مژده يا كابوس؟! خروج معاونت صنايع دستي از پايتخت آغاز شد

انتقال معاونت صنايع دستي به استان اصفهان مژده‌اي بود كه بقايي ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ در مراسم بزرگداشت صنايع دستي (24 خردادماه) در حضور مسؤولاني مانند رحيمي ـ معاون اول رييس‌جمهور ـ و اسفنديار رحيم‌مشايي ـ مشاور و رييس دفتر احمدي‌نژاد ـ داد؛ ولي مژده‌ي بقايي بازخوردهاي متفاوتي را در ميان كاركنان معاونت صنايع دستي داشته است.

به گزارش خبرنگار بخش صنايع دستي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميد بقايي در آن روز گفت كه خروج معاونت صنايع دستي از تهران به‌دنبال سياست دولت براي انتقال برخي دستگاه‌ها به خارج از پايتخت است.

او به اين معاونت تا مهرماه فرصت داد كه به اصفهان منتقل شود. خبري‌هاي خوب رييس سازمان براي كاركنان تمام نشده بود كه تهمينه دانيالي ـ معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي ـ تصميم گرفت كارهاي انتقال را زودتر از موعدي كه بقايي تعيين كرده بود، انجام دهد.

دانيالي گروهي را مشخص كرد تا 11 تيرماه به اصفهان بروند و جانمايي لازم را براي اسكان موقت كارمندان اين معاونت انجام دهند. نخست قرار شد تا زماني كه كاركنان اين معاونت، زندگي خود را از تهران به اصفهان منتقل ‌مي‌كنند، دو ساختمان مجزا براي اسكان موقت كارمندان زن و مرد درنظر گرفته شود.

معاون صنايع دستي به كاركنانش قول داد، در جريان اين انتقال كه به اعتقاد رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به صلاح خودشان، سازمان و دولت است، تسهيلات لازم را از جمله وام در اختيار كاركنان قرار دهد؛ اما به گفته‌ي برخي كارمندان اين معاونت، با وجود اين‌كه دانيالي تلاش مي‌كند كارمندانش را به انجام اين حركت راضي كند، ولي گرفتن وامي كه با آن در اين فرصت زماني اندك بتوان در اصفهان خانه‌اي خريد، كار سختي است.

برخي هم كه به‌دليل شرايط الزام‌آور خانوادگي مانند ضرورت نگهداري از بيمار يا فعاليت يكي از اعضاي خانواده در شركت‌هاي خصوصي كه امكان جابه‌جايي آن‌ها وجود ندارد، نمي‌توانند اين معاونت را در اجراي اين اقدام همراهي كنند، به ناچار تصميم گرفتند از اين معاونت خارج شوند؛ اما به گفته‌ي برخي از آن‌ها، گويا در اين شرايط بازخريد هم مشكلي اضافه بر مشكلات ديگر شده است، چون هيچ پاسخ شفافي براي آن وجود ندارد. گرچه بقايي تأكيد كرده است: هيچ مشكلي براي افرادي كه نمي‌خواهند بيايند وجود ندارد.

علاوه بر اين، دستور ديگري داده شده است كه هيچ‌يك از كاركنان امكان جابه‌جايي به معاونت يا بخش‌هاي ديگر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را ندارند. در اين شرايط معلوم نيست، تكليف برخي كارمندان كه واقعا تحت تأثير وضعيتي الزام‌آور قرار گرفته‌اند و امكان انتقال و جابه‌جايي ندارند، چه مي‌شود.

در هر صورت، دانيالي در دستوري به كاركنان اين معاونت مهلت داده است تا اول مردادماه با حضور در محل جديد اين معاونت در اصفهان، تكليف خود را روشن كنند. در غير اين صورت، گويا براي قراردادهاي اين افراد تصميم جديدي گرفته خواهد شد.

برخي از اين كاركنان در تماس با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفته‌اند: شايد اصل دستور انتقال معاونت و خروج از پايتخت مشكلي نداشته باشد؛ اما تكليف خانواده‌اي كه پس از دادن آن مژده، آشفته شده است، چه مي‌شود؟ چرا وقتي رييس اين سازمان تا مهرماه مهلت داده است، بر اجراي ضرب‌الاجلي اين دستور اصرار مي‌شود و كاركنان بايد قرباني اين بي‌برنامگي شوند؟

در اين تماس‌ها بسياري از آن‌ها به وضع آشفته‌ي زندگي‌شان اشاره كردند و گفتند: كانون برخي خانواده‌ها در اين مدت متشنج شده است و حتا برخي تا مرحله‌ي طلاق رفته‌اند. آيا مسؤولان در اجراي اين تصميم به مسائل شرعي مربوط به خانواده توجه كرده‌اند؟ پس اذن همسر براي زنان شاغل در اين معاونت چه مي‌شود؟! برخي مجبورند فرزندان خود را كه در تهران درحال تحصيل هستند، رها كنند و دختران شاغل در اين معاونت هم مجبورند تحت تأثير اين تصميم از خانواده‌هاي خود جدا شوند و به وامي كه معاونت يا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار است بدهد، دل‌خوش كنند تا شايد از اين طريق بتوانند جايي براي شب و روز خود در اصفهان پيدا كنند يا برخي افراد از بيماراني كه در اين مدت از آن‌ها نگهداري مي‌كردند، دل بكنند و شفاي آن‌ها را به خدا بسپارند تا تصميم سازمان اجرا شود.

