ارزيابي فيلمهاي تلويزيوني در گفتوگو با عبدالرضا اكبري «تلويزيون براي خودكفايي به ساخت تلهفيلم دست زد»
عبدالرضا اكبري دربارهي وضعيت كيفي تلهفيلمها گفت: در بين فيلمهاي تلويزيوني گاهي برخي از آنها به لحاظ كيفيت و نگارش نسبت به بقيه وضعيت برتري دارند و فيلمنامهي آنها خيلي خوب نوشته شده است. اين بازيگر سينما و تلويزيون در گفتوگو با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، عنوان كرد: مدتي است كه كارگردانهاي خوبي وارد تلويزيون شدهاند و تلهفيلمهاي خوبي ميسازند. دعوت از اين كارگردانها با فكر نو، تبحر و اشراف در سينما باعث ميشود كارهاي برتري در حوزه تله فيلم توليد شود. اما در عين حال اگر زمان و بودجهي خوبي به تله فيلمها اختصاص پيدا كند آثار تلويزيون حرفهيي تر به نظر ميرسند. عبدالرضا اكبري در ادامه خاطرنشان كرد: تلويزيون با اين هدف دست به توليد تلهفيلم زد كه اين فيلمها را جايگزين فيلمهاي سينمايي كند، خودكفا باشد و از كارهاي بيرون سازمان صدا و سيما كمتر استفاده كند. اين بازيگر افزود: چون ساخت تله فيلم، هزينههاي كمتري را در بر ميگرفت، هر كسي ميتوانست با كمترين هزينه فيلمسازي كند. اين كارگردانها ميخواستند در كوتاهترين مدت و به هر قيمتي فيلم توليد كنند به همين دليل كمتر بازيگري تن به اين كار ميداد. وي تاكيد كرد: اما در بين همين مجموعه هم بسياري از فيلمنامهها را ميبينيم كه حتي نسبت به سينما برتري دارند. بسياري از فيلمهاي سينمايي ما در مديوم تلويزيون هستند و ارزشهاي هنري و بصري براي نمايش روي پرده را ندارند. به هر حال تلويزيون عموميت بيشتري دارد و با سلايق مختلف در آن روبرو هستيم؛ اين فيلمها ميتوانند جوابگو باشند. عبدالرضا اكبري دربارهي بودجه محدود تله فيلمها نيز گفت: بودجههاي اندك تله فيلمها باعث ميشود خيلي از افراد خود را در موقعيت كارگردان محك بزنند. در كنار اين مساله يك سري مسائل شكل ميگيرد و چيزهايي را نيز از دست ميدهيم ولي در نهايت نتيجهي خوبي دارد و باعث ميشود متوجه كاستيهايمان شويم. ميتوان در تلويزيون در قالب همين فيلمها حرفهاي بزرگي زد فيلمهايي ساخت كه از چارچوب روزمره و ملودرام دور شده و شهري و حرفهيي و حتي تاريخي شود؛ نمونه بارز و مشخص اين مساله، فيلمهايي مثل «مانگرو» و «روشني شب» هستند كه حتي اگر به صورت 35 ميليمتري هم ساخته ميشد به كارهاي ارزشمند سينمايي تبديل ميشدند. چه بسا اين فيلمها با پخش از تلويزيون هم با استقبال خوبي مواجه ميشدند. بازيگر تله فيلم «مانگرو» در ادامه خاطرنشان كرد: «مانگرو» تله فيلم خوبي بود و در ژانر پليسي تا به حال چنين كاري نداشتيم. اين فيلم حتي در جشنوارههاي مختلف خارجي شركت كرد و جايزه گرفت و در بسياري از مجامع با استقبال مواجه شد. وي با اشاره به تله فيلم «مانگرو» تاكيد كرد: اين فيلم از نظر موضوع داراي نوآوري است، ديالوگ نويسي و كارگرداني خوبي دارد و در عين حال از بازيگران حرفهيي استفاده ميكند و اين طور نيست كه چون بودجهاش كم است سراغ نابازيگر برود. فيلمهايي با اين فرصت اندك و محدود بايد بازيگران صاحب نامي داشته باشند تا نقاط ضعف فيلمنامه را پر كنند. كارگردان هم فرصت كافي ندارد تا در اين فاصله از يك نابازيگر يك بازيگر بسازد. اين بازيگر در بخش ديگري از سخنانش درباره تلهفيلم جديدش گفت: مشغول بازي در تله فيلم «بومرگ» هستم. اين تله فيلم را اسماعيل فلاح پور كارگرداني و اسماعيل عفيفه تهيه كنندگي ميكند. وي ادامه داد: بومرگ از نظر فيلمنامه، خيلي خوب نوشته شده و شكل كلاسيك ندارد. قصه اين فيلمنامه از سه اپيزود تشكيل شده كه هر اپيزود از منظر يك كاراكتر است كه در يك نقطه داستان به هم ميرسند. عبدالرضا اكبري از امين زندگاني، سپيده خداوردي و حسين شهاب به عنوان ديگر بازيگران تله فيلم «بومرگ» نام برد و خاطر نشان كرد: اين تله فيلم از شبكه اول سينما پخش ميشود و تصويربرداري آن از 10 روز پيش آغاز شده و تا 10 روز آينده نيز ادامه خواهد داشت. انتهاي پيام