• جمعه / ۳ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91060301109
  • خبرنگار : 71089

مطهرنيا: ايران تاسيس دبيرخانه دائمي غيرمتعهدها را در پايتخت يكي از كشورها خواستار شود

مطهرنيا: ايران تاسيس دبيرخانه دائمي غيرمتعهدها را در پايتخت يكي از كشورها خواستار شود

مهدي مطهرنيا گفت: ايران مي‌تواند با درخواست ايجاد تاسيس دبيرخانه دائمي در پايتخت در يكي از كشورهاي موثر و تلاش بيشتر در جهت همگرايي ميان كشورهاي مستقل و غيرمتعهد در اين دبيرخانه زمينه‌هاي حل بحران‌هاي موجود در جنبش را فراهم سازد تا جنبش از وضعيت كمي به وضعيت كيفي موثر تبديل شود.

مهدي مطهرنيا گفت: ايران مي‌تواند با درخواست ايجاد تاسيس دبيرخانه دائمي در پايتخت در يكي از كشورهاي موثر و تلاش بيشتر در جهت همگرايي ميان كشورهاي مستقل و غيرمتعهد در اين دبيرخانه زمينه‌هاي حل بحران‌هاي موجود در جنبش را فراهم سازد تا جنبش از وضعيت كمي به وضعيت كيفي موثر تبديل شود.

مهدي مطهرنيا، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره برگزاري شانزدهمين اجلاس بين‌المللي غير متعهد‌ها در تهران گفت:‌ برگزاري چنين اجلاس‌هايي در كشورهاي متفاوت كه ميزبان سازمان‌هاي شناخته شده و بزرگ بين‌المللي هستند نشان‌دهنده ثبات قابل قبول اين كشورها براي برگزاري چنين اجلاس‌هايي در صحنه بين‌‌المللي و پژواك‌دهنده توان ملي اين كشورها در بازتعريف قدرت خود در صحنه بين‌المللي و منطقه‌اي است.

وي افزود: نفس برگزاري اجلاس غيرمتعهد‌ها در تهران با وجود تبليغات سوء رسانه‌اي درباره انزواي ديپلماتيك ايران مي‌تواند واجد پيام‌هاي معنادار در سطح بين‌المللي باشد.

اين استاد دانشگاه اضافه كرد:‌ بر همين اساس در اين آوردگاه بايد از برگزاري اين اجلاس در تهران به عنوان يك فرصت سياسي و تبليغاتي در مورد نشان دادن چهره مصمم و با ثبات ايران بهره‌برداري شود.

مطهرنيا با اشاره به ساختار جنبش غيرمتعهد‌ها اضافه كرد: از منظر آرايش محتوايي و سطح تحليل ماهيت گرايانه در فضاي واقع‌بيني سياسي بايد بگوييم جدا از موضوع نخست جنبش عدم تعهد دچار بحران هويتي است. اين جنبش تشكيل شد تا هيچ تعهدي اعضاء به قطب‌هاي قدرت در نظام بين‌المللي نداشته باشند؛ اين در حالي است كه خارج از نشست‌ها و بيانيه‌هاي اين جنبش بسياري از اعضاء بالاترين ميزان تعهدات به قدرت‌هاي بين‌المللي در سياست‌هاي اعمالي خود به جاي مي‌گذارد.

اين كارشناس مسائل بين‌الملل ادامه داد: اجلاس بين‌المللي سران غيرمتعهد‌ها با عنايت به رويكرد اعلامي جمهوري اسلامي ايران در شعار نه شرقي و نه غربي مي‌تواند فرصت گران‌سنگي براي محتوا بخشي به اين شعار و بازآفريني هويت اين جنبش باشد.

وي با بيان اينكه جنبش غيرمتعهد‌ها از بحران، ساختاري، هويتي و تشكيلاتي برخوردار است، گفت: اين دو بحران زماني شدت مي‌يابد كه بافت جنبش بيش از آنچه يك بافت كيفي باشد يك صورت‌بندي كمي است. اين جنبش 120 عضو دارد و اين كميت بسيار بالايي درجهان است اما به واسطه فقدان همگرايي عملياتي اراده معطوف به كسب قدرت سازماني و تعارضات درون‌گروهي ميان اعضاء در وجوه مختلف روابط سياسي و اقتصادي از نبود كيفيت در رنج است.

مطهرنيا افزود: به همين دليل تصميمات اين جنبش فاقد ضمانت اجرايي است و در محدوده بيانيه‌هاي متفاوت بدون تعهد عملياتي از سوي اعضاء در ادبيات سياسي و گستره رسانه‌اي مطرح است و ممكن است رفته رفته از وجاحت جنبش كاسته شود. چنين فضاي گفتماني حاكم بر جنبش پرسش‌هاي بسياري را در افكار عمومي در سطح نخبگان و توده‌هاي مردم به وجود مي‌آورد.

اين استاد دانشگاه با اشاره به جايگاه ايران در جنبش غيرمتعهد‌ها گفت: ايران با توجه به جايگاه خود در اين جنبش و داشتن بالاترين ميزان تعريف عملياتي از مفهوم غيرمتعهد‌ها در بعد منطقه‌اي و بين‌المللي مي‌تواند از اجلاس به عنوان يك فرصت در جهت برداشتن گام‌هاي موثر در حل بحران‌هاي هويتي، سازماني و تشكيلاتي و تعريف عملياتي از تصميمات اتخاذ شده در اين جنبش دنبال كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha