به اعتقاد مدير مسوول روزنامهي اعتدال ماندگاري رسانهها نيازمند زيرساختهايي است كه تأمين نيازهاي مالي حداقل آنهاست كه در اين صورت مانع از ورود رسانه ها به فضاي حزبي و جناحي خاص خواهد شد.
حجتالاسلام و المسلمين رضا صابري در گفتوگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين كه رسانه حرفهيي بايد بتواند مخاطب را با خودش ببرد اظهار كرد: اگر با نگاه علمي به موضوع بنگريم، بايد بگوييم وقتي مخاطب توانست رسانهيي را انتخاب كند، به دنبال اهداف آن حركت ميكند و اين يعني موفقيت آن رسانه.
وي مطبوعات فعال در كشور را شامل دو دسته دانست و تاكيد كرد: يك دسته مطبوعات حزبي، جناحي و نهادي هستند و دسته ديگر مستقل و آزاد؛ از دسته اول كمتر انتظار صداقت ميرود زيرا دنبالهرو اهداف خود هستند و اين در حاليست كه مطبوعات آزاد در قبال اهداف يك حزب و نهادي خاص هيچگونه تعهدي ندارد.
اين كارشناس رسانه با بيان اين كه شاخص اصلي حرفهيي بودن يك رسانه، صداقت است كه به واسطه همان هم ميتواند مخاطب را جذب كند، اظهار كرد: زيرساختها براي ماندگاري يك رسانه به اين برميگردد كه افراد آن جامعه با تأمين حداقل نيازمنديهاي آن كه منابع مالي است، بتوانند مانع از ورود آن رسانه به مباحث حزبي و جناحي شود.
صابري ادامه داد: اگر اين شرط رعايت شد، آن زمان با بهكارگيري نيروهاي حرفهيي ميتوان به سمت حرفهيي شدن پيش رفت و اين وظيفه نظام است كه با تعريف چارچوبهاي قانوني مورد نياز، كمك حال رسانه باشد و مسير را براي رسانهها هموار سازد.
او همچنين ابراز كرد: شرايط حرفهيي بودن يك روزنامه از قبيل نيروي كاري و توان مالي هر اندازه وجود داشته باشد اما صداقت در آن رعايت نشود، نميتوان گفت كه آن رسانه حرفهيي است و پتانسيل قواي آن به هدر خواهد رفت و وارد شانتاژهاي تبليغاتي و فريبهاي مطبوعاتي خواهد شد.
وي درباره مزيتهاي برگزاري نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاريها خاطر نشان كرد: اصل برگزاري نمايشگاه خوب است اما تا زماني كه ميدان رقابتي وجود نداشته باشد، امكان استفاده براي صاحبان رسانه كم تر است و تنها رسانههايي ميتوانند خودشان را مطرح كنند كه بودجههاي كلان دولتي پشتوانه آنهاست و موجب اشغال فضاي مطبوعاتي شدهاند.
اين كارشناس مطبوعاتي با اشاره به سرمايهگذاران بخش خصوصي بيان كرد: بارها خواستار كمك براي سرمايهگذاري در روزنامه اعتدال شدهايم ولي افراد سرمايهگذار با مقايسه اندكي متوجه شدهاند كه سرمايههاي آنها توان رقابتي با سرمايههاي بخش دولتي را ندارد و از سرمايهگذاري خود منصرف شدهاند.
مدير مسوول روزنامه اعتدال درباره علت شركت نكردنش در نمايشگاه مطبوعات اظهار كرد: دليل اصلي من آن است كه امكان رقابت در حال حاضر وجود ندارد و زماني كه فردي يك غرفه روزنامه خصوصي و دولتي را در كنار يكديگر ميبيند متوجه ساختارها و پشتوانههاي آنها ميشود و در همين راستا اين بخش خصوصي است كه ضعيفتر جلوه داده ميشود و به نظرم شركت در اين نمايشگاه به عنوان نماينده بخش خصوصي برابر تخريب من است.
او افزود: نمايشگاه در جذب مخاطبان بسيار اثرگذار است حتي ميتواند افرادي را هم كه از جهت تفريح به نمايشگاه آمدهاند جذب رسانهيي خاص كند.
