• جمعه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۰ / ۰۸:۳۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 9003-12753
  • خبرنگار : 71359

برچسب‎هاي واقعي سوخت خودروها تا چند هفته ديگر مي‎آيند

برچسب‎هاي واقعي سوخت خودروها تا چند هفته ديگر مي‎آيند

بنزين از چند ماه پيش گران شده و ارزش قطره قطره آن بالاتر رفته است. حالا اهميت برچسب‌هاي مصرف سوخت خودرو‌ها بالاتر رفته است؛ اما برخي مقامات مسوول مي‌گويند كه اين برچسب‌ها واقعي نيستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دولت در جهت اصلاح الگوي مصرف انرژي موظف شده بود که روي تمام کالاها از جمله خودرو برچسب رتبه مصرف سوخت نصب کند تا مشتريان با دريافت اطلاعات مناسب، خودرويي با مصرف سوخت كم‌تر تهيه کنند. حالا اگرچه اكثر خودروهايي كه توليد مي‌شوند داراي اين برچسب‌ها هستند، اما ظاهرا در مورد درستي اطلاعات روي اين برچسب‌ها ترديدهايي وجود دارد.

* * برچسب‌ها واقعي نيست!

حميدرضا فيض‌آبادي، مدير بهينه‌سازي انرژي سازمان بهينه‌سازي مصرف سوخت، بر غير واقعي بودن برچسب‌هاي فعلي تاكيد دارد.

به گفته او در حال حاضر هيچ كدام از خودروسازان داخلي استاندارد ملي (2_ 4241) موجود در خصوص سطح بندي مصرف انرژي خودروها را رعايت نكرده و طبق برداشت‌هاي خاص خود اقدام به تعيين سطح‌بندي و نصب برچسب مي‌كنند.

** تعيين سطح بندي و نصب برچسب سرخود يعني چه؟

طبق ادعاي فيض‌آبادي، در حال حاضر خودروساز در برچسب مصرف سوخت يك خودرو با مصرف واقعي سطح G سطح مصرف B را معرفي مي كند كه اين اقدام تخلف است و اين موضوع به صورت رسمي و مكتوب به رييس موسسه‌ استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران كه طبق استاندارد ملي مصرف سوخت (2_ 4241) مسوول نظارت بر عملكرد خودروسازان در اين زمينه است، اعلام شده است.

** برچسب‌هاي فعلي مورد تاييد نيست

ادعا در مورد غيرواقعي بودن برچسب‌ مصرف انرژي خودرو‌ها تنها به ستاد سازمان بهينه سازي مصرف سوخت محدود نمي شود. حسين هاشمي، مدير صنايع خودرويي ستاد مديريت حمل و نقل و مصرف سوخت، گفته كه خودروهايي كه در داخل کشور توليد مي‌شوند، مصرف انرژي و سوخت بالايي دارند و ستاد مديريت حمل و نقل سوخت در راستاي واقعي‌سازي ميزان مصرف سوخت خودروها درصدد است طرحي را براي واقعي کردن برچسب‌هاي نمايانگر ميزان مصرف سوخت خودروها اجرا كند.

به گفته وي برچسب‌هاي فعلي مصرف سوخت خودروها مورد تاييد نيست و ستاد خواستار جلوگيري از نصب اين برچسب‌هاي سوخت روي خودروها شده است.

نصب برچسب‌هاي سوخت واقعي، مصرف سوخت خودروها را به صورت دقيق مشخص مي‌كند و مصرف‌كنندگان در هنگام خريد مي‌توانند اطلاعات كافي در مورد مصرف سوخت خودرو دريافت كنند.

هاشمي هم بر اين نكته تاكيد دارد كه در حال حاضر رتبه بسياري از خودروهاي توليد داخل بالاتر از چيزي است كه روي برچسب‌هاي سوخت نشان داده مي‌شود، اما اگر اين رتبه‌ها واقعي شود، وضع عوارض و جريمه براساس کلاس و دسته‌بندي خودروها باعث کاهش مصرف خودروهاي پرمصرف مي‌شود كه مي‌تواند به توليد خودروهاي كم مصرف بينجامد.

* * آيا نظارتي وجود دارد؟

چندي پيش برخي از نمايندگان مجلس در مورد نظارت بر نحوه نصب برچسب‌هاي مصرف سوخت خودروها ترديدهايي را مطرح كرده بودند.

عماد حسيني، عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، گفته بود كه نصب اين برچسب‌ها روي خودروها بايد توسط مرجعي خاص که صلاحيت آن را موسسه استاندارد تعيين مي‌کند، صورت گيرد، اما در حال حاضر مشخص نيست که آيا نظارتي بر اين برچسب‌ها وجود دارد يا نه.

* * بايد حلقه‌هاي نظارت محكم‌تر شود

درخواست‌ها براي نظارت جدي‌تر بر نصب اين برچسب‌ها به رييس ستاد حمل ونقل و سوخت هم رسيده است.

محمد رويانيان چندي پيش خواستار نظارت جدي‌تر بر نصب برچسب انرژي روي خودروها شده و گفته بود كه هر چند قانون نصب برچسب مصرف سوخت روي خودروها اجرايي شده، اما بايد حلقه‌هاي آن محکم‌تر و نظارت بر آن بيشتر شود تا توليد خودروهاي کم مصرف بيشتر شود و رضايت مردم افزايش يابد.

وي در اين مورد خواستار همكاري موسسه استاندارد، پليس و وزارت صنايع شده بود و از برگذاري جلساتي با حضور ستاد حمل و نقل و سوخت و موسسه استاندارد و سازمان‌هاي مرتبط ديگر در مورد اين موضوع خبر داده بود.

* * همه چيز به استاندارد ختم مي‌شود

طبق استاندارد ملي مصرف سوخت، مرجع نهايي بررسي صحت اطلاعات درج شده روي برچسب مصرف سوخت خودروها موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي است. شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت هم در اين راستا مکاتبه‌هايي با موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي انجام داده است.

* * موسسه استاندارد هم بر غير واقعي بودن برچسب‌ها تاكيد دارد.

يك مقام مسوول در موسسه استاندارد با تاييد درست نبودن برخي برچسب‌هاي سوخت خودروها، در گفت‌وگو با ايسنا از انجام آزمايش‌هاي دوباره براي بررسي ميزان مصرف سوخت خودروها توسط اين موسسه خبر داده است.

اين مقام مسوول با بيان اين كه موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي از سال گذشته در اين مورد با خودروسازان جلساتي را تشكيل داده است، اظهار كرد: موسسه در حال حاضر مشغول بررسي دوباره مصرف سوخت خودروهاست تا برچسب‌هاي جديد صادر كند.

به گفته وي بررسي‌هاي مجدد از يكي از خودروسازان خصوصي آغاز شده است و در اين مورد تنها بررسي‌هاي خود موسسه معتبر خواهد بود.

البته محدوديت‌هاي آزمايشگاهي هم براي موسسه استاندارد وجود دارد كه باعث كند شدن روند اين بررسي‌هاي مجدد مي‌شود؛ اما اين مقام مسوول در استاندارد تاكيد كرده است كه برچسب‌هاي مصرف سوخت خودروها در چند هفته آينده تغيير خواهد كرد.

اين كه آيا واقعا مي شود در صحت برچسب‌هاي قبلي شك كرد يا نه، نتيجه اي است كه بعد از انتشار بررسي هاي موسسه استاندارد قابل استنباط است، اما در حال حاضر نكته مهم اين است كه بعد از اين تجديد نظرها چه ساختاري در نظر گرفته خواهد شد تا برچسب‎هاي جديد دچار مشكل نباشند؟

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha