/رسانه اخلاق‌گرا؛رسانه سالم/ كامبيز نوروزي در گفت‌وگو با ايسنا: رعايت بي‌طرفي بايد در حوزه‌ رعايت اخلاق حرفه‌اي مورد توجه قرار گيرد

يك مدرس حقوق مطبوعات در مورد اولويت رسانه‌ها در حوزه‌ي رعايت اخلاق، با بيان اين‌كه براي رسانه‌ها در شرايط كنوني كشور مي‌توان به بحث مفهوم عدم جانبداري در انتقال اطلاعات تاكيد كرد، گفت: رسانه نبايد در انجام وظيفه‌ي حرفه‌اي جانبداري داشته باشد؛ اين به معناي اين نيست كه رسانه فاقد جهت‌گيري سياسي، فرهنگي و اجتماعي باشد. كامبيز نوروزي در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي ايسنا، با بيان اين‌كه دو دسته از قواعد حاكم بر رفتار رسانه است، تصريح كرد: نخست قانون و ديگري اخلاق حرفه‌اي. در حوزه قانون هر رسانه‌اي بايد قانون را رعايت كند، از افترا بپرهيزد و توهين و نشر اكاذيب نكند و علاوه بر اين در حوزه اخلاق، هر رسانه‌اي موظف به رعايت قواعد اخلاق حرفه‌اي است. وي ادامه داد: البته در ايران اين موضوع مبحث نسبتا جديدي است؛ زيرا در ايران رسانه‌ها با وجود فراز و فرودها حدود 10 الي 15 سالي بيش نيست كه فعاليت‌شان توسعه پيدا كرده و با سختي‌هاي فراوان نيز روبه‌رو بوده است. اين امر در عمل باعث شده اخلاق حرفه‌اي به عنوان بحثي زنده، تازه‌ باشد. اين مدرس حقوق با يادآوري اين‌كه ما در انجمن صنفي روزنامه‌نگاران ايران، سندي به نام حقوق و اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري تنظيم كرديم كه متاسفانه با توجه به مشكل به وجود آمده و پلمب دفتر، انتشار آن مقداري به تعويق افتاد، گفت: در هر حال اخلاق حرفه‌اي بايد حاكم بر رسانه‌ها باشد. نوروزي در مورد اولويت رسانه‌ها در حوزه‌ رعايت اخلاق، با بيان اين‌كه اصول اخلاق حرفه‌اي شامل اصول متعددي است كه طرح همه آنها از حوصله اين مصاحبه خارج است، افزود: يكي از اصول اخلاقي كه در شرايط كنوني كشور مايلم بر آن تاكيد كنم، اصل عدم جانبداري در انتشار و انتقال اطلاعات است. رسانه نبايد در انجام وظيفه‌ي حرفه‌اي جانبداري داشته باشد؛ اين به معناي اين نيست كه رسانه فاقد جهت‌گيري سياسي، فرهنگي و اجتماعي باشد. وي با بيان اين‌كه اصولا هيچ رسانه‌اي نمي‌تواند خنثي و بدون موضع باشد، تصريح كرد: اما مساله اين است كه در عين حال كه جهت‌گيري خود را دارد اما در انتقال اطلاعات جانبدارانه عمل نكند و به شكلي نباشد كه مخاطب رسانه فقط در جريان يك سوي اخبار قرار گيرد. اين مدرس حقوق تصريح كرد: امروز با توجه به تنگناهاي موجود در حوزه رسانه در ايران و اين‌كه رسانه‌هاي فعال در ايران، عمدتا متعلق به يك گرايش سياسي خاص هستند ، اين بحث اهميت زيادي پيدا مي‌كند كه انتشار اطلاعات و اخبار، وضعيت يك سويه‌ دارد؛ به ويژه در حوزه‌ راديو و تلويزيون كه با بودجه عمومي اداره مي‌شود جانبداري در انتقال اطلاعات بسيار گسترده است. اين جانبداري سبب مي‌شود مخاطب در جريان آزاد اطلاعات قرار نگيرد و اطلاعات ناقص به دست آورد. نوروزي تاكيد كرد: در فضاي فعلي ايران بحث رعايت بي‌طرفي در انتقال اطلاعات يكي از مهم‌ترين مسائلي است كه بايد در حوزه‌ رعايت اخلاق حرفه‌اي مورد توجه قرار گيرد. وي در ارزيابي از عملكرد خبرگزاري دانشجويان ايران در حوزه‌ رعايت اخلاق حرفه‌اي كه امسال با شعار «رسانه اخلاق‌گرا؛ رسانه سالم» در جشنواره مطبوعات شركت كرده است، با اشاره به اين‌كه «مي‌توانم بگويم ايسنا از زماني كه شروع به فعاليت كرده اخلاق حرفه‌اي را رعايت كرده است و شخصا موردي را مشاهده نكردم كه ايسنا مرتكب عدم رعايت اخلاق حرفه‌اي شده باشد»، ادامه داد: اما در يك سال اخير نقد جدي به ايسنا وارد است و آن اين‌كه مشكل جانبداري در انتقال اطلاعات شامل ايسنا هم ‌شده است. به ويژه آن‌كه آن چه درچند ماه اخير اتفاق افتاده در ايسنا به درستي و به طور كامل منتقل نمي‌شود، البته شايد بتوان گفت كه اين اشكال نسبت به جاهاي ديگر، كمتر به ايسنا وارد است. انتهاي پيام
  • چهارشنبه/ ۲۹ مهر ۱۳۸۸ / ۱۳:۴۰
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 8807-00183.120122
  • خبرنگار : 71150