ضرغامي در پنج ساله‌ي دوم پاسخگو خواهد بود؟ گزارش ايسنا از برخي پيشنهادهاي وارده به صدا و سيما

سيدعزت‌الله ضرغامي سرانجام حكم خود را به عنوان رييس سازمان صدا و سيما دريافت كرد و براي پنج سال ديگر به عنوان رييس رسانه ملي معرفي شد. او در پنج سال اول رياست خود با پيشنهادهاي بسياري از سوي مديران، برنامه‌سازان و هنرمندان اين رسانه مواجه شد كه ساخت طنز‌هاي آگاهانه، تحريك خردورزي مخاطبان و تشكيل كميته كارشناسان براي مشاوره مديران شبكه‌ها، ساخت برنامه‌هاي نشاط ‌آور، دعوت از انديشمندان و نقد برنامه‌ها در خارج از تلويزيون از آن جمله بود.

ارائه شيوه‌هاي نو براي برنامه‌سازي، لحاظ كردن موضوعات جديد و پشتوانه‌ي تحقيقاتي هم پيشنهادهايي بود كه در اين مدت تعدادي از اهالي و صاحب نظران راديو براي بهبود كيفيت برنامه‌هاي صدا به آن اشاره كردند.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون و راديو، ضرغامي چهار روز پس از دريافت حكمش، در نشستي خبري شركت مي‌كند و درباره عملكرد پنج ساله اول و چشم‌انداز و راهبردهاي پنج ساله دوم صحبت خواهد كرد.

***

رييس سازمان صدا‌وسيما در اين سال‌ها با پيشنهادات بسياري مواجه شد كه برخي از اين پيشنهادات در قالب اعتراض و يا انتقاد مطرح شدند.

*بر اين اساس دبير كميته‌ سياسي ائتلاف حزب‌الله ايران طي روزهاي اخير پيشنهاد داد كه رسانه‌ ملي براي اظهارنظر تمامي جريان‌هاي سياسي كه درون خانواده انقلاب هستند، جايگاهي را فراهم كند. حسين كنعاني‌مقدم با تاكيد بر اين‌كه صداوسيما نبايد در حوزه مسائل سياسي بيشتر به سمت تعريف و تمجيد از يك جناح خاص قدم بر‌دارد، ادامه داد: صداوسيما هم بايد نقاط قوت را به خوبي نشان ‌دهد و هم نقاط ضعف را به درستي بررسي و تحليل ‌كند.

* و اما مريم بهروزي، دبيركل جامعه زينب(س) هم تاكيد كرده‌است كه جريانات سياسي مورد قبول نظام بايد در صداوسيما تريبون داشته باشند.

* يك عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي هم با ارائه اين پيشنهاد كه صداوسيما غبارها را از فضاي سياسي كشور كنار بزند، گفت: در بحث توجه به تحكيم وحدت ملي مردم جلوتر از سازمان صدا و سيما قدم برداشتند. مجتبي شاكري سپس به ظرفيت بالاي صدا و سيما براي روشنگري جامعه اشاره و ابراز عقيده كرده‌است: اين كه هنوز جامعه تحليل روشني از ماجرا و عمق فتنه‌اي كه پس از انتخابات رخ داد، ندارد، بر گردن صدا و سيماست.

* رييس سازمان صدا و سيما در اين اواخر با اين پيشنهاد مواجه شد كه صداوسيما بايد حقيقتا«رسانه ملي» باشد. حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نيا، قائم‌مقام دبيركل حزب اعتماد ملي گفته است: رسانه‌ ملي از لحاظ نام و محتوايي كه به خود اختصاص داده، بايد در اختيار ملت و منعكس‌كننده مسائل گوناگون آن‌ها و مديران نظام كه خدمتگزاران مردم هستند، باشد.

* صدا و سيما در ماه‌هاي اخير و خصوصا پس از انتخابات رياست جمهوري، با پيشنهادات و درخواست‌هايي مبني بر دريافت حق پاسخگويي مواجه شد؛ در همين ارتباط محسن يحيوي، عضو شوراي مركزي جامعه اسلامي مهندسين با بيان اين‌كه اجراي قانون پاسخگويي امري عقلايي است، ادامه داد: اين‌كه يك فرد در رسانه ملي مورد اتهام قرار بگيرد و اجازه داشته باشد كه از خود دفاع كند، بسيارمثبت است.

***

گزارش ايسنا از ادامه اين نقطه نظرات حاكي است: پس از اين كه سريال‌هاي كره‌يي مانند «افسانه جومونگ» و «جواهري در قصر» توانستند مخاطبان بسياري را جذب كنند، خسرو معتضد پيشنهاد بهره‌گيري از صدها موضوع جذاب از تاريخ كهن ايران براي فيلم و سريال را ارائه داد.

*همزمان با بيستمين سالگرد عروج ملكوتي امام خميني(ره) حبيب والي‌نژاد، از مستندسازان سيما پيشنهاد داد كه مركز نشر آثار امام(ره) منابع را دسته‌بندي و در اختيار فيلمسازان قرار دهد.

