سرنوشت تعيين معيار مصرف سوخت خودروها به كجا رسيد؟ كارگروه ويژه همچنان اختلاف نظر دارند

پرونده تعيين معيار مصرف سوخت خودروها كه حدود دو سال پيش از سوي سازمان استاندارد مطرح شده بود، با تشكيل نشدن كارگروه ويژه براي اين كار گويا تقريبا مختومه شده است. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، طي مدت اخير جلسه‌ كميته مشترك با حضور نمايندگان شركت‌ بهينه‌سازي مصرف سوخت، وزارت صنايع و معادن، سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي، سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت نيرو براي تعيين معيار مصرف سوخت خودروها هر بار به دلايلي نامشخص به تعويق افتاده و مسوليت آن نيز بر گردن وزارت نفت افتاده است، چرا كه دبيري كارگروه برعهده اين وزارتخانه است. براي تعيين معيار اصلي هفت شاخص A تا G معرفي شده است كه از اين كارگروه پنج نفره، سه نهاد با قرار گرفتن معيار در گروه D (يورو2 بر روي D) موافق هستند و به نظر مي‌رسد با تشكيل اين كارگروه معيار D نهايي شود، ولي مخالف سرسخت اين كار شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت است. اين شركت حتي طي يك اقدام يك طرفه به انتشار ليست خودروهايي كه بر اساس معيار G (معيار مورد نظر اين شركت) طبقه‌بندي شده بودند، اقدام كرده بود كه طبق اعلام اين شركت در اين ميان ‌11 خودرو داراي مصرف سوخت خارج از حد استاندارد بودند و سازمان استاندارد مي بايست از توليد آنها جلوگيري مي‌كرد. البته اين ليست جدا از ليست قبلي بود كه طي آن ‌شش نوع خودرو از سوي اين شركت خارج از محدوده استاندارد اعلام شده بود! بنابراين به نظر مي‌رسد مخالفت وزارت نفت با معيار مد نظر وزارت صنايع و سازمان استاندارد دليل اصلي تاخير اين موضوع بوده است. كار تا جايي پيش رفت كه ايران خودرو با توجه به اين كه كميته معيار هنوز تصميمي قطعي براي تعيين معيار نگرفته بود، با توجه به دلايلي كه از سوي انجمن خودروسازان بيان شده بود، اقدام به نصب برچسب هاي سوخت بر اساس معيار D كرد كه بر اساس آن خانواده پژو ‌206 (معمولي، صندوق‌دار، اتوماتيك) با موتور ‌1400 و ‌1600 سي.سي و تندر‌90 ايران خودرو در رتبه B، خانواده سمند (EL و LX معمولي، سمند سال و سورن) و پژو ‌405 در رتبه D و پارس ELX در رتبه C معيار مصرف سوخت قرار گرفتند. در اقدامي مشابه، شركت سايپا نيز اقدام به نصب برچسب مصرف سوخت با معيار D روي محصولاتش كرد كه بر اين اساس خودروهاي پرايد و ريو در گروه C و زانتيا و سايپا ‌141 در گروه D قرار گرفتند. با اين كه در حال حاضر خودروسازان اقدام به نصب برچسب انرژي مي‌كنند، ولي اجباري در اين خصوص ندارند. البته ميرخاني رشتي ـ دبير پيشين انجمن خودروسازان ـ معتقد است كه كميته پنج گانه معيار سوخت تنها وظيفه دارد استاندارد معيار مصرف سوخت را مشخص كند و اين كه اين معيار روي چه شاخصي قرار گيرد از وظايف سازمان استاندارد است. با اين كه شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت اعلام كرده كه از سال 1385 استاندارد آلايندگي يورو2 روي شاخص G مصوب كارگروه پنج‌گانه تدوين معيار شده