*ايسنا؛ اخلاق، اميد، آگاهي* يك روزنامه‌نگار: رسانه‌ها نبايد با انتشار هر خبري آسايش رواني جامعه را به‌هم بزنند

يك روزنامه‌نگار گفت: رسانه‌ها موظفند دروغ نگويند اما موظف به گفتن هر خبر راستي هم نيستند تا ميليون‌ها مخاطب را جريحه‌دار كنند.

دكتر محمود اكرامي در هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها با حضور در غرفه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به مساله انگ يا برچسب رسانه‌يي اظهار كرد: اگر به رسانه‌يي برچسب وابستگي به يك نهاد، سازمان، گروه يا حزب و يا عدم صداقت زده شود، در آن زمان مردم با شك و ترديد به آن رسانه نگاه مي‌كنند و حتي كساني كه از آن رسانه استفاده مي‌كنند دچار انگ مي‌شوند.

او ادامه داد: گاهي مي‌بينيم كه كسي روزنامه‌اي را براي خواندن مي‌خرد اما براي آنكه انگي به او وارد نشود، صفحه اول روزنامه را كه شناسنامه آن روزنامه به شمار مي‌رود، به سمت خود گرفته و صفحه پشت آن را به سوي ديگران مي‌گيرد.

وي افزود: اين مساله به عملكرد رسانه برمي‌گردد كه برچسب صداقت به آن‌ها زده شود يا برچسب عدم صداقت؛ با همه اينها اين مساله به حلقه‌ي اصلي يك رسانه يعني خبرنگاران برمي‌گردد. اين خبرنگار است كه مي‌تواند دقيق و صادقانه بنويسد و يا براي جذابيت خبر خود نادرستي‌هايي را به آن بيفزايد كه نهايتا بعد از يك دوره زماني آن رسانه به طور كلي دچار انگ شده و مخاطبانش را از دست مي‌دهد.

اكرامي ادامه داد: ما در رسانه‌ها موظفيم كه دروغ نگوييم اما موظف نيستيم كه هر مساله درستي را حتما مطرح كنيم. ما نبايد دروغ بگوييم ولي وقتي مي‌خواهيم خبر راستي را بدهيم، اختيار آن را نداريم كه احساسات مخاطبان را جريحه‌دار كنيم و به ايجاد ناامني در جامعه بپردازيم و به اين روش آسايش رواني و فكري جامعه را با يك خبر كوچك زير سوال ببريم.

وي تصريح كرد: اگر خبرنگار شرايط ارائه خبر و مخاطب را لحاظ كند، آن زمان احتمال اينكه از طريق رسانه دچار تنگنا شود كم‌تر است.

اين روزنامه‌نگار و استاد دانشگاه با اشاره به بحث گزينش گفت: يكي از دلايل گزينش، گزينش به خاطر مخاطب است كه اگر ما اين مساله را لحاظ كنيم مي‌توانيم همان خبرها را با لحاظ آرامش مخاطب، جايگاه مخاطب و ساير فاكتورها بنويسيم.

اكرامي درباره شعار امسال خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها با عنوان "ايسنا؛ اخلاق،‌ اميد، آگاهي" بيان كرد: اميد يكي از شعارهايي است كه امسال هم مطرح است و رسانه‌ها بايد به مردم اميد و نشاط بدهند و اخلاق را نيز رعايت كنند.

او ادامه داد: در بحث روزنامه‌نگاري، با دو مبحث اخلاق روزنامه‌نگاري و روزنامه‌نگاري حرفه‌يي مواجهيم يعني يك خبرنگار هم بايد اخلاق حرفه‌يي و روزنامه‌نگاري را رعايت كند و هم روزنامه‌نگاري حرفه‌يي را رعايت كند.

وي با بيان اينكه اخلاق حرفه‌يي داراي مباحث درون‌سازماني و برون‌سازماني است، افزود: اينكه خبر را بر اساس زمان آن ارائه كنيم و نسبت به زمان ارائه خبر متعهد باشيم و غير از آن، از مباحث درون‌سازماني و رعايت صداقت، قلم پاك، نوشتن درست، جايگاه مخاطب از مباحث برون‌سازماني است.

او ادامه داد: اما به هر حال موظف نيستيم آرامش رواني مخاطبان را بر هم بريزيم. ما موظفيم دروغ نگوييم؛ اما موظف نيستيم كه با يك خبر كوچك راست آن را طوري بزرگنمايي كنيم كه آرامش ميليون‌ها مخاطب را بر هم بزنيم.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۴ آبان ۱۳۹۰ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9008-02265
  • خبرنگار : 90068