مركز آمار مستندات نرخ بيكاري را منتشر كرد نرخ بيكاري بهار 12.3 و تابستان 11.1 درصد

مركز آمار ايران كه بيش از يك سال و نيم است از انتشار مستندات رسمي نرخ بيكاري امتناع مي‌كند امروز نتايج طرح آمارگيري نيروي كار مربوط به تابستان سال جاري را بر روي پايگاه اطلاع رساني خود قرار داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پيش از اين در تابستان سال گذشته مركز آمار ايران مستندات مربوط به نرخ بيكاري فصل بهار سال 89 را منتشر كرده بود و پس از آن هيچ گونه آمار رسمي از نرخ بيكاري منتشر نشده بود.

در مستندات منتشر شده اطلاعات مربوط به نرخ بيكاري فصل بهار امسال نيز موجود است.

اگرچه وزير كار و امور اجتماعي وقت و رييس مركز آمار ايران چند بار درباره‌ عدد نرخ بيكاري تابستان سال جاري صحبت كرده بودند اما هيچ گاه مستنداتي اين موضوع منتشر نشده بود.

براساس آنچه هم اكنون در پايگاه اطلاع رساني مركز آمار ايران مشاهده مي‌شود تغيير در نحوه محاسبه نرخ بيكاري رخ نداده و تمام افراد 10 ساله و بيشتر كه در طول هفته مرجع حداقل يك ساعت كار كرده و يا بنا به دلايلي به طور موقت كارشان را ترك كرده باشند شاغل محسوب مي‌شوند.

بر اساس اين مستندات نرخ بيكاري كل كشور در تابستان امسال 11.1 درصد برآورد شده در حالي كه اين رقم در بهار امسال 12.3 درصد بوده است.

براين اساس نرخ بيكاري در فصل تابستان نسبت به بهار 1.2 درصد كاهش داشته و در مقايسه با تابستان سال گذشته نيز با كاهش 2.5 درصدي مواجه بوده است.

اين اعداد در حالي است كه نرخ مشاركت اقتصادي كه در واقع عبارت است از نسبت جمعيت فعاليت (شاغل و بيكار) 10 ساله و بيشتر به جمعيت در سن كار 10 ساله در تابستان امسال با رقم 37 درصد، نسبت به بهار امسال 1.8 درصد و نسبت به تابستان سال گذشته 2.1 درصد كاهش يافته است.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۷ آذر ۱۳۹۰ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9009-04799
  • خبرنگار :