/گزارش/ بايدهاي كشور ميزبان زائران و دستگير‌ي‌هايي كه به بهانه‌هاي واهي و غيرواهي اتفاق مي‌افتند

223 نفر از 780هزار زائر ايراني كه امسال به عمره مشرف شده بودند، در عربستان دستگير شدند و بيش‌ترين دستگيري‌ها به‌خاطر حمل مواد مخدر بوده است.

به گزارش خبرنگار بخش حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حمل مواد مخدر، درگيري و جدل با مأموران سعودي به‌خاطر توهين به زائران در اماكن مقدس، تلصيق، عكس‌برداري، كندن نخ پرده‌ي خانه‌ي خدا و استعمال دخانيات از جمله دلايل دستگيري زائران ايراني در عمره‌ي امسال بوده‌اند.

بيش‌ترين آمار اين دستگيري‌ها به افرادي مربوط بوده است كه هنگام ورود به اين كشور، مواد مخدر همراه داشته‌اند، به‌طوري كه در عمره‌ي امسال، 160 نفر ايراني به اين جرم دستگير شدند.

امسال دولت عربستان اعلام كرده است: در ورودي‌هاي اين كشور، تمهيدات شديدي را براي كنترل زائران و شناسايي افرادي كه مواد مخدر حمل مي‌كنند، اجرا مي‌كند.

مسؤولان حج و زيارت كشور نيز تأكيد كرده‌اند: زائراني كه با اين بيماري مواجه‌اند، اصلا به حج نروند، چون با اين كار به خود و جمهوري اسلامي ايران آسيب مي‌زنند.

به گفته‌ي مقام‌هاي ايراني، حمل مواد مخدر در عربستان جرم سنگيني دارد و معمولا افرادي كه دستگير مي‌شوند، دو تا ده سال زنداني و سپس اعدام مي‌شوند.

مسؤولان ايراني هر سال مذاكره‌هاي زيادي را با مسؤولان عربستان انجام مي‌دهند تا زائراني را كه به اين جرم دستگير شده‌اند، آزاد كنند. موضوعي كه همواره مطرح مي‌شود، كنترل‌هاي شديد پيش از خروج زائران از كشور است كه به گفته‌ي مسؤولان حج و زيارت، تاكنون به احترام و شأن حاجي و اين سفر معنوي، تلاش مي‌شد برخوردها با زائران شديد نباشد؛ اما با توجه به مذاكره‌هايي كه ميان سازمان حج و زيارت و نيروي انتظامي شده‌اند، به نظر مي‌رسد امسال قرار است، برخورد با زائران جدي‌تر باشد تا آسيب‌ها در زمان سفر كم‌تر شوند.

دومين گروهي كه بيش‌ترين زنداني‌هاي ايران را در عربستان شامل مي‌شوند، افرادي هستند كه به‌دنبال تحريك و توهين‌هاي مأموران افراطي سعودي، درگير مي‌شوند و به جدال مي‌پردازند.

موضوع اهانت به زائران، مهم‌ترين مشكل و دغدغه‌ي هر ساله در حج و عمره بوده است و گاهي اين اهانت‌ها به حدي تشديد مي‌شوند كه مسؤولان ايراني را به واكنش وادار مي‌كنند. مسؤولان عربستان سعودي همواره قول مي‌دهند كه اوضاع بهتر شود؛ اما تا وقتي نفوذ وهابي‌ها در دولت عربستان وجود دارد، در تحقق اين قول ترديد خواهد بود.

آيت‌الله محمد محمدي ري‌شهري ـ نماينده‌ي ولي فقيه در امور حج و زيارت ـ پس از آخرين سفر خود به عربستان، اظهار كرد: براساس مذاكره و توافق با مسؤولان سعودي قرار شد، برخوردهاي توهين‌آميز با زائران ايراني با ذكر تاريخ مشخص گزارش شوند. اين كار براي تكميل مستندات است، چون مسؤولان سعودي تأكيد زيادي بر ارائه‌ي مستندات مكتوب با ذكر تاريخ و مأمور برخودكننده دارند. حتا اگر اين كار اثري نداشته باشد، در تاريخ ما ثبت مي‌شود كه آن‌ها با ما چه كرده‌اند.

در مدينه و مكه نقاط حساسي مانند مسجدالنبي، بين‌الحرمين (خيابان بين قبرستان بقيع و مسجدالنبي)، قبرستان بقيع و مسجدالحرام وجود دارند كه مأموران سعودي همواره در آن اماكن مستقرند. البته در كنار اين افراد، مأموراني از هيأت امر به معروف و نهي از منكر عربستان حضور دارند كه با هرگونه رفتار افراطي و گاه حتا اعتقادي زائران مخالف‌اند و تلاش مي‌كنند، از انجام برخي اعمال زائران مانند بوسيدن كعبه و مزار شريف پيامبر (ص)، متبرك كردن به مسجدالنبي و مسجدالحرام، نماز خواندن با مهر، خواندن برخي دعاها با صداي بلند و دخيل بستن به حصارهاي قبرستان بقيع جلوگيري كنند. حال در اين شرايط حساس كه بارها به زائران توصيه مي‌شود، كشور ميزبان قوانين و شرايط خاصي دارد و بايد تلاش شود، براي محدود نشدن از اعمال واجبي و مستحبي زيارت، از برخي كارها خودداري شود، در عمره‌ي گذشته، برخي رفتارها مانند كندن نخ پرده‌ي خانه‌ي خدا، برداشتن خاك از قبرستان بقيع و تكه سنگ‌ها و غبار از كوه مروه توسط زائران سبب شدند كه 16 نفر از ايراني‌ها با اين دلايل زنداني شوند.

مأموران هيأت امر به معروف و نهي از منكر عربستان با استقرار در مسجدالحرام و مسجدالنبي و حتا در ديگر مساجد مقدس مكه و مدينه و كوه‌هاي احد و نور (محل غار حرا) با توزيع بروشورهاي تبليغاتي و كتاب‌هايي ديني، براي هدايت زائران كشورهاي ديگر تلاش مي‌كند. گاهي توصيه‌هاي ديني اين افراد و مطالب منتشرشده دربار‌ه‌ي دين تشيع در بروشورهاي تبليغاتي آن‌ها موجب مي‌شود، برخي زائران ايراني به بحث و جدل بپردازند كه در برخي موارد، ادامه‌ي توهين‌ها و جدل‌ها به دستگيري زائران ايراني منجر شده است. اين درحالي است كه مسؤولان ايراني همواره تأكيد مي‌كنند، از هرگونه بحث توجيهي و پاسخ به اين ابهام‌ها خودداري شود.

گاهي بروز رفتارهايي هرچند كوچك مانند عكس‌برداري در اماكن زيارتي مكه و مدينه و اصرار براي ورود به قبرستان بقيع و صحبت با اتباع ديگر كشورها، مأموران سعودي را بر آن مي‌دارد تا زائران را بازخواست و حتا بازداشت كنند.

به گزارش ايسنا، مسأله‌ي ديگري كه گاهي دامن زائران ايراني را مي‌گيرد، جرم تلصيق يا همان تماس فيزيكي با نامحرم است كه در برخي مواقع، مأموران سعودي يا هيأت امر به معروف و نهي از منكر هنگام طواف خانه‌ي خدا يا در نزديكي حجرالاسود يا رمي جمرات (وقتي كه زائران زيادي در نزديكي يكديگر قرار دارند) زائران را به جرم تلصيق دستگير مي‌كنند كه در برخي موارد، به‌دليل پاسخ دادن زائران در بازجويي‌ها، مدت زمان حضور آن‌ها در زندان‌ها بيش‌تر يا رسيدگي به مسأله‌ي اين افراد توسط مسؤولان رسمي كشور دشوارتر مي‌شود. خواسته‌ي مسؤولان سازمان حج و زيارت اين است كه طبق ماده‌ي 36 كنوانسيون وين هنگام دستگيري، هيچ فرمي توسط زائران تكميل نشود و زائران حتما حضور نماينده‌ي رسمي ايران در عربستان را براي بازجويي و تكميل هر فرمي بخواهند.

به‌جز اين دستگيري‌ها كه هر سال در حج و عمره ناگزير اتفاق مي‌افتند، وضع نامطلوب زندان‌هاي عربستان است كه براساس گزارش بعثه‌ي مقام معظم رهبري، زائران و بخصوص ايراني‌ها در اين زندان‌ها از حداقل امكانات بهداشتي و مورد نياز برخوردار نيستند.

وضعيت زندان‌هاي اين كشور براي زائراني كه در كنار مجرمان ديگر قرار مي‌گيرند، به حدي وخيم است كه در آخرين گزارش‌هاي بازديد نمايندگان ولي فقيه در امور حج و زيارت از اين زندان‌ها، شرايط «اسف‌بار» اعلام شده است.

آيت‌الله ري‌شهري پس از سفر خود به عربستان در عمره و دريافت گزارش‌هاي بازديد از زندان‌هاي محل حضور زائران ايراني و برخورد افراطي‌ها با ايراني‌ها، اين مطالب را به مقام معظم رهبري منتقل كرد و قرار شد، وزارت امور خارجه به اين مسائل رسيدگي كند.

هم‌چنين مسؤولان ايراني با توجه به آخرين شرايط برخوردها با زائران ايراني اعلام كردند، اگر عربستان به اين اوضاع توجه و رسيدگي نكند، درباره‌ي اجراي عمره‌ي آينده تصميم جدي گرفته مي‌شود، البته اتخاذ اين تصميم به نظر سران كشور منوط شده است.

اگرچه اكنون بسياري از زائران ايراني از زندان‌هاي عربستان آزاد شده‌اند، اما كشور عربستان شرايط خاصي را براي زائران دارد و دقت نظري را از سوي زائران در زيارت‌ها، انجام مناسك و مراسم عبادي و توجه به توصيه‌هاي مديران و روحاني‌هاي كاروان‌ها مي‌طلبد تا دست كم از انجام اعمال واجب و مستحب خود در حج محروم نشوند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۴ آبان ۱۳۸۸ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8808-00662.135289
  • خبرنگار : 71021