صابري درباره پيشنهاداتش براي رفع اين چالشها ابراز كرد: تا زماني كه نظام و قواي مختلف حكومت خواهان داشتن رسانه هستند بايد سودهاي جانبي را از آن رسانه حذف كرد و به عنوان مثال چاپ آگهي در روزنامههاي دولتي بايد ممنوع شود تا بقاي بخش خصوصي تضمين گردد و امسال هم هر چند مسوولان بخشنامه انحصاري شدن تبليغات در روزنامهها را از سوي وزارت ارشاد اعلان كردند اما در عمل ديديم كه اين موضوع تنها يك حرف بود.
وي تصريح كرد: اگر بودجه روزنامه اعتدال هم در حد برخي روزنامههاي دولتي بود، قول ميدهم روزنامهام را با صد صفحه به چاپ ميرساندم و حتي به هر كد پستي هم يك روزنامه رايگان تحويل ميدادم ولي باز هم با همه اين اوصاف به نظر من قانون مطبوعات مشكلي ندارد و تمام مشكلات ناشي از قبضه كردن عرصه مطبوعات توسط بخش دولتي است.
اين كارشناس رسانه و مطبوعات با بيان اين كه در بازار حال حاضر مطبوعات، كسي كه توان مالي دارد، ضمانتش براي بقاء موجود است، اظهار كرد: تنها كساني ميتوانند در اين بازار بقاي خود را تضمين كنند كه بودجههاي دولتي پشت سر آنها باشد و مطبوعاتي هم كه در بخش خصوصي ميتوانند ايستادگي و با بخش دولتي رقابت كنند بايد ديد كه پشتشان به بيگانگان يا مفاسد اقتصادي نباشد.
او درباره نقد سازنده هم گفت: برخي افراد ميگويند نقد وقتي سازنده است كه من آن را بپسندم و معمولا منتقدان كشور ما نيز در عرصه مطبوعات دستشان جلوي اين افراد دراز است و تا زمانيكه چنين نقدي به عنوان نقد سازنده مطرح ميشود، نبايد انتظاري از نقد سازنده منتقدان در جهت بهبود كيفيت داشت.
صابري همچنين تاكيد كرد: اگر نقد سازنده باشد، صحيح است و زماني صحيح است كه منتقد خودش عالم و متخصص باشد و بيغرض به انجام نقد بپردازد و اگر اين دو مورد رعايت شود، كيفيت كارها بعد از آن انتقاد بالا خواهد رفت ولي متاسفانه فضاي غالب در كشور ما چنين است كه منتقدان چيزي را ميگويند كه از آنها خواسته شده است و به مذاق عدهاي خوش ميآيد.
مدير مسوول روزنامه اعتدال با بيان اين كه معمولا نقدها با جهتهاي سياسي، حزبي و باندي است تصريح كرد: كمتر ديدهام كه شخصي منصفانه و بدون غرض نقدي در راستاي مطبوعات انجام داده باشد اما باز هم ميگويم كه اين گونه نقدها كمياب است نه ناياب.
صابري نقش دولت را در عرصه مطبوعات حمايتي دانست و گفت: اين در حالي است كه بخش قضايي نقش اصلي را ايفا ميكند و دولت تنها يك حمايتكننده است و اين را بايد دانست كه دولت هم از چيزي حمايت ميكند كه به نفع خودش باشد و اگر بتوانيم زماني كاملا خصوصيسازي را انجام دهيم و ابزار حمايتي دولت را از ميان ببريم، صحبت آزاد افراد رونق خواهد گرفت.
او خاطر نشان كرد: در صورتي كه رسانههاي حكومتي عرصه اطلاعرساني را اشغال كنند و براي مطبوعات خصوصي نقش حمايتكنندگي دولت وجود داشته باشند، معمولا افراد منتقد به سمتي ميروند كه نشاني از قدرت در آن راه وجود دارد و دولت هم اگر زماني احساس كند كه منتقداني بر خلاف ديدگاههايش حركت ميكنند با استفاده از اهرم حمايت با آنها جوري رفتار ميكند كه عرصه بر آنها تنگ و حضورشان در بازار مطبوعات كمرنگ شود.
صابري درباره راهكارهايش براي بالا بردن روحيه نقدپذيري مسوولان كشور ابراز كرد: براي اين كه چنين موضوعي به وقوع بپيوندد بايد بيشتر مطبوعات برروي موضوعها كار كنند تا مصداقها ولي متاسفانه چون اكنون بيشتر سمت و سوي مطبوعات مصداقي است، دولت هم تحريك ميشود و آستانه نقدپذيرياش پايين ميآيد.
انتهاي پيام