• دوشنبه / ۷ آذر ۱۳۹۰ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9009-04818

تعداد بيكاران كشور به دو ميليون و 600 هزار نفر نزديك شد

مستندات نرخ بيكاري كه به تازگي توسط مركز آمار ايران منتشر شده نشان مي‌دهد كه نرخ بيكاري جوانان 15 تا 24 ساله در تابستان امسال به 24.7 درصد رسيده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در حالي كه اطلاعات مربوط به شاخص نيروي كار به تفكيك جنس، نقاط شهري و روستايي در فاصله بين بهار سال گذشته تاكنون موجود نيست اما اين عدد در بهار سال 89 معادل 29.6 درصد بوده است.

بر اين اساس نرخ بيكاري جمعيت 15 ساله و بيشتر و نرخ بيكاري جمعيت 10 ساله و بيشتر در تابستان امسال 11.1 درصد برآورد شده است. در ميان جمعيت 10 ساله و بيشتر 20 درصد زنان و 9.3 درصد مردان بيكار بوده‌اند.

اين درحالي است كه در ميان جمعيت 15 تا 24 ساله 42.5 درصد زنان و 20.8 درصد مردان بيكار محسوب شده‌اند. بيشترين سهم اشتغال براي بخش خدمات با 47 درصد بوده و بخش كشاورزي با 20 درصد و بخش صنعت با 33 درصد بوده است.

براساس اين اطلاعات جمعيت بيكار 10 ساله و بيشتر كشور در تابستان سال گذشته دو ميليون و 597 هزار و 872 نفر پيش بيني شده است كه از اين تعداد يك ميليون و 820 هزار نفر مرد و بقيه زن بوده‌اند. نرخ بيكاري در نقاط شهري 12.5 درصد و در نقاط روستايي 7.6 درصد برآورد شده است.

سهم اشتغال ناقص يعني تمام شاغلاني كه در هفته مرجع حاضر در سركار يا غايب موقت از محل كار بوده و به دلايل اقتصادي نظير ركود كاري، پيدا نكردن كار با ساعت بيشتر يا قرار داشتن در فصل غير كاري كمتر از 44 ساعت كار كرده‌اند نيز در تابستان امسال 8.4 درصد برآورد شده است.

از سوي ديگر بيش از 42 درصد شاغلان 15 ساله و بيشتر داراي ساعت كار 49 ساعت يا بيش از آن بوده‌اند كه در واقع نشان مي‌دهد اين تعداد بيش از حد استاندارد كار كرده‌اند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha