شيوه قطعه‌سازان داخلي تندر90 انحصاري است؟ عضو انجمن قطعه‌سازان: تامين قطعه توسط چند شركت به قطعه‌سازان فشار مي‌آورد

سفارش توليد يك قطعه به چند شركت مختلف موجب اعمال فشار به قطعه‌سازان براي كاهش قيمت مي‌شود. ايرج يزدان بخش - عضو هيات مديره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌هاي خودرو - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب افزود: سفارش يك قطعه به چند شركت مختلف موجب مي‌شود تا خودروسازان از اين مساله به عنوان اهرمي براي تحت فشار قرار دادن شركت‌هاي قطعه‌ساز استفاده كرده و آنها را تهديد به جايگزيني شركت‌هاي ديگر كنند. وي با بيان اين‌كه سيستم چند شركتي توليد قطعه‌ نه براي قطعه‌ساز مناسب بوده و نه در نهايت منافع خودروسازان را تامين مي‌كند، خاطرنشان كرد: در سيستم چند شركتي هم كيفيت قطعات توليدي كاهش يافته و هم قيمت آن افزايش مي‌يابد كه اين مساله در نهايت موجب افزايش قيمت تمام شده خودرو مي‌شود. به گفته او در حال حاضر دنيا به سمت الگوي تك شركتي حركت كرده و خودروسازان بزرگ توليد هر قطعه را به يك قطعه‌ساز بزرگ و توانمند واگذار مي‌كنند. وي كه شركت تحت مديريتش در زنجيره رنو مشغول توليد يكي از قطعات تندر90 است، با بيان اين‌كه توليد قطعه توسط يك شركت موجب كاهش قيمت و افزايش كيفيت قطعات توليدي مي‌شود، تصريح كرد: در حالت تك شركتي، هم قطعه‌سازان از بازار فروش محصول خود مطمئن مي‌شوند و هم آن‌كه خودروساز قطعه مورد نياز را با شرايط مناسبي دريافت مي‌كند. يزدان‌بخش در پاسخ به اين‌كه آيا تمركز توليد يك قطعه در يك شركت موجب ايجاد انحصار نمي‌شود؟ خاطرنشان كرد: اين مساله از پيش‌زمينه‌هاي فكري است كه از گذشته وجود دارد؛ در حالي كه در حال حاضر به دليل زياد بودن شركت‌هاي قطعه‌ساز اصولا امكاني براي ايجاد انحصار وجود ندارد. وي افزود: قطعه‌سازان نيز به اين نتيجه رسيده‌اند كه بقاي آنها در بقاي خودروساز و بهبود وضعيت آنها است، بنابراين حالت تك شركتي نه تنها موجب ايجاد انحصار نمي‌شود، بلكه تعامل بين قطعه‌سازان و خودروسازان را هم افزايش مي‌دهد. انتهاي پيام
  • سه‌شنبه/ ۱۷ آذر ۱۳۸۸ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8809-00003.145732
  • خبرنگار : 71186