقض پيدا مي‌كند يا خير.

اين كارشناس مسائل خاورميانه در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با اشاره به برگزاري اجلاسي درخصوص رسيدگي به وضعيت سوريه افزود: در اجلاسي كه اخيرا در تهران برگزار شد حدود 30 كشور شركت داشتند كه تا حدودي در مورد وضعيت سوريه توافق‌ داشتند و نكته مهم اين است كه همين 30 كشورعضو جنبش غيرمتعهد‌ها هم هستند؛ بنابراين بدون هيچ مذاكره‌اي درخصوص موضوع سوريه 30 كشور در اجلاس غيرمتعهد‌ها با موضع‌ ما در قبال سوريه موافق هستند.

قبيشي در پايان تاكيد كرد: اگر در نظر بگيريم حدود 50 كشور از بين كشورهاي شركت كننده در اجلاس غير متعهدها سياست‌هايي همسو با ايران دارند؛ قطعا در حالت عادي 30 كشور از آنها موافق استراتژي ايران در قبال بحران سوريه خواهند بود و همين امر مي‌تواند به برقراري ثبات در اين كشور كمك شاياني كند.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۳ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91060301046
  • خبرنگار : 71405