*پس از تاكيد مقام معظم رهبري بر حمايت از كالاي داخلي، برخي كارشناسان اين رسانه از جمله محمود نواب مطلق، مدير گروه دانش و اقتصاد شبكه اول پيشنهاد دادند كه مسؤولان بازرگاني سازمان صدا و سيما براي افزايش استقبال از كالاهاي داخلي، يارانه‌هايي را براي تبليغات اين نوع كالاها در راديو و تلويزيون قائل شوند.

*در اين سال‌ها پيشنهاد ساخت شهرك سينمايي جديد بارها از سوي هنرمندان مطرح شد كه از جمله اين افراد پرويز پورحسيني بود كه با پيشنهاد اختصاص شهركي سينمايي به تاريخ معاصر ايران خاطرنشان كرد: مي‌توان دكور خانه‌ها و خيابان‌هاي قديمي تهران را ساخت و سپس با كمي تغيير دراختيار پروژه‌هاي ديگر قرار داد. مطمئن باشيد كه اين لوكيشن‌ها پس از مدتي پول خود را هم در‌مي‌آورند.

*سيدعزت‌الله ضرغامي در اين سال‌ها با پيشنهاد پخش نماز افراد شاخص و الگوي جامعه از تلويزيون مواجه شد؛ دكتر علي‌رضا تقي‌پور، دبير ستاد اقامه نماز سازمان صدا و سيما از جمله افرادي بود كه اين پيشنهاد را مطرح كرد. علي دارابي، قائم مقام صدا و سيما نيز پيشنهاد تهيه‌ي سند راهبردي نماز در رسانه‌ي ملي را ارائه داد.

*همزمان با آغاز فعاليت شبكه‌ي «پرس تي وي»، مهدي كلهر، مشاور رسانه‌اي رييس جمهور از ايجاد اين شبكه كه قرار بود به زبان انگليسي فعاليت خود را آغاز كند استقبال كرد و گفت كه ديگر نمي‌توان چيزي را مخفي كرد. او گفت: ما از طريق اين شبكه مي‌توانيم انقلاب اسلامي خود را منتقل كنيم. عباس سليمي‌نمين نيز به «پرس تي وي» پيشنهاد داد كه اين شبكه انگليسي‌زبان مخاطبان خود را اقناع كند و پشتوانه‌ي رسانه‌اي براي خبرنگاران اين شبكه فراهم شود.

*بهاءالدين خرمشاهي، پژوهشگر، نويسنده و مترجم در اين سال‌ها پيشنهادهايي را به برنامه‌هاي گفت‌وگو محور راديو ارائه داد و گفت: گويندگان راديو بايد بياموزند كه سخن همديگر را قطع نكنند. مازيار ناظمي هم پيشنهاد داد كه در برنامه‌هاي راديو از تمام گروهها استفاده و چند صدايي رعايت شود.

شهرام گيل‌آبادي، مدير وقت شبكه‌ي راديويي جوان هم با انتقاد از عدم هماهنگي ارگان‌هايي كه در ارتباط با جوانان كار مي‌كنند، از پيشنهاد اين شبكه راديويي نسبت به تشكيل شوراي جوان در سازمان صدا و سيما خبر داده بود.

* در پي پخش فيلم‌هاي ترسناك از سيما كه در مقطعي پررنگ شده بود، حسين كرمي، قائم مقام معاون سيما و مدير سابق شبكه چهار از جمله افرادي بود كه پيشنهاد داد لوگويي يكسان براي هشدار در تماشاي فيلم‌هاي ترسناك تلويزيون طراحي شود. دكتر حسين كرمي پيشنهاد داد: خوب است براي فيلم‌هاي ترسناك كف سن قانوني و رسمي قرار داده شود و همه شبكه‌هاي سيما بتوانند از لوگويي يكسان جهت اطلاع‌رساني و هشدار استفاده كنند.

*در پنج سال نخست رياست ضرغامي پيشنهاد ايجاد آرشيو ملي دفاع مقدس در صداوسيما مطرح شد و محمدتقي ياذرلو ـ تهيه كننده و كارگردان مستند «خرم آن شهر كه ماند» هشدار داد: بسياري از اسناد تصويري و صوتي جنگ در منازل و مراكز خاص مانده است.

*در پنج سال نخست رياست ضرغامي سريال‌هاي ماه رمضان از جايگاهي ويژه نزد بينندگان تلويزيوني و كارشناسان رسانه برخوردار بودند؛ به نحوي كه با سپري شدن ماه مبارك رمضان و به سرانجام رسيدن سريال‌هاي تدارك ديده شده، ‌اين بحث مطرح مي‌شد كه چگونه دست‌اندركاران مي‌توانند تجربه‌هاي به دست آمده را در سال‌هاي بعد پربارتر و نقاط ضعف را برطرف كنند. در اين سال‌ها هم‌چنين منتقدان خواستار برنامه‌ريزي دقيق‌تر براي ساخت سريال‌ها به منظور پخش در اين ماه مبارك شدند و معتقد بودند تحقق اين امر، بر كيفيت آثار توليد شده، تاثير بسزايي دارد.