البته بقايي هيچ اشكالي در اجراي سريع اين تصميم نمي‌بيند و معتقد است: به‌خاطر يك بي‌نماز نبايد در مسجد را بست. از نظر او، اگر اين تصميم مهرماه اجرا مي‌شد، باز همين مشكلات و بهانه‌جويي‌ها وجود داشت؛ اما بسياري از كاركنان اين معاونت معتقدند: اگر تا مهرماه به كاركنان فرصت داده مي‌شد، زندگي خود را راحت‌تر جمع مي‌كردند و راضي كردن خانواده‌ي آن‌ها در اين مدت هم آسان‌تر بود، بدون دغدغه خانه‌شان را در تهران مي‌فروختند و در اصفهان جاي مناسبي را براي خانواده‌ي خود تهيه مي‌كردند تا آن‌ها هم راضي و خشنود باشند.

خيلي از كارمندان در شرايط بي‌اعتمادي نسبت به تكليف خود و وعده‌هايي كه مسؤولان براي اعطاي تسهيلات در صورت كوچ داده‌اند، به اصفهان مي‌روند تا شايد تصميمي كه براساس اعلام و دستور نخست دولت كاملا اختياري بود و سايتي هم براي آن تشكيل شد، به اجبار اجرا شود.

بقايي به اين انتقال‌ها كه چكش اول اجراي آن را در بدنه‌ي دولت، خودش زده است، بسيار اميد دارد و معتقد است: با انتقال معاونت صنايع دستي به اصفهان كه كانون توليد صنايع دستي كشور است، دست كم تصميم‌گيري‌ها درباره‌ي يك استان زودتر اتفاق مي‌افتد.

او اين پرسش را مطرح كرد كه آيا بهتر نيست صنايع دستي در جايي قرار گيرد كه با آن موضوعيت داشته باشد يا براي آن بهتر است كه در ميدان ولي‌عصر (عج) تهران باشد كه هيچ ارتباطي با آن ندارد؟ آيا مجموعه‌اي كه مي‌خواهد كشتي توليد كند، بهتر است نزديك دريا باشد يا در بيابان!؟

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري موضوع انتقال شركت‌ها و سازمان‌ها را يك قانون دانست و گفت: ما به اجراي آن موظفيم و بروز برخي مشكلات هم در زمان جابه‌جايي كاملا طبيعي است. ما اعلام كرده‌ايم، هيچ كسي نبايد از معاونت خود در جريان انتقال جابه‌جا شود، چون اگر اين اتفاق رخ دهد، نيروهاي آن بخش را از كجا بايد تأمين كنيم؟!

او اعتقاد دارد: در هيچ جاي دنيا سازمان‌ها خود را با كارمندان‌شان هماهنگ نمي‌كنند. مطمئن باشيد اگر موضوع انتقال صنايع دستي به استان اصفهان يك‌ماه عقب‌تر مي‌افتاد، مشكل حل نمي‌شد. ما بايد منافع كشور و كار خود را درنظر بگيريم. ما كه نمي‌خواهيم آن‌ها را به يك جاي ناامن يا بيابان بفرستيم. قرار است آن‌ها به اصفهان بروند. حالا كارمندان بايد خود را با شرايط هماهنگ كنند و قطعا هر كاري، مشكلاتي دارد. ما مي‌خواهيم مسؤولان در صحنه حضور داشته باشند.

داستان انتقال معاونت‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با تصميم براي خروج معاونت صنايع دستي از پايتخت، تازه آغاز شده و به‌نظر مي‌رسد قرار است، اين سازمان كه پس از چند سال پي‌گيري، تشكلي شامل سه مجموعه‌ي ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي شده است، به جزاير كوچك و پراكنده در كشور تبديل شود.

اما آيا با انتقال معاونت‌ها و پژوهشكده‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به ديگر شهرها مشكلات اين بخش‌ها حل خواهد شد؟ آيا با انتقال معاونت‌ها و سازمان‌ها به استان‌هايي مانند اصفهان كه كلان‌شهر به‌شمار مي‌آيند، تا چند سال ديگر در اين استان‌ها وضعي مشابه پايتخت پديد نخواهد آمد؟ آيا كارمنداني كه به كلا‌ن‌شهرها منتقل مي‌شوند، از تمام مزاياي وعده داده‌شده براي خروج برخي شركت‌ها و سازمان‌ها از تهران بهره‌مند مي‌شوند؟ چه تضميني وجود دارد كه كارمندان معاونت‌هايي مانند صنايع دستي پس از انتقال، از مزايايي كه دستگاه متبوع آن‌ها وعده داده است، استفاده كنند؟ وام‌ها و تسهيلاتي كه مي‌گويند براي رفع مشكل جابه‌جايي و اسكان اين كارمندان داده مي‌شود، چگونه و از كدام محل تأمين خواهد شد؟

گزارش از خبرنگار ايسنا: سميه حسنلو

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۲ تیر ۱۳۸۹ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8904-10899
  • خبرنگار : 71021