شيوه قطعهسازان داخلي تندر90 انحصاري است؟ عضو هيات علمي دانشكده مهندسي خودرو: به دليل پايين بودن تيراژ چاره ديگري نيست
به دليل پايين بودن تيراژ تندر90، رنو پارس چارهاي جز سفارش دادن توليد هر قطعه به يك شركت قطعهساز ندارد. اوستا گودرزي - عضو هيات علمي دانشكده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت - در گفتو گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب افزود: براي توليد هر قطعه دو عامل متضاد رسيدن به تيراژ اقتصادي و جلوگيري از انحصار مطرح است. وي با بيان اينكه براي جلوگيري از انحصار بايد توليد يك قطعه را به چند شركت مختلف سفارش داد تا از تبعاتي همچون افزايش قيمت و كاهش كيفيت جلوگيري شود، خاطرنشان كرد: اما اين كار در صورتي ممكن است كه تيراژ توليد قطعه در حد بالايي باشد تا بتوان آنرا بين چند شركت مختلف تقسيم كرد. او ادامه داد: به همين دليل در خودرو تندر90 با تيراژ حدود 30 هزار دستگاه در سال نميتوان توليد هر قطعه را به چند شركت سفارش داد، زيرا تيراژ به شدت كاهش يافته و به همان نسبت قيمت تمام شده آن افزايش و كيفيت قطعات توليدي كاهش مييابد. وي با بيان اينكه در اين شرايط شركت رنوپارس مجبور است كه براي اقتصادي بودن توليد قطعات، توليد هر قطعه را به يك شركت سفارش دهد، تصريح كرد: اما اگر روزي توليد تندر90 به تيراژ 200 هزار دستگاه در سال برسد، آن وقت رنوپارس ميتواند توليد هر قطعه را به چند شركت مختلف بسپارد. گودرزي تصريح كرد: اما در حال حاضر به دليل پايين بودن تيراژ عملا امكان سفارش دادن توليد هر قطعه خودرو تندر90 به چند شركت مختلف وجود ندارد. انتهاي پيام