*بازار برنج ايراني در انتظار رونق* عضو هيات علمي موسسه تحقيقات برنج كشور: گزارش‌ها درباره مشكوك بودن برنج‌هاي وارداتي، علمي و غيرسياسي است

عضو هيات علمي موسسه تحقيقات برنج كشور با تاكيد براينكه گزارشات اين موسسه درمورد مشكوك بودن برنج‌هاي وارداتي كاملا علمي بوده است، سياسي بودن اين گزارشات را رد كرد و گفت: وقتي ما به موضوع واردات برنج و حمايت از محصول داخل مي‌پردازيم ممكن است يك تصور اشتباه نزد خواننده ايجاد ‌شود كه اين گزارشات دروغي بوده و ما اين موضوعات را در حمايت از محصول داخلي مطرح كرده‌ايم، درنتيجه نگران هستيم كه بحث‌هاي فني و علمي ما در حمايت از محصول داخلي اين تصور را ايجاد كند كه گزارشات ما علمي نبوده و جنبه سياسي داشته است در حالي كه به هيچ‌وجه اينگونه نيست.

دكتر غلامرضا خانكشي‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار كرد: وقتي يك رقم جديد توسط محققان ما به وجود مي‌آيد، اين رقم جديد از مسير علمي بررسي مي‌شود و چنانچه اثبات شود كه خصوصيات رقم جديد در هيچ رقم ديگري وجود ندارد و در مجموع يك رقم متفاوتي نسبت به كل ارقام برنج موجود در بازار حاصل شده، اعلام مي‌كنيم كه يك رقم جديد درست كرده‌ايم و روي اين رقم اسم گذاشته و آن را معرفي مي‌كنيم.

وي افزود: در ارقام وارداتي جديد كه تحت عناوين مختلف در بازار مطرح شده‌اند، خصوصياتي درحال تبليغ ديده شد كه در هيچ رقم شناسايي شده وجود نداشته است و در واقع ما با رقم جديدي مواجه شديم كه براي شناسايي اين رقم بررسي‌هاي لازم را آغاز كرديم.

خانكشي‌پور تصريح كرد: در بررسي‌هاي انجام شده روي اين برنج‌ها مشخص شد كه اين ارقام تجاري با هيچ رقم ديگري همخواني ندارند و فقط عناوين تجاري هستند و محتواي اين كيسه‌هاي برنج با هيچ رقم موجود در دنيا همخواني ندارد.

وي اضافه كرد: وقتي متوجه شديم كه اين ارقام در هيچ جاي جهان وجود خارجي ندارد نگران شديم كه اين ارقام چه رقم‌هايي هستند كه اينگونه خصوصيات كيفي عالي از خود بروز مي‌دهد؟ و البته در آزمايشگاه‌ چند آزمايش ابتدايي را در مورد اين ارقام انجام داده و ضريب چسبندگي آنها را اندازه گرفته و متوجه شديم دانه‌هاي برنج چسبندگي بالايي را نشان مي‌دهد اما اين برنج‌ها در پخت منازل اصلا چسبنده نيستند.

عضو هيات علمي موسسه تحقيقات برنج كشور افزود: تفاوت خصلت ذاتي دانه‌هاي برنج با بروز خصلت‌هايي در زمان پخت و شناسايي نشدن ارقامي با چنين خصوصيات مثبت در دنيا ما را دچار ترديد كرد كه مبادا اين برنج‌ها تراريخته باشند يا چه اتفاقي در زمان عمل‌آوري، كاشت و داشت برنج اتفاق مي‌افتد كه ما از آن بي‌خبر هستيم و البته ممكن است براي سلامت انسان‌ها زيان‌آور باشد؟

او تصريح كرد: باتوجه به اينكه اين قضيه با سلامت مردم ارتباط داشت وظيفه خود دانستيم كه ترديد خود را به مردم اعلام كنيم و البته موسسه استاندارد تهران ترديد موسسه تحقيقات برنج را جدي گرفت و به دليل اينكه موسسه استاندارد مجاز بود كه عوامل شيميايي موجود در برنج و بحث سموم را مورد آزمايش قرار دهد به دنبال اعلام خطر ما اين اقدام را انجام داد و به اين نتيجه رسيد كه سم آرسنيك و غلظت كادينيوم 25 برابر حد مجاز است و آن را به صورت رسمي اعلام كرد و ما نيز متوجه شديم ترديدمان درست است.

