*صنعت بايد سياستزدايي شود* رييس جديد سازمان گسترش و نوسازي صنايع درگفتوگوباايسنا: چگونگي تبديل فرصتها به منابع مطمئن مهمترين چالش اين سازمان است
در مجموعه ايدرو توان و فرصتهاي خوبي وجود دارد، ولي اينكه اين فرصتها چگونه به منابع مطمئن تبديل شوند، در حال حاضر بزرگترين چالش است و تقريبا در سالهاي گذشته هم ايدرو در اين زمينه مشكل داشته است. سيد مجيد هدايت - رييس جديد سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) - درگفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان مطلب فوق و با اعتقاد به اينكه ايدرو طي فراز و نشيبهاي مختلف طي سالهاي گذشته نتوانسته به طور كامل سياست بنگاهداري را رها كند، گفت: اين در حالي است كه كمكهاي دولتي به منظور نوسازي و به روزسازي صنايع تحت پوشش ايدرو به اندازه كافي وجود داشته است. * * چگونگي تبديل فرصتها به منابع مطمئن مهمترين چالش اين سازمان است وي در پاسخ به اين سوال كه چگونه ميتوان براي ايدرو منابع تامين كرد؟ گفت: ماموريت ايدرو ايجاد و نوسازي صنايع بوده، ولي بايد از محل منابعش به توسعه لازم دست يابد. راهكار اساسي اين است كه دولت و مجلس براي حل اين مشكل اقدام كنند و منابع مطمئن و قابل دسترس مالي را به نحوي در اختيار اين سازمان قرار دهند. ما در اين بخش به دريافت كمك براي گذر از اين وضعيت بحراني نياز داريم و به هر مقدار كه اين مشكل برطرف شود، خبرهاي خوش صنعتي را به همراه خواهد داشت. هدايت تصريح كرد: در مجموعه ايدرو توان و فرصتهاي خوبي وجود دارد، ولي اينكه اين فرصتها چگونه به منابع مطمئن تبديل شوند، در حال حاضر بزرگترين چالش است و تقريبا در سالهاي گذشته هم ايدرو در اين زمينه مشكل داشته است كه توجه به سياستهاي اصل 44 قانون اساسي ميتواند در اين زمينه چارهساز باشد. در هر صورت چابك شدن سازمان و پرداختن به بخشهاي با اهميت و استفاده از ظرفيت سرمايهگذاري مردم ميتواند در اين زمينه مثبت واقع شود. وي درباره راه حلهاي موجود براي اين كار گفت: الان امكانات خوبي براي ايدرو پيشبيني شده كه اين سازمان بتواند در بخشهاي نفت و گاز و نيروگاهي جايگاه مناسبي را به دست آورد. مهمترين مساله ملي ما اين است كه بازار كار خود را به راحتي در اختيار خارجيها قرار ندهيم. در دهه گذشته كشور در بخش همكاريهاي مشترك خارجي فعاليتهاي زيادي انجام داده، ولي راه اجراي آن در راستاي افزايش ارزش افزوده و رشد توان بخش تكنولوژيك بايد اصلاح شود. * * در بخش هوايي توسعه معقول و امكانپذير با راهبرد درازمدت دنبال خواهد شد او يکي از فعاليتهايي که سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) در گذشته با چالش روبهرو بوده را بخش هوايي دانست و گفت: شرکت صنايع هوايي ايران بدون رسيدن به اهداف شکل گيرياش که مهم ترين آن دستيابي به تکنولوژي ساخت هواپيما بود، در نهايت به بخش خصوصي واگذار شد. فعاليتهاي اين شرکت تنها در حد مونتاژ هواپيماهاي سمپاش باقي ماند. وي با اشاره بهاين كه سياست دولت اين است که وارد بخش تامين هواپيما شود؛ يعني اين که فقط