/ماراتن هدفمند‌كردن يارانه‌ها.../ حالا همه نگاه‌ها به شوراي نگهبان است

لايحه هدفمندكردن يارانه‌ها در حالي كش و قوس ميان دولت و مجلس را طي كرد كه دست آخر بدون تامين نظر دولت، به شوراي نگهبان ارجاع شد، اما بر اساس گفته‌هاي مسوولان دولت و به خصوص شخص رييس جمهور، سرنوشت دو لايحه اساسي ديگر يعني بودجه سال آينده و برنامه پنجم توسعه به شدت به لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها وابسته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در حالي كه همه امور مربوط به بررسي لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها ظاهرا در مجلس به خوبي پيش مي‌رفت، طرح موضوعي با عنوان تشكيل سازمان هدفمند كردن يارانه‌ها، چالشي جديد بر سر راه اين لايحه ايجاد كرد، به طوري كه قرار شد هياتي متشكل از نمايندگان مجلس و دولت برسر اين موضوع به توافق برسند.

هر چند رييس جمهور در گفت‌وگوي تلويزيوني ديشب خود از روند بررسي اين لايحه و ايجاد پيچ و خم هاي بي مورد در آن گلايه كرد و گفت "ما به نمايندگان گفتيم، در اين لايحه،‌ مختصر و مفيد و با کلمات حقوقي همين‌هايي که شما الان مي‌خواهيد، نوشته بوديم و شما اين را کنار گذاشتيد. بعد اشکال پيدا شد و با توضيحات، يک متن ده خطي الان شده سي خط. لازم نبود، آن لايحه شفاف بود." اما به هر حال مجلس كار خود را ادامه داد.

مجلس البته در نهايت به نظر دولت براي تصويب ماده‌اي الحاقي مربوط به تشكيل سازمان هدفمندكردن يارانه ها توجهي نكرد و همان مصوبات پيشين به شوراي نگهبان ارسال شد.

اين اتفاق در حالي رخ داد كه رييس‌جمهور پيش از اين گفته بود در صورت گنجانده شدن موضوع هدفمندكردن يارانه‌ها در بودجه سالانه، اصل لايحه را از مجلس پس مي‌گيرد،‌ چرا كه اجراي آن به اين شكل نشدني است.

پيش از اين رييس مجلس شوراي اسلامي اعلام كرده بود كه بازگشت به ماده‌اي از لايحه كه پيش از آن مورد رسيدگي و تصويب قرار گرفته، ممكن نيست، اما راهكار قانوني براي برسي مجدد آن اين است كه شوراي نگهبان به موادي از اين مصوبات ايراد بگيرد و آن را براي بررسي مجدد به مجلس ارجاع بدهد.

در همين زمينه مصباحي مقدم، رييس كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي مجلس امروز در حاشيه جلسه علني در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه ممكن است لايحه از طرف شوراي نگهبان به مجلس برنگردد و آيا اصلا شوراي نگهبان ايرادي دارد؟ پاسخ داد:« پيش از اين رييس مجلس با شوراي نگهبان صحبت كرده و آنها عنوان كرده‌اند كه ايراداتي دارد. البته معلوم نيست كه چه ايراداتي به اين لايحه وارد مي‌دانند.»

در اين باره، سخنگوي كميسيون ويژه‌ي بررسي طرح تحول اقتصادي هم با بيان اين‌كه اعضاي اين كميسيون نمي‌خواستند چنين وضعي به وجود آيد و به دنبال تعامل با دولت براي حل اختلافات بودند، اضافه كرد: متاسفانه رييس مجلس بعد از تذكر صبح امروز آقاي توكلي پايان بررسي لايحه‌ هدفمند كردن يارانه‌ها در مجلس را اعلام كرد.

سيد كاظم دلخوش در پاسخ به اين سوال كه آيا ممكن است دولت در اين مرحله پيشنهاد استرداد لايحه‌ هدفمندكردن يارانه‌ها را ارائه كند، گفت: اگر دولت اين درخواست را مطرح كند مي‌توانيم در مجلس در اين باره راي‌گيري كنيم.

در چنين شرايطي، بزرگترين جراحي اقتصادي كشور كه به گفته رييس جمهور، ريشه تورم را مي‌خشكاند و ساختار اقتصادي كشور را اصلاح خواهد كرد، لايحه‌اي كه بيش از دوسال مردم، اقتصاددانان، مسوولان دولتي و نمايندگان مجلس را درگير خود كرده‌است، منتظر اظهار نظر شوراي نگهبان است.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۱ آذر ۱۳۸۸ / ۱۴:۱۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8809-00106.148247
  • خبرنگار :