خانكشي‌پور با بيان اينكه درباره اين موضوع مي‌توانيم يك نگاه به گذشته و يك نگاه به آينده داشته باشيم، افزود: نگاه به گذشته به اينگونه است كه چرا واردكنندگان اين برنج‌ها را آورده‌اند؟ آيا واردكنندگان مي‌دانسته‌اند كه برنج مسموم به كشور وارد مي‌كنند يا خير؟ چرا زودتر از اين آزمايش‌ها انجام نشده است؟ چه كسي در اين موضوع مقصر است؟ كه البته ما معتقديم نگاه به گذشته مشكلي از مشكلات را حل نخواهد كرد بلكه بايد از مديراني كه به هر دليلي اين شهامت را داشته‌اند از هر مقطعي كه به تشخيص رسيده‌اند، اين موضوع را اعلام كنند و جلوي صدمات بعدي را بگيرند، تشكر كرد.

وي با بيان اينكه در نگاه به آينده مي‌بينيم كه اين محصول اكنون در بازار موجود است و كماكان خريد و فروش مي‌شود، ادامه داد: بايد تمهيداتي براي جمع كردن اين محصولات انديشيده شود ضمن اينكه بايد تدابيري درنظر گرفته شود كه دوباره از اينگونه محصولات وارد كشور نشود و از ابتداي خريد محصول از هر كشوري ناظران برنج بر اين خريد نظارت داشته باشند يا اينكه محصولات وارداتي در هر مرحله‌اي مورد آزمايش اجباري در مورد سموم مختلف قرار بگيرند و موضوع تراريخته بودن يا سالم بودن اين برنج‌ها بايد در همه مراحل كنترل شود ضمن اينكه بايد قانون مربوط به واردات محصولات كشاورزي توسط نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بازنگري و اگر ضعفي در قانون داريم اصلاح شود.

او با يادآوري اينكه در حال حاضر برنج توليد كشورمان روي دست تجار باقي مانده است، افزود: به همين دليل در حال حاضر تجار ما در استان‌هاي گيلان و مازندران دچار كمبود نقدينگي هستند و بايد فكري براي جبران كمبود نقدينگي آنها شود تا آنها بتوانند اكنون و در فصل خريد محصول كشاورزان را خريداري كنند.

خانكشي‌پور با بيان اينكه در حال حاضر به دليل پر بودن انبارها و كمبود نقدينگي تجار برنج، هنوز بازار خريد برنج داخلي بازار داغي نيست، اضافه كرد: در حال حاضر قيمت برنج مرغوب درجه يك بين 1800 تا 2200 تومان فروخته مي‌شود ولي باتوجه به اينكه افزايش بي‌رويه قيمت برنج داخلي در سال‌هاي گذشته منجر به واردات بي‌رويه محصول برنج شد، ما نگران هستيم كه اين افزايش بي‌رويه قيمت‌ها دوباره توسط واسطه‌هاي بزرگ كشور عاملي براي واردات دوباره برنج شود.

عضو هيات علمي موسسه تحقيقات برنج كشور تصريح كرد: واردات بي‌رويه برنج بدون تمهيدات قانوني لازم دوباره ما را دچار مشكلات مشابه مي‌كند در نتيجه نگران هستيم كه كسي به فكر افزايش بي‌رويه قيمت‌ها نباشد و بازار خود را با شرايط موجود تطبيق ندهد.

او ادامه داد: البته دولت در ارتباط با خريد تضميني مقرر و وزير بازرگاني نيز اعلام كرده كه هرچه برنج پر محصول توليد شده باشد به قيمت تضميني از كشاورزان خريد خواهد كرد اما به دليل اينكه حجم معاملات بالاست و براي همين خريد نيز اعتبارات بسياري براي ورود به استان‌هاي گيلان و مازندران نياز است همين موضع نيز بايد به صورت جدي توسط مديران استاني گيلان و مازندران درنظر گرفته شود تا در زمان انجام خريد اعتبارات به‌موقع به استان‌ها برسد.

وي تصريح كرد: خريد توافقي موضوعي بود كه وزير سابق جهاد كشاورزي اعلام كرد و اين خريد در استان‌هاي گيلان و مازندران شروع شد اما خريد توافقي برنج كه مي‌تواند هم قيمت را در حد معقولي نگه دارد و هم دغدغه‌هاي كشاورزان را از بين ببرد نيز اعتبارات بسيار بالايي نياز دارد كه اگر تمهيدات لازم انديشيده نشود، ممكن است كار نقص پيدا كند كه به همين دليل لازم است همه بخش‌ها روي جلوگيري از وقوع دوباره چنين اتفاقاتي برنامه‌ريزي كنند.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۴ مهر ۱۳۸۸ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8807-00693.124763
  • خبرنگار :