• سه‌شنبه / ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۹:۵۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91052414823
  • منبع : مطبوعات

صلح پايدار در سايه مديريت مشترك جهاني؛

اهداف جنبش غيرمتعهدها

اهداف جنبش غيرمتعهدها

محكوميت همه اشكال يك‌جانبه‌‌گرايي و تلاش‌ها براي اعمال سلطه در روابط بين‌الملل يكي از اهداف جنبش غيرمتعهدهاست.

محكوميت همه اشكال يك‌جانبه‌‌گرايي و تلاش‌ها براي اعمال سلطه در روابط بين‌الملل يكي از اهداف جنبش غيرمتعهدهاست.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) جنبش غيرمتعهدها فاقد يك ساختار سازماني مشابه سازمان‌هاي بين‌المللي است، اما اين جنبش داراي اهدافي است كه به شرح زير مي‌باشند:

1ـ تقويت و تحكيم چندجانبه‌گرايي و ارتقاء نقش كليدي سازمان ملل

2ـ ايفاي نقش به عنوان يك مجمع هماهنگ‌كننده سياسي و كشورهاي در حال توسعه براي تقويت و دفاع از منافع مشترك آنان در سيستم‌ روابط بين‌الملل

3ـ تقويت، اتحاد، انسجام و هماهنگي ميان كشورهاي در حال توسعه بر مبناي ارزش‌هاي مشترك و اولويت‌هايي كه به صورت اجماع مورد توافق قرار گرفته است

4ـ دفاع از صلح و امينت بين‌المللي و حل تمامي مناقشات بين‌المللي به وسيله ابزار صلح‌آميز در تطابق با اصول و اهداف منشور ملل متحد و حقوق بين‌الملل.

5ـ تشويق روابط دوستانه و همكاري ميان همه ملت‌ها بر مبناي اصول حقوق بين‌الملل، به ويژه آن مواردي كه الهام گرفته شده از منشور ملل متحد مي‌باشد.

6ـ ارتقا و تشويق توسعه پايدار از طريق همكاري بين‌المللي و براي اين منظور، هماهنگي‌ مشترك در اجراي استراتژي‌هاي سياسي كه تقويت و تضمين‌كننده مشاركت كامل همه كشورها، فقير و غني، در روابط اقتصادي بين‌المللي، تحت شرايط و فرصت‌هاي برابر، ليكن با مسئوليت‌‌هاي مختلف باشد.

7ـ تشويق، احترام، برخورداري و حفاظت از حقوق بشر و آزادي‌هاي اساسي براي همه بر مبناي اصول جهان شمولي، عينيت، بي‌طرفي و غيرگزينشي، پرهيز از سياسي نمودن مسائل حقوق بشر و تضمين اينكه حقوق بشر افراد و مردم از جمله حق توسعه در يك حالت برابر حفظ و تقويت شود.

8ـ ارتقاء همزيستي مسالمت‌آميز ميان ملت‌ها، صرف‌نظر از سيستم‌هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي

9ـ محكوميت همه اشكال يكجانبه‌‌گرايي و تلاش‌ها براي اعمال سلطه در روابط بين‌الملل

10ـ هماهنگي اقدامات و استراتژي‌ها به منظور مواجهه مشترك با تهديدات عليه صلح و امنيت بين‌الملل از جمله تهديدات براي استفاده از زور و اعمال تجاوزگرايانه، استعماري و اشغال خارجي و ديگر نقض‌هاي صلح‌ توسط هر كشور يا گروهي از كشورها

11ـ ارتقاء تقويت و دمكراتيزه كردن سازمان ملل متحد با توجه به اعطاي نقش به مجمع عمومي در تطابق با وظايف و قدرت مشخص شده در منشور و ارتقاء اصلاح جامع شوراي امنيت سازمان ملل متحد به نحوي كه نقش واگذار شده از طرف منشور را در شرايط شفاف و منصفانه، به عنوان نهادي كه مسئوليت اوليه براي حفظ صلح و امنيت بين‌المللي را دارا مي‌باشد، اجرا كند.

12ـ استمرار در پيگيري خلع سلاح هسته‌يي جهاني و غير تبعيض آميز و هم‌چنين يك خلع سلاح عمومي و كامل تحت كنترل موثر و سخت‌بين‌المللي و در اين ارتباط كار براي رسيدن به يك توافقنامه در مورد برنامه مرحله‌بندي شده براي نابودي كامل سلاح‌هاي هسته‌يي در يك چارچوب مشخص زماني براي محو سلاح‌هاي هسته‌يي و ممنوع كردن توسعه، توليد، اكتساب، آزمايش، ذخيره، انتقال، استفاده يا تهديد به استفاده آنها و آماده شدن براي انهدام آنها.

13ـ مخالفت و محكوميت دسته‌بندي كشورها به عنوان خوب يا شرور بر مبناي غير عادلانه و ناموجه و اتخاذ دكترين حمله پيشگيرانه، شامل حمله به وسيله سلا‌ح‌هاي هسته‌يي كه مغاير با حقوق بين‌الملل، به ويژه ابزار لازم الاجراي حقوقي بين‌المللي مرتبط با خلع سلاح هسته‌يي باشد و محكوميت و مخالفت بيشتر با اقدامات نظامي يكجانبه، يا استفاده از زور و تهديد به استفاده از زور عليه حاكميت، يكپارچگي سرزميني و استقلال كشورهاي عدم تعهد

14ـ تشويق كشورها به الحاق آزادانه به توافقات ميان كشور‌ها براي ايجاد منطقه‌اي عاري از سلاح‌هاي هسته‌يي طبق مقررات سند نهايي اولين نشست ويژه عمومي كه به خلع سلاح اختصاص يافته بود (SSOD.1) و اصول تصويب شده توسط كميسيون خلع سلاح‌ سازمان ملل در سال 1999 شامل ايجاد منطقه عاري از سلاح‌هاي هسته‌يي در خاورميانه. ايجاد مناطق عاري از سلاح‌هاي هسته‌يي يك گام مثبت و اقدام مهم در راستاي تقويت خلع سلاح‌ و عدم اشاعه هسته‌يي است.

15ـ ارتقاء همكاري بين‌المللي در استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي و تسهيل دسترسي به فناوري، تجهيزات و مواد هسته‌يي براي اهداف صلح‌آميز كه براي كشورهاي در حال توسعه، لازم مي‌باشد.

16ـ تقويت ابتكارات واقعي براي همكاري جنوب ـ جنوب و ارتقاء نقش جنبش عدم تعهد در همكاري با گروه 77 در آغاز مجدد همكاري شمال ـ جنوب جهت تضمين اجراي حق توسعه ملت‌هايمان، از طريق افزايش همبستگي بين‌المللي.

17ـ واكنش به چالش‌ها و استفاده از فرصت‌هاي ناشي از جهاني شدن و وابستگي متقابل با قوه ابتكار و حس هويت به منظور تضمين فوايد آن براي همه كشورها به ويژه انهايي كه متاثر از توسعه نيافتگي و فقر مي‌باشند، با يك نگاه تدريجي براي كاهش شكاف عميق ميان كشورهاي توسعه، يافته و در حال توسعه.

18ـ افزايش نقشي كه جامعه مدني از جمله سازمان‌هاي غيردولتي مي‌توانند در سطح منطقه‌اي و بين‌المللي به منظور ارتقاء اهداف و اصول و مقاصد جنبش ايفا نمايند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha