• جمعه / ۲۰ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91052012255
  • منبع : مطبوعات

صلح پايدار در سايه مديريت مشترك جهاني؛

روابط و سابقه همكاري ايران با جنبش غيرمتعهدها

روابط و سابقه همكاري ايران با جنبش غيرمتعهدها

جمهوري اسلامي ايران اميدوار است با ارتقاي جايگاه اجلاس نم در عرصه‌ بين‌المللي باعث اصلاح نظام حاكم كنوني جهاني شده و شاهد ايجاد نظم نوين جهاني بر پايه‌ عدالت‌خواهي و رعايت حقوق كليه ملت‌ها باشد.

جمهوري اسلامي ايران اميدوار است با ارتقاي جايگاه اجلاس نم در عرصه‌ بين‌المللي باعث اصلاح نظام حاكم كنوني جهاني شده و شاهد ايجاد نظم نوين جهاني بر پايه‌ عدالت‌خواهي و رعايت حقوق كليه ملت‌ها باشد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) جمهوري اسلامي ايران بر اساس اصول بنيادين و اوليه مندرج در سياست خارجي خويش يعني اصل " سياست نه شرقي، نه غربي"‌، پس از پيروزي انقلاب اسلامي، در ششمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد در هاوانا در سال 1358 بعنوان هشتاد و هشتمين كشور به عضويت جنبش عدم تعهد در آمد و طي 30 سال عضويت در آن بخصوص از سال 1983 و در مقطع آغازين جنگ تحميلي همواره به عنوان يكي از كشورهاي فعال و پيشرو در كليه نشست‌هاي جنبش عدم تعهد به ويژه اجلاس‌هاي سران و وزراي امور خارجه شركت داشته و در تدوين مواضع و تصميمات جنبش در خصوص مسائل و تحولات مهم بين‌المللي نقش فعالي را ايفا نموده است.

نمايندگي‌هاي كشورمان نزد سازمان ملل متحد بخصوص در نيويورك در كلسه جلسات دفتر هماهنگي جنبش عدم تعهد حضور فعالي داشته‌اند.

از نقاط عطف همكاري‌هاي ميان ايران و جنبش عدم تعهد در عرصه‌ي بين‌المللي مي‌توان از حمايت اين جنبش از برنامه‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي كشورمان، در سالهاي اخير و در پي طرح موضوع فعاليت‌هاي هسته‌‌يي جمهوري اسلامي ايران در شوراي حكام آژانس انرژي اتمي و متعاقب آن در شوراي امنيت سازمان ملل متحد، اشاره نمود كه نتيجه‌ آن بيانيه تروئيكاي جنبش عدم تعهد و بيانيه‌هاي متعدد گروه عدم تعهد در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در حمايت از فعاليت‌هاي هسته‌‌يي جمهوري اسلامي ايران بود.

همچنين در اجلاس وزراي خارجه دفتر هماهنگي جنبش عدم تعهد در پوتراجايا مالزي (خرداد 1385) براي نخستين بار بيانيه جداگانه جنبش عدم تعهد در خصوص فعاليت‌هاي هسته‌‌يي كشورمان صادر شد و سه ماه بعد ( شهريور ماه 1385) مشابه اين بيانيه در چهاردهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد در هاوانا به تصويب رسيد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha