*تكليف برچسب سوخت خودروها اوايل مرداد مشخص ميشود* كارگروه ويژه به اتفاق نظر خواهند رسيد؟
چه كسي مي تواند بگويد كه خودرو شما پر مصرف است يا كم مصرف؟ با چه معياري مي توان مشخص كرد كه يك خودرو متناسب مصرف ميكند؟ اصلا وظيفه تعيين معيار مصرف سوخت با چه كسي است؟ به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سالها پيش وقتي مساله اجبار نصب برچسبهاي مصرف انرژي روي همه كالاها و از آن جمله خودروها مطرح شد، اختلافاتي در مورد اينكه معيار مصرف سوخت خودروها بايد چه چيزي باشد به وجود آمد. خودروسازان و موسسه استاندارد اعتقاد داشتند كه ميانگين مصرف سوخت خودروها يعني هشت ليتر در هر 100 كيلومتر بايد روي رتبه D قرار گيرد. به اين ترتيب وقتي خودرويي پنج درصد كمتر از هشت ليتر در 100 كيلومتر مصرف كند، رتبه آن روي C قرار ميگيرد و اگر پنج درصد بيشتر مصرف كند، رتبه آن روي G خواهد بود. اما سازمان بهينهسازي مصرف سوخت معتقد است كه ميانگين هشت ليتر مصرف در هر 100 كيلومتر بايد در رتبه G قرار گيرد. به اين ترتيب اگر خودرويي هفت ليتر در هر 100 كيلومتر هم بسوزاند، باز هم ميزان مصرف آن در قسمت قرمز جدول قرار ميگيرد. در پي اين اختلافات كارگروهي تشكيل شد كه وظيفه داشت با همفكري اعضا، پاياني براي اين مساله تدبير كند. كارگروه ويژه تعيين معيار مصرف سوخت خودروها كه از نمايندگان سازمانهاي بهينهسازي، استاندارد و تحقيقات صنعتي، حفاظت محيط زيست، وزارت نيرو و وزارت صنايع ومعادن تشكيل شده، تاكنون جلسههاي متعددي برگزار كرده، اما ظاهرا هنوز به نتيجه مشخصي دست پيدا نكرده است. در حالي كه عباس كاظمي - مديرعامل سازمان بهينهسازي، گفته كه سياستگذار معيار مصرف سوخت خودروهاي داخلي، ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت كشور است، كار گروهي كه سالها پيش قرار بود براي تعيين اين معيار اقدام كند، هنوز مسكوت است. كارگروه ويژه تعيين معيار مصرف سوخت خودروها همانطور كه در بالا به آن اشاره شد، با وجود جلسات متعددي كه به گفته حاضران در آنها طي سالها و ماههاي گذشته تشكيل داده، هنوز معيار مشخصي براي مصرف سوخت خودروها اعلام نكرده است. با اين شرايط ميتوان گفت تاكنون عملا تكليف معيار مصرف سوخت و نصب برچسب آن نامشخص است. به گفته كارشناسان، عدم اتفاق آرا در اين باره موجب نرسيدن به يك معيار مشخص شده است؛ چرا كه نظر سازمان بهينه سازي به عنوان نماينده وزارت نفت خلاف نظر وزارت صنايع و معادن و سازمان استاندارد است و ظاهرا هيچ كدام از طرفين هم قصد ندارند كوتاه بيايند. به نظر ميرسد كه گره اصلي كار نيز همين موضوع باشد. با توجه به اين كه هنوز مشخص نيست معيار مصرف سوخت خودروها بايد روي چه شاخصي قرار گيرد، به تازگي باز هم شبهاتي در مورد صحت برچسبهاي مصرف سوخت مطرح شده است. البته اين شبههها تازگي ندارد. دو سال پيش هم مساله دقيق نبودن و حتي در بعضي موارد غلط بودن برچسبهاي سوخت خودروها مطرح شده بود، اما معلوم نبود كه استدلال سازمان بهينه سازي درست است يا خودروسازان. در همان زمان هم تاكيد خودروسازن و حتي سازمان بهينهسازي مصرف انرژي اين بود كه كارگروه هنوز نتيجه نهايي را ابلاغ نكرده است. به نظر مي رسد تا زماني كه كارگروه رسما شاخصهاي مصرف سوخت خودروها را اعلام نكرده است، اين امكان وجود دارد كه باز هم حتي بعد از رونمايي از برچسبهاي جديدي كه موسسه استاندارد وعده آن را براي روزهاي آينده (ابتداي مرداد) داده است، عدهاي ادعا كنند كه شاخص ها را نمي پذيرند، يا اين كه برچسبها مطابق با شاخصها نيست. انتهاي پيام