*ضرورت اولويت‌دادن به ساخت سريال‌هاي تاريخي با محوريت ايراني* محمدتقي فهيم: انديشه‌هاي مديران در زمينه برنامه‌سازي به تغيير اساسي نياز دارد

يك منتقد گفت: نوعي محافظه‌كاري نهادينه شده در مديران سيما وجود دارد؛ اين درحالي است كه انديشه‌هاي آن‌ها در زمينه برنامه‌سازي به تغيير اساسي نياز دارد.

محمدتقي فهيم در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: به نظر مي‌آيد در بدنه مديران و تصميم گيرندگان سيما محافظه‌كاري خيلي بدي حاكم شده و جرأت خطر و تجربه‌كردن از آن‌ها گرفته شده است.مديران فرصت‌سوزي مي‌كنند و زمان را مي‌كشند، اين‌گونه اقدامات خطرناك است. رسانه‌ها چه سيما چه سينما، نبايد متوقف شوند و از ديدگاه‌هاي متناقض بترسند.

او در ادامه گفت: يكي از هراس‌هاي سيما، برخوردهاي فكري است كه پس از پخش برخي سريال‌هاي تاريخي به وجود مي‌آيد و تاريخ‌نويسان و منتقدان درباره آن‌ها انتقاداتي مطرح مي‌كنند و اين در حالي است كه چنين هراس‌هايي باعث كاهش تأثيرگذاري سيما مي‌شود.در هر صورت به منظور جلوگيري از وجود ايرادات مجموعه‌ها مي‌توان از كارشناسان مشاوره گرفت.

فهيم تأكيد كرد: گنجينه‌هاي زيادي چه در بخش ادبي و چه در بخش تاريخي تاريخ ايران استفاده باقي مانده است اما در سيما به دم‌دستي‌ترين سوژه‌ها چسبيده‌ايم و از سوي ديگر با ساخت سوژ‌ه‌هاي تاريخي كه كشورهاي ديگر بسيارخوب به آن‌ها پرداخته‌اند، قصد رقابت با آن‌ها را داريم؛ اين درحالي است كه سوژه‌هاي ايراني و اسلامي بكرتر هستند و با بهره‌گيري از آن‌ها بهتر مي‌توانيم با دنيا رقابت كنيم.

او در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه آيا بهتر است در ساخت سريال‌هاي تاريخي، سوژه‌هاي ايراني و اسلامي در اولويت قرار گيرد يا موضوعاتي مانند زندگي حضرت عيسي و حضرت موسي (ع) گفت: افرادي كه تصميم به ساخت سريال درباره پيامبران الهي ديگر مي‌گيرند. با هدف جلب مخاطب جهاني اين‌كار را مي‌كنند. آنان معتقدند قدرتمندان دنيا سايه روشن‌هاي زندگي اين بزرگان را به نفع خود تحريف مي‌كنند، به عنوان نمونه زندگي حضرت مسيح (ع) و مبارزات ايشان به نفع امپرياليسم جهاني تحريف و در خدمت آن‌ها قرار گرفته است.

فهيم درباره اولويت‌هاي ساخت سريال‌هاي تاريخي اظهار كرد: معتقدم موضوعاتي مانند زندگي پيامبران اديان ديگر كه نمونه‌هاي زيادي آن‌ها ساخته شده است، اولويت دوم است. در درجه اول مي‌توانيم روي زندگي از افراد مهم تاريخ خودمان چه معاصر چه قديمي، سرمايه‌گذاري كنيم كه درباره آن‌ها شعار نيز مي‌دهيم مانند شيخ فضل‌ا... نوري و مصدق البته از جنبه ملي او او تأكيد كرد: زندگي شيخ فضل‌ا... نوري بسيار تحريف شده است كه بايد اين تحريفات از طريق برنامه‌هاي سيما زدوده شود.

او در زمينه رويكرد سيما به تاريخ در ساخت مجموعه‌ها گفت: پرداختن به گذشته‌ها در سريال حتما بايد در خدمت امروز و به منظور نمايش افق آينده باشد بنابراين نوع زاويه ديد ما نسبت به تاريخ در ساخت مجموعه‌ها مهم است در اين شرايط زماني كه با اين هدف به تاريخ مي‌پردازيم، فرقي نمي‌كند كه يك شخصيت ايراني يا ايدئولوژيك مورد توجه قرار مي‌گيرد. اما اگر به شخصيت‌هاي غيرمذهبي بيگانه بپردازيم اين پرسش مطرح مي‌شود كه چرا بايد اسطوره‌هاي بيگانگان را مطرح كنيم.

اين منتقد اضافه كرد: قصه‌هاي قرآني متعلق به كشورهاي خاصي نيست بنابراين تفاوت زيادي ميان پرداختن به شخصيت‌هاي اين كتاب مقدس و تاريخ گذشته ايران نمي‌بينم اما در هرحال در پرداختن به هريك از اين دو موضوع بايد به ضرورت و هدف طرح آن در سيما توجه كرد.

او با بيان اين‌كه امروز مشكل سرگرمي داريم، گفت: در اين شرايط بچه‌ها و خانواده‌هاي ما به وسيله محصولات بيگانه سرگرم مي‌شوند بنابراين اولويت با داستان‌هايي است كه جنبه فانتزي و سرگرم‌كننده‌اي بيشتري داشته باشند. چنين قصه‌هاي مي‌تواند از قرآن كريم مانند زندگي حضرت يوسف (ع) گرفته شود يا از تاريخ ايران مانند كوروش كبير يا برخي قصه‌هاي شاهنامه كه از جنبه‌هاي سلحشوري و دفاع از ميهن برخوردار هستند.

فهيم در پايان خاطرنشان كرد: اولويت را به تاريخ ايران مي‌دهم زندگي پيامبراني مانند حضرت مسيح (ع) كه از روشنفكرترين جناح‌هاي سينما تا مذهبي‌ترين آن‌ها به آن پرداخته‌اند و اين افرادي مانند مل گيبسون و مارتين اسكورسيزي طي كرده‌اند. چه بسا سريال ما در حد ساخته‌هاي آن‌ها نباشد.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱ آذر ۱۳۸۸ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8809-04009
  • خبرنگار : 71078