*طي اين پنج سال كودكان هم به تلويزيون پيشنهاد دادند كه براي بهتر شدن برنامه‌ها بيشتر كارتون پخش كنيد. هم‌چنين نظرسنجي‌ها نشان داد كه كودكان به برنامه‌هاي عروسكي تلويزيون علاقه ندارند.

*در اين سال‌ها بسياري از سازندگان تله‌فيلم‌ها و سريال‌هاي تلويزيوني به نحوه‌ي پخش آثارشان اعتراض كردند و پيشنهاد دادند كه اين آثار با هماهنگي آنان سانسور شود. هم‌چنين بسياري از كارگردانان فيلم‌هاي سينمايي و تئاتر، به نحوه‌ي پخش آثارشان اعتراض داشتند كه از آن جمله مي‌توان به كارگردان «خيلي دور، خيلي نزديك»، كارگردان «هامون‌بازها» و مائده طهماسبي كارگردان تئاتر «خانوده تت» اشاره كرد.

*پخش برخي برنامه‌ها، فيلم‌ها و سريال‌ها در اين سالها انتقاد برخي روحانيون را برانگيخت؛ به نحوي كه امام جمعه موقت قم از پخش برخي از فيلم‌ها در صدا و سيما انتقاد كرده و معتقد بود كه پخش برخي فيلم‌ها بدآموزي دارد و براي تربيت‌هاي غلط در جامعه كافي‌ است. آيت‌الله العظمي مكارم شيرازي نيز ابراز عقيده كرده بود: رسانه ملي به سمت سکولار شدن حرکت مي‌کند. رييس سازمان تبليغات اسلامي كرج نيز به عملكرد صدا و سيما در زمينه‌ي مسايل ديني و تبليغ اين مسايل انتقاد كرده بود. حجت‌الاسلام علي محبي معتقد بود: صدا و سيما با بودجه‌اي عظيم و به عنوان تنها رسانه ملي نسبت به برنامه‌هاي توليدي خود رويكرد جديدي ندارد و با ساخت برنامه‌هايي بر اساس روش‌هاي قديمي نه تنها پاسخگوي نيازهاي فرهنگي، هنري،مذهبي، اقتصادي و سياسي مردم نيست. جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز نگراني جدي اين جامعه از ترويج خشونت، اختلاط بين زن و مرد و موسيقي در تلويزيون را اعلام كرده بود. اعضاي جامعه معتقد بودند كه برخي موارد خلاف شرع در برنامه‌هاي صدا و سيما وجود دارد كه مسؤولان صدا و سيما بايد به آن توجه كنند.

*در پنج سال اول رياست ضرغامي، حفظ حريم خصوصي افراد در صدا و سيما بارها مورد تاكيد قرار گرفت كه اوج آن با حضور احمدرضا درويش در برنامه «شب شيشه‌يي» حس شد. يكي از شركت‌كنندگان برنامه‌ي «باز هم زندگي» نيز نسبت به آن چه بي‌توجهي اين برنامه به حريم شخصي او و فرزندش مي‌ناميد، اعتراض كرد. اين شركت كننده درخواست كرده بود برنامه‌اي كه با حضور وي ضبط شده به روي آنتن نرود كه اين درخواست انجام نشده بود.

*دكتر حسين مظفر، رييس شوراي نظارت بر سازمان صداوسيما در اين سال‌ها انتقادها و بعضا اعتراضات و پيشنهادات بسياري را متوجه عملكرد اين رسانه كرد كه از آن جمله مي‌توان به اعتراض اين شورا نسبت به برخورد بسيار نامناسب و توهين‌آميز مجري برنامه‌ي تلويزيوني «كوله‌پشتي» با سردار رادان (فرمانده‌ي نيروي انتظامي تهران بزرگ) اشاره كرد. سريال‌هاي «خانه بدوش» و «ساعت شني» نيز از جمله مجموعه‌هايي بود كه در مقطعي اعتراض اين شورا را موجب شد.

*در دوره نخست رياست ضرغامي بر صدا و سيما، برخي از دانشجويان و طلاب به سكوت مسؤولان رسانه‌ي ملي در قبال فقر اعتراض كردند. آنان با انتقاد شديد از بي‌توجهي صدا و سيما، از اين نهادها خواستند كه با اختصاص برنامه‌ها به بيان مشكلات فقرا و محرومان بپردازند و رفع فقر را از مسؤولان متولي پيگيري كنند.

*‌در پنج سال نخست رياست ضرغامي، غفلت از پخش مسابقات ورزشي زنان از تلويزيون مورد انتقاد مسوولان فدراسيون‌هاي ورزشي قرار گرفت و اعلام شد كه نه تنها مسابقات بانوان توسط تلويزيون پوشش داده نمي‌شود، بلكه اخبار بانوان نيز در حد بسيار كمي نسبت به مردان از اين رسانه پخش مي‌شود.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۹ آبان ۱۳۸۸ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8808-01996.142406
  • خبرنگار : 71012