پس از آنكه رييس كميته ساماندهي صنوف سينمايي طي هفتهي گذشته اعلام كرد، دعوتنامه ثبت قانوني براي 28 صنف ارسال شده است. خبرنگار ايسنا در تماس با روساي برخي صنوف مختلف اين موضوع را پيگيري كرده و نظر روساي آنها را درباره طي كردن روند ثبت قانوني جويا شده است. در زير بخش دوم نظرات روساي صنوف را ميخوانيد.
مسعود اطيابي ـ رئيس انجمن مديران توليد ـ در گفتوگو با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اينكه، دعوتنامه كميته ساماندهي را دريافت كرده است، گفت: پيشكسوتان انجمن مديران توليد در حال مطالعه اساسنامه هستند تا بتوانيم بندهاي لازم را به آن اضافه كنيم.
وي ادامه داد: فكر ميكنم اين روند و بررسي اساسنامه تيپ خيلي زمان نميبرد چون اساسنامهاي كه به دستمان رسيده با اساسنامه قبلي انجمن مديران توليد تفاوت زيادي ندارد.
وجيه الله شهيدي ـ رئيس انجمن مديران سالنهاي سينما ـ هم در اين باره بيان كرد: ما هنوز اساسنامه را دريافت نكردهايم، چراكه بايد ابتدا بحث دريافت اساسنامه را در جلسه هيات شوراي مركزيمان مطرح كنيم تا در صورت موافقت، اساسنامه را گرفته و مطالعه كنيم. همچنين كار كردن روي اساسنامه يا پذيرفتن آن منوط به بررسي در مجمع عمومي است.
حسن حسندوست ـ رئيس كانون تدوينكنندگان فيلم ـ نيز درباره طي كردن مراحل ثبت قانوني عنوان كرد: ما هنوز اساسنامه تيپ را دريافت نكردهايم، چرا كه اين موضوع در هيات مديره و مجمع عمومي طرح نشده است.
رئيس كانون تدوين كنندگان فيلم در ادامه سخنانش با بيان اينكه ما هيچ مكاني براي تشكيل مجمع عمومي نداريم، يادآور شد: چندي پيش اصناف، نامهاي دادند كه كميته ساماندهي صنوف سينمايي را به رسميت نميشناسند به عنوان مثال كانون تدوينكنندگان طي 20 سال به بهترين اساسنامه رسيده بود و طبيعتا اگر با بندي از اساسنامهاش مشكل داشتند، بايد نهايتا آن را تغيير ميدادند، نه اينكه بخواهند كلا ماهيت صنف را تغيير دهند.
محمد لشگري ـ رئيس كانون دستياران فيلمبردار ـ هم در اين باره گفت: دعوتنامه آقاي زندباف به دستمان رسيده است. با دوستان شوراي مركزي كه صحبت كرديم و اساسنامه را مورد بررسي قرار داديم، همه معتقدند كه اين اساسنامه تيپ داراي اشكالهاي زيادي است و انگار ما كارمندان وزارت ارشاد هستيم و فقط حقوق نداريم.
وي توضيح داد: با اين اساسنامه ما تنها يك انجمن فرهنگي داريم نه يك صنف. اينكه دوستان ميگويند ميخواهند با صنوف همكاري كنند، با اين وضعيت، قابل تحقق به نظر نميرسد. جدا از اينكه ما با توجه به بسته بودن خانه سينما مكاني براي تجمع نداريم كه بخواهيم مجمع عمومي تشكيل داده و درباره اين موضوع صحبت كنيم.
مرتضي ندايي ـ رئيس انجمن تهيهكنندگان مستند ـ هم در گفت وگو با ايسنا، بيان كرد: هنوز اساسنامه را كاملا مطالعه نكردهام اما آنطور كه شنيدهام به نظر ميرسد اين اساسنامه قرار است جمعي فرهنگي ايجاد كند، نه صنفي. فعلا بايد اساسنامه را مطالعه كنم تا بتوانم درباره آن نظر بدهم.
در ادامه غلامرضا موسوي - رئيس شوراي عالي تهيهكنندگان - در گفتوگو با ايسنا، ضمن تاكيد بر اينكه اين صنف كميته ساماندهي را به رسميت نميشناسد، اظهار كرد: اصولا شوراي عالي تهيهكنندگان براساس تصميم كميته هماهنگي روساي صنوف جامعه صنوف خانه سينماي ايران، هيات ساماندهي را به رسميت نميشناسد و بنابراين اساسا نميتواند اساسنامه يا نامهها را مورد توجه قرار دهد.
وي همچنين خاطرنشان كرد: يكي از مهمترين مشكلات اساسنامه اين است كه به هر دليلي كه خواستند، ميتوانند تعطيلش كند. اين انجمنهاي فرهنگي به هيچ وجه كارايي ندارند چون صنفي نيستند. طبيعتا با جنبه فرهنگيشان هيچ كاري نميتوان انجام داد و هر حركتي در آنها متهم به صنفي بودن ميشود.
آناهيد آباد ـ رئيس كانون دستياران كارگردان و برنامهريز ـ هم در اين زمينه گفت: به نظر ما، به اين چيزي كه منتشر شده است اساسنامه نميگويند چون اصلا در آن صنفها مطرح نيستند. چرا بايد پاي قراردادي را امضاء كنيم كه نه در آن حق راي داريم و نه براي صنف چشماندازي ميبينيم و نه خيلي چيزهاي ديگر؟
انتهاي پيام