/«خرم»شهر يا خرمشهر؟/ مسوولان مدعي يك هفته از آب خرمشهر بياشامند ...

به ياد داري اين هشدار را «توجه، توجه؛ علامتي كه هم‌اكنون مي‌شنويد اعلام خطر يا وضعيت قرمز است و معني و مفهوم آن اين است كه حمله هوايي انجام خواهد شد. محل خود را ترك و به پناهگاه برويد....»؟ فرزندت به مدرسه رفته بود و تو نگرانش بودي؛ سال‌ها از آن زمان مي‌گذرد و اكنون فارغ از وحشت بمباران شهر، زندگي مي‌كن؛ اما همان مردمي كه در خرمشهر در خط مقدم ايستادند حالا آب شرب ندارند؛ باورت مي‌شود؟ همسايه‌ات؛ هموطنت آب شرب ندارد؛ آن هم در گرماي خرمشهر.

محمدسبزغلامي گفت: كساني كه مي‌گويند آب خرمشهر تصفيه شده است و سالم است يك هفته در كنار مردم قرار بگيرند و از اين آب استفاده كنند، ما قبول مي‌كنيم كه آب اين شهر تصفيه شده است.

مهندس محمد سبزغلامي، رييس ستاد برگزاري كنگره شهداي خرمشهر در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس فرهنگ و حماسه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره وضعيت اين روزهاي خرمشهر گفت:‌ در طول سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب و آزادسازي شهر چندين شهردار و فرماندار به اين شهر آمده‌اند و نتوانسته‌اند زيرساخت‌هاي اين شهر را بازسازي كنند كه نشان مي‌هد مشكل از مسوولان شهر خرمشهر نيست، بلكه جرياني است كه نمي‌گذارد خرمشهر رشد پيدا كند و آباد شود.

وي اظهار كرد:‌ در حال حاضر مردم شهر خرمشهر به خاطر عدم امكانات رفاهي مناسب از قبيل آب شرب، بيكاري و مشكلات درماني همه مي‌خواهند از خرمشهر فرار كنند كه البته به خاطر فقر اقتصادي مجبورند در اين شهر بمانند.

وي با بيان اينكه شيوه بازسازي خرمشهر در حد نام خرمشهر نيست و از اساس ريشه بازسازي اين شهر مشكل داشته است گفت: مگر خرمشهر جزو ايران نيست؟‌ مگر مردم اين شهر در دوران دفاع مقدس بيش از همه مردم رنج نديدند كه امروز فقر و بيكاري در آن بيداد مي‌كند؟ مردم اين شهر مانند ساير شهرهاي ديگر در طول سال‌هاي دفاع مقدس و پس از آن اعتقاد خود را شديدا به نظام و ولايت نشان داده‌اند و در طول جنگ رنج بسيار ديدند؛ آيا اين انتظار نابجايي است كه امروز حق داشته باشند آب سالم بخورند؟

سبزغلامي افزود: كساني كه ادعا مي‌كنند آب خرمشهر تصفيه شده و سالم است به اين شهر بيايند و يك هفته در كنار مردم از همين آب مصرف كنند تا ما نيز قبول كنيم كه آب تصفيه شده است. البته درست است آب به اين شهر آمده است، اما زيرساخت‌هاي آن مشكل دارد و مقادير زيادي فاضلاب در آن وارد مي‌شود.

رييس ستاد برگزاري كنگره شهداي خرمشهر ادامه داد: مردم خرمشهر در حالي به زندگي خود در شهر ادامه مي‌دهند كه بوي فاضلاب‌هاي شهري كه از گوشه و كنار‌ خيابان‌ها و معابر نفس كشيدن را براي آنها سخت كرده است. در زير گرماي 60 درجه سانتيگراد بدون هيچ گونه امكانات تفريحي و رفاهي و حتي فضاي سبز شهري مي‌سوزند و مي‌سازند.

وي با اشاره به برگزاري مراسم سالگرد سوم خرداد و آزادسازي خرمشهر گفت:‌ هر ساله در اين زمان مسوولان كشور به اين شهر مي‌آيند مشكلات را مي‌بينند و از خرمشهر به عنوان سمبل مقاومت ياد مي‌كنند، اما پس از اين همه چيز فراموش مي‌شود و تنها مي‌خواهند با نام خرمشهر خودشان رشد پيدا كنند. ما مردم خرمشهر ديگر از گفتن مشكلات اين شهر خسته شده‌ايم و واقعا نمي‌دانيم چرا رسيدگي به اين شهر به كندي صورت مي‌گيرد، در حالي كه ضربه‌اي كه اين شهر در جنگ تحميلي خورده است بيش از ديگر شهرهاست.

وي با اشاره به ساخت مسكن مهر در اين شهر بيان داشت: ‌روند ساخت مسكن مهر در اين شهر افتضاح است و به كندي پيش مي‌رود و اين در حالي است كه از نزديك شاهد بوده‌ام شهرهاي ديگر در اين زمينه كه طرحي براي قشر كمتر برخوردار جامعه است پيشرفت‌هاي قابل توجهي داشته است. گازكشي به شهر شروع شده ولي آن هم به آهستگي پيش مي‌رود.

سبزغلامي گفت :‌بايد ديد مشكل خرمشهر كجاست و مگر مديران شهرهاي اصفهان، شيراز، تبريز و ديگر شهرها زير يك پرچم زندگي نمي‌كنند كه رسيدگي به اين شهر با شهرهاي ديگر اينقدر تفاوت دارد. در طول اين سالها كشاورزي، ورزش، فرهنگ و هنر و هرچيزي كه باعث رشد مردم و شهر مي‌شود به صورت اساسي از بين رفته است و در طول سالها كسي هم جوابگوي اين مشكلات نيست. مگر ما كنار منطقه آزاد اروند زندگي نمي‌كنيم؟ مگر هرجا شركت نفت پا گذاشته است آنجا آباد نشده است؟ پس چرا با همه اين شرايط كه خرمشهر دارد به اين وضعيت تاسف آور افتاده است؟

سبزغلامي ادامه داد: خرمشهر قبل از انقلاب شهري بود مهاجرپذير كه چندين كنسلوگري از كشورهاي خارجي در اين شهر مستقر بود. طبق اسنادي كه هم اكنون نيز موجود است شهرداري اين شهر به شهرداري‌هاي شهرهايي مانند اصفهان، شيراز و تهران وام داده است و اگر همان پول‌ها به شهر برگردد خرمشهر ساخته خواهد شد.

وي در پايان پيشنهاد داد: براي رسيدگي به وضعيت شهر بايد مسوولان كشوري در مقامات بالادستي در يك حركت ملي بودجه‌اي مختص بازسازي شهر خرمشهر در نظر بگيرند و با نظارت دقيق به ساختن شهر همت بگمارند و براي بازسازي شهر همت مضاعف به خرج دهند.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۳ تیر ۱۳۹۰ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 9004-01048
  • خبرنگار : 71365