*ضرورت پرداختن به تاريخ ايران* مدير مركز هنرهاي نمايشي راديو درگفت‌وگو با ايسنا: فقط تمايل به ساخت آثار نمايشي درباره‌ي اساطير ايران كافي نيست

مدير مركز هنرهاي نمايشي راديو با بيان اين كه گونه و ژانر اساطير به شكلي است كه بايد بهترين‌ها و مناسب‌ترين‌ها براي آن‌ها انتخاب شود، گفت: صرفا توجه به اساطير در آثار نمايشي باعث جذب مخاطب نمي‌شود؛ يعني اين كه فقط تمايل داشته باشيم اساطير را در آثار نمايشي مورد توجه قرار دهيم، كافي نيست؛ بلكه بايد سازوكار مناسب با توليد يك اثر نمايشي با اين موضوع نيز به وجود بيايد.

محمود زنده‌نام در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس راديو خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره‌ي ضرورت و چگونگي پرداختن به مفاخر و اساطير كشورمان در راديو و تلويزيون به گونه‌اي كه در مخاطب جذابيت ايجاد كند و آن‌ها را به سوي فرهنگ و تمدن ايراني-اسلامي سوق دهد گفت: توجه به اساطير و قهرمانان افسانه‌اي و شخصيت‌هاي اساطيري ملل مختلف از اولويت‌هاي كاري ما در مركز نمايش راديو است و در راس اين‌ها توجه به اساطير و تمدن كهن خودمان كه شخصيت‌هاي تاريخي، فرهنگي و ادبي را شامل مي‌شوند قرار دارند.

وي ادامه داد: ضعف ما در نپرداختن به اين اساطير باعث شده است كه نسل جديد ما با اين شخصيت‌ها بيگانه باشند و وقتي ما به عنوان توليدكنندگان بسته و محصولي براي مخاطب نداشته باشيم مخاطب امروز براي سرگرمي و رفع نيازهاي فرهنگي خويش نزديك ترين و دسترس‌ترين خوراكي را كه برايش فراهم شود مورد استفاده قرار مي‌دهد.

زنده‌نام، دليل ضعف در پرداختن به آثار تاريخي و اساطيري در راديو و تلويزيون كشورمان را به دليل ضعف مديريت فرهنگي ، ضعف هنرمندان و سپس ضعف مخاطب عنوان كرد و گفت: مديريت فرهنگي با كار كارشناسي و توجه بيشتر به شخصيت‌ها،‌ مفاخر و مشاهير كشورمان مي‌تواند هنرمندان را بيشتر به سمت اين شخصيت‌ها و الگوها گرايش دهد و در نتيجه باعث افزايش محصولات در اين حوزه شود.

وي ادامه داد: ما بايد در سطح مديريت فرهنگي ارزش و اعتبار بيشتري براي توليد اين گونه آثار قائل شويم. يك نويسنده وقتي مي بيند كه مدير فرهنگي مجموعه به لحاظ مادي و معنوي به چنين موضوعاتي اهميت مي‌دهد سعي مي‌كند قلمش را به آن سو حركت دهد و ما در اين صورت به تدريج شاهد توليدات مختلف نمايشي خواهيم بود كه از اين اساطير الهام گرفته‌اند.

مدير مركز هنرهاي نمايشي راديو اضافه كرد: مخاطبان هم بايد با استقبال بيشتر از اين گونه فيلم‌ها ونمايش‌ها برخوردي تشويقي و اميدواركننده داشته باشند، چرا كه استقبال مخاطبان از يك محصول فرهنگي باعث رشد آن محصول مي‌شود.

زنده‌نام ابراز عقيده كرد: صرفا توجه به اساطير در آثار نمايشي باعث جذب مخاطب نمي‌شود، يعني اين كه فقط تمايل داشته باشيم اساطير را در آثار نمايشي مورد توجه قرار دهيم كافي نيست، بلكه بايد سازوكار مناسب توليد يك اثر نمايشي با اين موضوع نيز به وجود بيايد، كارگرداني كه فهم وشناخت درستي از شخصيت‌هاي اساطيري و قهرمانان ملي داشته باشد و بازيگري كه جنس صدايش درخور آن شخصيت‌ها باشد يا نويسنده‌يي كه متني غني در اين زمينه بنويسد.

وي تاكيد كرد: گونه و ژانر اساطير به شكلي است كه بايد بهترين‌ها و مناسب‌ترين‌ها برايشان انتخاب شود.

مدير مركز هنرهاي نمايشي راديو درباره‌ي هزينه‌هايي كه براي ساخت آثار فاخر با موضوع مفاخر و قهرمانان ملي كشورمان بايد اختصاص داده شود گفت: توليد يك اثر هنري خيلي نبايد به مسائل مادي متكي باشد و اگر نويسنده و هنرمندي به دنبال اين است كه كاري فاخر انجام دهد نبايد دغدغه مادي داشته باشد.

وي ادامه داد: اشكالي كه وجود دارد اين است كه تعرفه‌هاي هنرمندان مركز نمايش راديو پايين است و نويسنده‌ها در اين جمع در پايين‌ترين سطح قرار دارند، متني كه براي راديو نوشته مي‌شود در مقايسه با كارهاي تلويزيوني از لحاظ جاذبه هاي دراماتيك، ‌فضا و قصه‌ي درام تفاوت چنداني ندارد ولي تفاوت قيمت و ارزش گذاري مادي كه در راديو مي‌شود يك دهم حداقل تلويزيون هم نيست.

زنده‌نام توضيح داد: يك نويسنده براي متن يك تله فيلم 90 دقيقه اي بين 3 تا5 ميليون تومان دريافت مي‌كند.اما اگر يك نويسنده راديويي هم زمان متن را بنويسد سقف دريافتي او 300 هزار تومان مي‌شود و اين يعني سقف دريافتي نويسنده راديو يك دهم كف دريافتي نويسنده تلويزيوني است كه اين يك فاجعه است كه در قيمت‌گذاري‌ها ايجاد شده و بايد اصلاح شود و به تعادل برسد.

مدير مركز هنرهاي نمايشي راديو در پايان تاكيد كرد: اگر توليد متن به لحاظ كيفي و محتوايي به يك استاندارد خوب برسد نمايش راديويي هم دچار تحول مي‌شود و رشد شكوفايي خوبي را در عرصه نمايش شاهد خواهيم بود.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲ دی ۱۳۸۸ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8810-00813.156503
  • خبرنگار :