خريدار هواپيما نباشيم، خاطرنشان كرد: ما حدود سه سال در سازمان صنايع هوايي روي اين موضوع کار کرديم و طرحهاي عملياتي براي اين کار داشتيم. به گفته او يکي از بخشهاي صنايع نوين، صنعت هوايي است که ساخت هواپيماهاي مسافربري و دوربرد را نيز شامل ميشود. در واقع مهمترين، پيچيدهترين و پيشرفتهترين صنعت هر کشور، صنعت هوافضاست، لذا کار در اين حوزه اهميت فراواني براي کشورمان دارد. او با تاكيد بر اينكه بايد وارد فضاهاي تكنولوژيك و مديريت پروژههاي بزرگ شويم، تصريح كرد: در راستاي سياستهاي سند چشمانداز در حوزه صنايع ريلي و ساخت نيروگاههاي توليد پراكنده برق (CHP)، سيكل تركيبي و هستهاي گامهاي بزرگي برخواهيم داشت. ورود به صنايع نوين و صنايع نوين ساختماني هم بايد با سرعت بيشتري توسعه يابد كه زمينههاي آن فراهم است. همچنين در حوزه خودرو بناي ما توسعه محصول با كيفيت بالاتر است كه بتواند كليه نيازهاي كشور را پاسخ دهد و بتوانيم از ارزش افزوده ايجاد شده براي حضور بخش خصوصي در آن استفاده بهتري كنيم. هدايت خاطرنشان كرد: در حوزه صنايع تبديلي معدني به عنوان مكمل فعاليتهاي سازمان گسترش و نوسازي معادن و صنايع معدني فعاليت جدي خواهيم داشت. همچنين در حوزه ICT با توجه به رشد روزافزون آن در سطح جهان، ايدرو تلاش خواهد كرد كه سهم خود را در بازار فناوري ICT به دست آورد. به گفته وي در بخش جلب رضايت مشتري هم بايد كارهاي زيادي انجام شود كه در نهايت به رقابت اقتصادي داخلي و خارجي منجر شود. توسعه صدور خدمات فني و مهندسي با كمك بخش خصوصي و همچنين استفاده بهينه از ظرفيت بازار منطقه و توان داخلي نيز محورهاي مورد تاكيد هستند. * * كار مشترك با خارجيها ضمن توسعه بايد با بومي سازي و استفاده حداكثري از توان داخلي همراه باشد او درباره نحوه همكاري با خارجيها توضيح داد: ما با شركتهاي بزرگ دنيا كار ميكنيم و اگر اين كار ارزش افزوده بيشتري را براي ما به همراه داشته باشد، آن را به شدت دنبال ميكنيم، ولي محور آن بايد بومي سازي و استفاده از حداكثر توان داخلي باشد. در مورد همكاريهاي مشترك جهت حضور در بازارهاي بينالمللي و تقويت زيرساخت مناسب براي تامين نيازهاي داخلي در صنعت خودرو نيز خودروسازان و قطعهسازان و تامينكنندگان با رويكرد باز سازمان گسترش و نوسازي صنايع بيش از گذشته روبهرو خواهند شد. هدايت در بخش ديگري از اين گفتوگو با اشاره به انجمن خودروسازان اظهار كرد: اين انجمن عنوان كرده كه سوابق من بيشتر در حوزههاي استفاده از منابع و در واقع اقتصاد پروژهاي بوده، در حالي كه اين طور نيست و من مدتها مسوول پروژه صدور خدمات فني و مهندسي بودم و با فضاي بخش خصوصي آشنايي كامل دارم. من با صنايع رقابتي و بازارهاي دنيا آشنا هستم و با آنها كار كردهام و از توان همه بيش از گذشته استفاده خواهم كرد. وي همچنين به قانون حداكثر استفاده از توان داخلي اشاره كرد و گفت: اين قانون در قراردادها تاكنون به خوبي رعايت نشده كه يكي از دلايل آن توجه بيشتر به بخشهاي حجمي و وزني بوده است. پيمانكاران ما وارد بخشهاي تكنولوژيك كه سودآور هستند، نشدهاند و حتي در برخي موارد، در قراردادهاي امضا شده با بخش خصوصي، اين بخش دوباره با بخش خارجي قرارداد بسته و عملا رسيدن به سقف 51 درصد در قراردادها كه مدنظر دولت و مجلس بوده، رعايت نشده است. او ادامه داد: از سوي ديگر پيمانكاران ما به دليل مسائل سرمايهگذاري و امور مرتبط با آن آمادگي انجام اين كار را نداشتهاند و ميتوان گفت كه در اين رابطه اغماض شده كه بايد ساز و كارهاي در نظر گرفته شده از جمله وارد كردن بانكها و اصلاح قوانين و تقويت ديدگاهها، اصول خودكفايي را محقق كنيم. * * توسعه در سطح نيازهاي كلان صنعتي نظام و رها كردن فعاليتهاي كماهميت از سياستهاي اصلي است وي در پاسخ به انتقادات موجود مبني بر رويكرد ايدرو به بنگاهداري گفت: اين كار در بعضي مواقع تحميلي بوده كه بايد مورد به مورد و نه به طور كلي به آن پرداخت. سياست ما عدم بنگاهداري است و ايدرو از فعاليتهاي كم اهميت فاصله خواهد گرفت و با اولويت تامين منابع و بازسازي صنايع، مشكلات را حل خواهيم كرد. صنعت بايد سياستزدايي شده و با توجه به فعاليتهاي كشور، منطقه و بازار رقابت مسير خود را شناسايي كند. به گزارش ايسنا، نوزدهمين رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در فاصله سالهاي 1360 تا 1370 در راهاندازي صنايع پيشرفته دفاعي، صنايع پيشرفته هوافضا، ايجاد و انتقال تکنولوژي به کشور، راهانداري خطوط توليدي و تحقيقاتي و استفاده از توان صنايع موجود در کشور از جمله شرکتهاي تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) فعاليت داشته و در دوران سازندگي و در فاصله سالهاي 1370 تا 1384 نيز به عنوان جانشين و معاون رياست سازمان عمران، وظيفه ساماندهي و راهاندازي صنايع نوين و همچنين نظارت بر بيش از 50 پروژه بزرگ در حوزه هاي بالادستي و پايين دستي نفت و گاز و صنايع مادر ازجمله فولاد و سيمان را به عهده داشته است. وي همچنين به عنوان مدير پروژه صدور خدمات فني و مهندسي، در برخي کشورهاي همسايه و مسلمان در پروژههاي پالايشگاه گاز، بنادر نفتي، فرودگاه و خطوط انتقال تکنولوژي سابقه فعاليت اجرايي داشته و از سال 1384 تاکنون نيز معاون وزير دفاع و رييس هيات مديره و مديرعامل سازمان صنايع هوايي نيروهاي مسلح و در عين حال مشاور وزير دفاع در امور طرحهاي انرژي، صنعتي و زيربنايي نيز بوده است. هدايت داراي مدرك كارشناس مهندسي مكانيك از دانشگاه ايالتي نيويورك در آمريكا بوده و حدود 28 سال سابقه كاري در بخشهاي مختلف دولتي را در پرونده خود ثبت كرده است. عضويت در هيات امناي دانشگاه مالك اشتر، عضويت در ستاد هوافضاي معاون علمي و فنآوري رياست جمهوري و رياست كارگروه كميته هوايي ستاد هوا فضا نيز در سوابق وي ديده ميشود. ضمن اينكه هدايت مدتي نيز جانشين و معاون رييس سازمان عمران مستضعفان انقلاب اسلامي بوده است. گفتني است، مراسم توديع و معرفه قلعهباني و هدايت به عنوان روساي سابق و جديد سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، صبح فردا در سازمان مديريت صنعتي برگزار خواهد شد. انتهاي پيام