صلح پايدار در سايه مديريت مشترك جهاني؛

ترقي: ايران نقش تعيين‌كننده‌اي در جهت‌گيري‌هاي غيرمتعهدها دارد

معاون بين‌الملل حزب موتلفه گفت: نقش ايران در سوزن‌باني آينده جنبش غير متعهدها و جهت‌گيريهاي آن بسيار تعيين‌كننده خواهد بود از سوي ديگر آشنايي اين كشورها با ديدگاه‌هاي جمهوري اسلامي ايران و بازديدشان از كشور نقش مهمي در همگرايي جنبش غيرمتعهدها با سياستهاي بين‌المللي ايران خواهد داشت.

معاون بين‌الملل حزب موتلفه گفت: نقش ايران در سوزن‌باني آينده جنبش غير متعهدها و جهت‌گيريهاي آن بسيار تعيين‌كننده خواهد بود از سوي ديگر آشنايي اين كشورها با ديدگاه‌هاي جمهوري اسلامي ايران و بازديدشان از كشور نقش مهمي در همگرايي جنبش غيرمتعهدها با سياستهاي بين‌المللي ايران خواهد داشت.

حميدرضا ترقي، معاون بين‌الملل حزب موتلفه در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه جنبش غيرمتعهدها از جمله جنبش‌هايي است كه پس از انقلاب اسلامي در تاريخ ديپلماسي كشورمان از اهميت ويژه‌اي برخوردار بوده، عنوان كرد: در رابطه با پرونده هسته‌يي ايران و دوران دفاع مقدس اعضاي جنبش غير متعهدها نقش مهمي در حمايت از كشومان ايفا كرده‌اند.

وي افزود: حضور حدود 120 كشور عضو جنبش در ايران تاثير مهمي در شكستن پروژه‌‌هاي جنگ رواني و تحريم‌هاي غرب عليه جمهوري اسلامي خواهد داشت خصوصا در شرايط كنوني كه آمريكا و غرب تلاش گسترده‌اي در جهت منزوي كردن و تحميل فشارهاي سياسي و اقتصادي عليه كشورمان صورت مي دهند.

معاون بين‌الملل حزب موتلفه با بيان اينكه رياست جنبش غيرمتعهدها براي 3 سال به ايران منتقل خواهد شد، گفت: نقش جمهوري اسلامي ايران در سوزن‌باني آينده جنبش و جهت‌گيريهاي آن بسيار تعيين‌كننده خواهد بود و از آنجا كه همه اين كشورها عضو مجمع عمومي سازمان ملل هم بوده و در شوراي حكام آژانس انرژي اتمي و بسياري ازكميسيون‌هاي مختلف سازمان ملل هم عضويت دارند طبيعتاً آشنايي آنها با ديدگاه‌هاي جمهوري اسلامي ايران و بازديدشان از كشور نقش مهمي در همگرايي جنبش غيرمتعهدها با سياستهاي بين‌المللي ايران خواهد داشت.

وي ادامه داد: ايران بايد از اين فرصت براي باز توليد مشروعيت جنبش غيرمتعهدها، بازسازي اين جنبش و ترميم اعضاي آن كه به آمريكا و غرب تعهد دارند استفاده كند؛ چرا كه اين كار در آينده جمهوري اسلامي ايران و ارتقاي جايگاه بين‌المللي آن بسيار موثر خواهد بود.

ترقي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو تاكيد كرد: يكي ديگر از علتهاي اصلي ناتواني كشورهاي در حال توسعه تحريم‌ها و فشارهايي است كه از سوي غرب بر اين كشورها وارد مي‌شود؛ علاوه براين علت ديگر نفوذ كشورهاي وابسته به غرب و متعهد به آنها در جنبش است غربيها كشوري مانند عربستان را كه دربست در اختيار آمريكا هستند يا كشورهايي مثل قطر و بحرين را كه عامل آمريكا در منطقه هستند در درون جنبش غيرمتعهدها نفوذ دادند.

وي گفت: با توجه به اين شرايط طبيعي است وقتي كشورهايي كه تنها نسبت به اهداف و سياست‌هاي آمريكا تعهد دارند عضو جنبش غير متعهدها باشند در تصميم‌گيريهاي كلان و حساس اين جنبش مي ‌توانند تاثير زيادي گذاشته و از طريق لابي جنبش را از منشور اصلي خود منحرف سازند؛ بنابراين در درجه اول بايد نسبت به اعضاي جنبش غيرمتعهدها پالايشي صورت گرفته و اعضاي آن تعهدي در قبال جنبش داشته باشند تا اين تعهد مانع از دنباله روي آنها از سياست‌هاي غرب و آمريكا شود.

معاون بين‌المللي حزب موتلفه با بيان اينكه مجموعه كشورهاي غيرمتعهد بايد به تحليلي مشترك از آينده جهان دست يابند تاكيد كرد: آنها بايد در جهت تقويت پيمان‌هاي همگرايي منطقه‌‌اي و تلاش در جهت چند جانبه گرايي در دنيا به جاي يك جانبه‌گرايي به تحليل مشترك دست يابند تا مسير را به نحوه مطلوبي طي كنند.

وي در پايان گفت: جمهوري اسلامي ايران بايد از فرصت اجلاس غيرمتعهدها و فرصت رياست بر اين اجلاس استفاده كرده و برنامه‌ريزي جدي و گسترده‌اي را انجام دهند؛ همچنين مجلس و دولت بايد به هم كمك كنند تا با همراهي مسوولين و نخبگان كشور از واقعيتهاي نظام جمهوري اسلامي به اعضاي شركت‌كننده آن گزارش با كيفيتي از دستاوردهايشان ارائه شود؛ همچنين تلاشي صورت گيرد تا علي رغم تحريم‌هاي غرب و آمريكا پيشرفتهاي ايران، در اين اجلاس معرفي شود.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۰ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91052012374
  • خبرنگار : 71405