/چه كنيم دعايمان آسماني شود؟/

آسماني شدن دعا به آسماني‌شدن دعاكننده بر مي‌گردد

رييس پژوهشكده دين‌پژوهي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي معتقد است: آسماني شدن دعا به آسماني شدن دعاكننده بر مي‌گردد.

رييس پژوهشكده دين‌پژوهي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي معتقد است: آسماني شدن دعا به آسماني شدن دعاكننده بر مي‌گردد.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمدجواد رودگر در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در پاسخ به اين سوال كه چگونه دعاهايمان مي‌تواند آسماني شود و مورد اجابت قرار گيرد؟ اظهار كرد: اصل دعا با توجه به هويت معرفتي و معنويتي و ماهيت فطري و الهي كه دارد،‌ آسماني است، اما اين به دعاكننده بر مي‌گردد كه بتواند اين امر آسماني و ملكوتي را محقق سازد.

وي خاطرنشان كرد: خداوند در آيه شريفه مي‌فرمايد: «هركس مرا بخواند او را اجابت مي‌كنم» بنابراين اگر ما واقعاً معناي آسماني كلمه «اَُدْعُونِي» يعني "خواندن خدا را" محقق سازيم و به عينيت برسانيم دعايمان آسماني مي‌شود.

اين استاد فلسفه و عرفان با بيان اين‌كه «تا زماني كه «اَُدْعُونِي» تحقق نيابد و دعاكننده با تمام وجود، خلوص، نهايت التجا و تضرع به درگاه الهي او را نخواند خواسته‌اش و خواندنش‌ محقق نمي‌شود» گفت: برخي اين شبه را مطرح مي‌كنند كه خداوند فرموده بخوانيد من اجابت مي‌كنم، اما ما هر چه دعا مي‌كنيم مستجاب نمي‌شود. پاسخ اين دسته افراد در يك مبنا اين است كه آن خواسته و خواندن واقعي تحقق نيافته تا استجابت محقق شود.

رودگر تاكيد كرد: اگر دعاكننده حقيقتاً از خدا طلب كند و توحيدي و مخلصانه باشد قطعاً اجابت محقق خواهد شد و دعاي وي رنگ و بوي آسماني خواهد گرفت.

وي همچنين به مهمترين موانع آسماني شدن دعا اشاره كرد و گفت: يكي از موانعي كه باعث مي‌شود كه خواندن ما از خدا ملكوتي و آسماني نشود مقوله‌ گناه است، همانطور كه امام علي(ع) فرمودند: دعا به وسيله گناه محبوس مي‌شود يعني حبس دعا به وسيله گناه است.

رييس پژوهشكده دين‌پژوهي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي يادآور شد: مانع دوم از لحاظ عملي عدم خلوص التجا و فقر وجودي است كه انسان بايد به درگاه الهي داشته باشد، بنابراين اگر اين دو مانع از لحاظ عملي برطرف شود دعاهاي ما آسماني خواهد شد و مورد استجابت خداوند متعال قرار خواهد گرفت.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۷:۵۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91051106680
  • خبرنگار :