است، ولي ميرخاني معتقد است اين كارگروه فقط مي‌تواند معيار مصرف سوخت را مشخص كند. اين‌كه شاخص بر كدام يك از گروه‌هاي A تا G قرار گيرد، طبق مصوبه استاندارد 4241 و بر اساس مصوبه شوراي عالي استاندارد وظيفه سازمان استاندارد است. اما نظر شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت نيز در نوع خود قابل تامل است. به گفته رييس اين شركت اگر معيار مصرف خودروها روي معيار يورو 2 و شاخص D قرار گيرد، مصرف سوخت خودروها 25 درصد افزايش مي‌يابد. كاظمي تاكيد مي‌كند كه در شاخص‌هاي A تا G اختلاف بين شاخص‌ D تا G حدود 25 درصد و اين بدان معني است كه اگر معيار روي شاخص D قرار گيرد، مصرف سوخت خودروها 25 درصد بالاتر خواهد رفت. وي تصريح مي‌كند كه معيار مصرف سوخت در اسفند سال 1385 تدوين شد و از آن زمان همين استاندارد 4241 در حال اجراست كه تا پايان امسال نيز اعتبار دارد؛ بنابراين ما مساله خلاف واقعي را اعلام نكرديم و شاخص G شاخص قانوني و مصوب يك كارگروه است. او در آخرين اظهار نظر خود در اين خصوص گفته كه هر سه سال يك بار استاندارد موجود بايد تجديد نظر شود كه اسفندماه امسال راجع به آن تصميم گيري خواهد شد. يادآور مي‌شود، پس از تعويق بيش از يك‌ سال از تدوين معيار جديد مصرف سوخت خودروهاي داخلي، رييس سازمان استاندارد در خصوص عدم اجرايي شدن اين كار گفته كه آخرين وضعيت را به وزير صنايع و معادن گزارش كرده‌ايم، ولي سازمان بهينه‌سازي كارشكني مي‌كند. با اين حال طبق آخرين اظهار نظر برزگري، تلويحا مشخص شده كه پرونده تعيين معيار مصرف سوخت خودروها تقريبا با تشكيل نشدن كارگروه پنج گانه مختومه شده است. رييس سازمان استاندارد گفته كه جلسه كارگروه پنج‌گانه براي تعيين معيار مصرف سوخت برگزار نشد و ما همان استاندارد 4241 را اجرا مي‌كنيم. حال به نظر مي‌رسد بايد منتظر ماند تا اين كه آيا در اسفندماه اتفاقي در اين باره رخ خواهد داد يا خير؟ گفتني است، شاخص‌هاي مصرف مربوط به بازه‌بندي مصرف سوخت خودروها كه در برچسب سوخت لحاظ شده به قرار زير است: شاخص A: مصرف سوخت خودرو كوچكتر و مساوي معيار منهاي (‌20 درصد معيار مصرف) شاخص B: مصرف سوخت خودرو بزرگتر از منهاي (‌20 درصد معيار مصرف) و كوچكتر و مساوي ‌10 درصد معيار مصرف شاخص C: مصرف سوخت خودرو بزرگتر از معيار منهاي (‌10 درصد معيار مصرف) و كوچكتر و مساوي معيار منهاي (‌5 درصد معيار مصرف) شاخص D: مصرف سوخت خودرو بزرگتر از منهاي (‌5 درصد مصرف) و كوچكتر و مساوي معيار به علاوه (‌5 درصد معيار مصرف) شاخص E: مصرف سوخت خودرو بزرگتر از معيار به علاوه (‌5 درصد مصرف) و كوچكتر و مساوي معيار به علاوه (‌10 درصد معيار مصرف) شاخص F: مصرف سوخت خودرو بزرگتر از معيار به علاوه (‌10 درصد معيار مصرف) و كوچكتر و مساوي معيار به علاوه (‌20 درصد معيار مصرف) شاخص G: مصرف سوخت خودرو بزرگتر از معيار به علاوه (‌20 درصد معيار مصرف) و كوچكتر و مساوي معيار به علاوه (‌25 درصد معيار مصرف) انتهاي پيام
  • جمعه/ ۲۹ آبان ۱۳۸۸ / ۱۳:۰۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8808-01175.138505
  • خبرنگار :